۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۷۳۵۴۲۱
آیت الله کعبی تأکید کرد؛

لزوم توجه به پایه های فکری و جلوگیری از تحریف اندیشه های امام خمینی

لزوم توجه به پایه های فکری و جلوگیری از تحریف اندیشه های امام خمینی
نماينده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به برخی از محورهای خط امام خمینی(ره) به تشریح عناصر پایه ای در تفکرات و اندیشه های امام راحل پرداخت و بر ضرورت توجه به این عناصر تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار سرويس سياسي خبرگزاري رسا، آيت‌الله عباس كعبي نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري در اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر با اشاره به گذشت ۳۴ سال از ارتحال امام راحل، بازخوانی پایه های فکری خط امام خمینی(ره) و تداوم آن را بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: به نظر من رهبر معظم انقلاب اسلامی امام شناسی جامع می‌باشد و هیچ کس به مانند ایشان نمی تواند ابعاد مختلف امام راحل را به خوبی بیان کند و رهبری معظم سال ها است که از ابعاد جدیدی از اندیشه های امام راحل را بیان می کنند.

وی در ادامه افزود: امام راحل حداقل سه بُعد و پایه اصلی دارد که این ابعاد نیاز به بازخوانی دارند که عبارت از امام خمینی احیا گر، جامعه پرداز و امام تمدن ساز است که الگوی تمدن اسلامی را طراحی کرده و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز برای اجرایی شدن آن حرکت بعد از ایشان تلاش و راهبری کردند.

نماينده مجلس خبرگان رهبری ابرازکرد: باید برای جلوگیری از تحریف امام راحل محورهای خط ایشان را تبیین کنیم و امام تشریفاتی، سطحی و امامی که متعلق به گذشته باشد؛ نه زمان حال و آینده، امامی تحریف شده است و اندیشکده های غربی بسیار تلاش می کنند تا امام راحل را تحریف کنند.

آیت الله کعبی در ادامه به شمارش پایه های فکری امام راحل پرداخت و اظهار داشت: چندین عنصر و محور در پایه های فکری امام راحل وجود دارد که باید مورد توجه ما قرار گیرد؛ اولین آن توحید است؛ چرا که امام راحل موحد حقیقی بود و قبل از اینکه فقیه باشد، فیلسوف عارف بود و مکتب فلسفی و عرفانی امام راحل، مکتب توحید خالص و برهان صدیقین است و ایشان به خدا و نصرت او اعتقاد و اعتماد کامل داشت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم قدیمی ترین سند تاریخی نهضت امام راحل را در خطاب به آقای وزیری که از امام راحل نصیحت خواسته بود دانست و بیان داشت: امام خمینی(ره) در این خطاب فرمود «اساس اصلاح جهان قیام برای خداوند بوده و اساس بدبختی های اسلام، مسلمین و جامعه بشری، قیام برای نفس است» و امام خمینی از آغاز نهضت تا ارتحال خود، خدا را در نظر و عمل می دید و به استناد به قدرت حقیقی خداوند و اعتقاد بر خدا بود که مسائل را تبیین کرده و می فرمود «آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند».

وی در ادامه یکی دیگر از پایه های فکری و اندیشه ای امام راحل را باور عمیق، جامع، دقیق و مبتنی بر معرفت به قرآن، عترت و حدیث ثقلین دانست و خاطرنشان کرد: حدیث ثقلین محور حرکت امام راحل است و در وصیت سیاسی و الهی امام راحل نیز، حدیث ثقلین در رأس بحث های ایشان بود؛ درحالی که عصر حاضر برخی از افراد به نام قرآن، عترت را رها می‌کنند و برخی نیز به نام عترت، قرآن را محجوب می کنند.

