۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۷۳۷۱۷۱

تحلیل هفته

تحلیل هفته
دیدارهای رهبر انقلاب با خانواده‌های شهدا و سران دستگاه قضایی که حاوی سخنی مهم برای رئیس عدلیه است، پیام رهبری به مناسبت کنگره عظیم حج و وفای دولت به وعده‌های خود در سفرهای استانی را در تحلیل هفته مورد بررسی قرار داده‌ایم.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در این نوبت از تحلیل هفته دیدارهای رهبر انقلاب با خانواده‌های شهدا، پیام رهبر انقلاب به مناسبت کنگره عظیم حج، دیدار رهبر انقلاب با سران دستگاه قضایی که حاوی سخنی مهم برای رئیس دستگاه عدلیه است و وفای دولت به وعده یکساله خود و نتیجه دادن سفرهای استانی بدون پروپاگاندای دولت سیزدهم را مورد بررسی، تحلیل و نقد قرار داده‌ایم.

تحلیل هفته

دیدار رهبر انقلاب با خانواده شهدا

رهبر انقلاب در هفته‌ای که گذشت، ابتدا روز چهارم تیرماه 1402 با حضور صدها نفر از پدران، مادران، همسران و فرزندان شهدا برگزار شد، رهبر معظم انقلاب سخنان بسیار مهمی را درباره اهمیت زنده نگاهداشتن یاد شهیدان خاطرنشان کردند. کلمه کلیدی که رهبر انقلاب در این دیدار نسبت به شهدا بیان کردند این بود: «شهدا قهرمانان کشورند، اهالی هنر برای نسل جوان الگوسازی کنند»

متأسفانه بسیاری از هنرمندان ما برای الگوسازی از شهدا، با وجود اینکه کتاب‌های بسیار زیادی درباره شهدا نوشته‌اند و به طور کلی ساختن فیلم درباره شهدا، یکی از موضوعاتی است که سوژه‌های تولید بسیاری را به دنبال دارد؛ اما وارد آن نمی‌شوند. شاید یکی از مهم‌ترین دلیل آن نیز عدم توفیق یا سلب توفیق سلبریتی‌هایی است که به جای زنده نگهداشتن یاد شهدا، به مهم‌ترین اثر خون شهیدان یعنی انقلاب اسلامی ایران، لگد پراکنی می‌کنند. آن‌ها حتی اگر بخواهند هم اثری هنری درباره شهیدان بسازند، فیلمی مانند تک تیرانداز بیرون می‌آید که بیشتر فیلمی اکشن است تا بازگویی رشادت‌های سردار شهید عبدالرسول زرین در مقابله با رژیم بعثی عراق.

مهم‌ترین چیزی که از شهدا می‌بایست در فیلم‌های سینمایی و آثار هنری از شهدا به تصویر کشیده شود نیز توسط رهبر انقلاب به‌خوبی بیان و مورد اشاره قرار گرفت. رهبر انقلاب فرمود: «رفتار این قهرمانان، برجستگی‌های اخلاقی، سبک زندگی و تحولات زندگی آنان برای جامعه به‌خصوص نوجوانان و جوانان الگوساز است که انتشارخاطرات خانواده‌های شهدا در این الگوسازی نقش مهمی خواهد داشت.» شاید یکی از فیلم‌های موفق در زمینه به تصویر کشیدن و الگوسازی از شهدا، فیلم غریب باشد. کارگردان به خوبی منش اخلاقی، عرفانی و دینی شهید بروجردی را توانست در کنار فعالیت‌های چریکی‌اش به تصویر بکشد. هیچگاه صحنه مناجات و گریه‌های به پهنای صورت شهید بروجردی که در این فیلم به تصویر کشیده شد در کنار رزم شهید بروجردی فراموش نخواهد شد. همین موضوع نقطه قوتی است که رهبر انقلاب فرمودند: «البته در سال‌های اخیر کارهای خوب در زمینه انتشار کتاب، فیلم و برخی محصولات هنری دیگر انجام شده اما نسبت به کارهای بزرگی که باید بشود، کم است.»