نماينده مجلس خبرگان رهبري عنوان کرد: امام خمینی(ره) تقریب مذاهب را در کنار ترویج مذهب جعفری و تشیع می دید و به نام تقریب اجازه نمی داد، حق مذهب جعفری و تشیع تضعیف شود و نیز به نام تقویت تشیع اجازه نمی‌داد تقریب زیر سوال رود؛ چرا که منهج امام راحل، منهج قائم بر قرآن و عترت و ترویج اهل بیت(ع) در سراسر گیتی است.

حاکمیت اسلامی و عدم تعطیلی احکام الله در اندیشه امام 

آیت الله کعبی بُعد دیگر از پایه های فکری و اندیشه ای امام راحل را عنصر حاکمیت اسلامی و عدم تعطیلی احکام الله دانست و ابراز کرد: ما باید احکام اسلام را موبه مو و قدم به قدم پیاده سازی کنیم؛ چراکه اسلام پاسخگوی همه نیازهای بشری می باشد و به همین خاطر است که امام راحل اجازه نمی داد تا کس یا کسانی از اجرای اسلام و فرامین آن در جامعه عقب‌نشینی کنند و از این منظر بود که از شورای نگهبان حمایت می کردند؛ چراکه از نظر ایشان پیاده‌سازی اسلام در غیبت نیز امکان پذیر است.

وی در ادامه عنصر چهارم خط امام راحل را عرفان دانست و افزود: امام راحل بین عرفان و حماسه و بین حقیقت و شریعت، آشتی ایجاد کرد و عرفان امام خمینی عرفان انزوا گرایانه نبود؛ بلکه عرفان مبارزه و حضور در صحنه و میدان داری بود و این امام راحل بود که بیداری از غفلت فردی را به بیداری از غفلت اجتماعی و سیاسی و بیداری امت اسلامی تبدیل کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تلفیق ماهرانه بین حفظ سنت ها و اصالت ها و بین نوگرایی و تجدد اسلامی را یکی دیگر از عناصر خط امام راحل دانست و اظهار داشت: امام راحل تاکید به حفظ سنت های حوزوی، مرجعیت و اصالت های حوزه دارد؛ اما با نوگرایی مجتهدانه؛ نه با نوگرایی خارج از مدار تفقه و اجتهاد و تحولاتی که امام راحل در این مسیر ایجاد کرد بسیار فراوان و گسترده است.

آیت الله کعبی یکی دیگر از عناصر پایه های فکری و اندیشه های امام خمینی(ره) را تاکید بر عنصر عدالت و اجرای آن در نظر و عمل دانست و بیان داشت: امام راحل هم در حوزه فردی و هم در حوزه سیاسی و اجتماعی، عدالت را فلسفه فقه و فلسفه احکام می دانست و در این زمینه سخنان بسیاری دارد که در همه مسائل عدالت را در نظر گرفته اند و مسئله عدالت و مکتب امام فهرستی است که نباید در خط امام راحل مورد بی توجهی و بی مهری قرار گیرد.

امام خمینی و عمل به تکلیف

وی در ادامه افزود: عنصر بعدی در پایه های فکری امام خمینی(ره) بحث فرهنگ تکلیف و قیام به تکلیف است و از منظر امام راحل، همه ما مأمور به انجام وظیفه هستیم، نه مأمور به نتیجه؛ یعنی باید در فکر انجام به وظیفه باشیم و در این راه میدان داری کرده و اگر نیاز به هزینه دادن در این راه باشد، هزینه دهیم.

آیت الله کعبی یکی دیگر از عناصر پایه های فکری امام راحل را فرهنگ فدا شدن و روحیه ایثار و شهادت طلبی، جهاد، میدان داری و الگو گرفتن از امام حسین(ع) دانست و بیان داشت: نگاه امام خمینی(ره) به امام حسین(ع) و قیام ایشان، صرفا نگاه تاریخی نیست؛ بلکه امام عاشورا را پایه قیام۱۵خرداد می دانست که این قیام پایه حرکت ملت بزرگ ایران برای پیروزی انقلاب اسلامی و پیروزی در دفاع مقدس شد.

ارسال نظرات