تحلیل هفته

پیام رهبر انقلاب به مناسبت کنگره عظیم حج

پیام رهبر انقلاب به مناسبت کنگره عظیم حج یکی دیگر از رویدادهایی بود که رهبر انقلاب به بیان نکات مهمی پرداختند. ایشان در پیام خود حج را یک فراخوان الهی برای تعالی انسانها و زمینه‌ساز اعتلاء معنوی و اخلاقی بشریت خواندند و تاکید کردند: شرط لازم اثرگذاری جهانی حج، درک و شناخت صحیح امت اسلامی از خطاب زندگی‌بخش این فریضه پر رمز و راز برمبنای دو رکن «وحدت» و «معنویت» است.

رهبر انقلاب اسلامی وحدت امت اسلامی را به معنای گفت‌وگو، ارتباط فکری و عملی، هم‌افزایی و نزدیک شدن جهتگیریها، و همکاری و پیوند اقتصادی کشورهای اسلامی خواندند و افزودند: بُعد دیگر این وحدت، گفت‌وگوی علمای مذاهب اسلامی بر مبنای حسن ظن و مدارا و انصاف و ارتباط تنگاتنگ نخبگان کشورهای مسلمان است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درخصوص وحدت این نکته را هم متذکر شدند که پیشروان سیاسی و فرهنگی کشورهای اسلامی باید هماهنگ با یکدیگر خود را آماده شرایط نظم جهانی پیش رو کنند تا امت اسلامی جایگاه شایسته خود را بازیابد و تجربه تلخ مهندسی سیاسی و سرزمینی پس از جنگ جهانی اول تکرار نشود.

ایشان «معنویت» را که یکی دیگر از دو رکن اثرگذاری ندای جهانی حج است، به معنی ارتقاء اخلاق دینی و مقابله با افسونِ اخلاق منهای دین غربیها دانستند و خاطرنشان کردند: امروز که «وحدت» و «معنویتِ» امت اسلامی به دلیل مخالفت آمریکا و دیگر قطب‌های سلطه استکبار با تفاهم کشورهای مسلمان و تدین و تشرع نسل جوان این کشورها، بیش از گذشته در معرض دشمنی است، وظیفه همه ملتها و دولتهای مسلمان مقابله با این نقشه خباثت آلود است.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان پیام خود به مناسبت کنگره عظیم حج امت اسلامی را به تقویت روحیه برائت از مشرکین و نشر و عمق بخشی آن در محیط زندگی توصیه کردند.

تحلیل هفته

تجدید دیدار رئیس، مسئولان و جمعی از کارکنان قوه قضاییه با رهبر انقلاب

رئیس، مسئولان و جمعی از کارکنان دستگاه قضایی روز ششم تیرماه به مناسبت شهادت شهید بهشتی و 72 تن از یاران ایشان که به همین مناسبت هفته قوه قضاییه نام گرفته است، به دیدار رهبر معظم انقلاب شتافتند. آیه شریفه 42 سوره مائده که می‌فرماید: «وَإِنْ حَكَمْتَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ» بر سر این مجلس نقش بسته بود. رهبر انقلاب در این دیدار ضمن اشاره به سالگرد حادثه هفتم تیر ۱۳۶۰ و شهادت آیت‌الله بهشتی و ۷۲ نفر از اصحاب امام در بمب‌گذاری منافقین صورت گرفت، دکتر بهشتی را دارای رتبه عالی علمی حوزوی، بسیار پرکار، مصداق بارز نظم، مبتکر، پر حوصله برای شنیدن حرفها حتی حرفهای مخالفان و بدور از ریا و تظاهر برشمردند و گفتند: خصوصیات اخلاقی و کاری بهشتی امروز هم، برای همه درس‌آموز است.

چه خوب است که مسئولان و به ویژه کارکنان دستگاه قضایی که امروز میراثدار و مرهون تلاش‌ها و مجاهدت‌های شهید بهشتی هستند، از این اخلاق شهید بهشتی درس بیاموزند. توجه شهید بهشتی به ابعاد معنویت، علم، نظم، کار و تلاش بر خلاف اخباری که هرازچندگاهی از برخی دستگاه‌ها و مراکز قضایی به خصوص در حاشیه کشور به‌گوش می‌رسد، حقیقتاً باعث تخریب چهره و تصویر قوه قضاییه می‌گردد. رهبر انقلاب در این دیدار به‌خوبی به موضوع تصویری که از قوه قضاییه بازتاب پیدا می‌کند اشاره فرمودند. بازتاب یک تصویر از درون یک نهاد مانند قوه قضاییه به دو چیز بستگی دارد؛ عنایت دستگاه قضایی به بازتاب اخبار خود از طریق رسانه‌ها و مهم‌تر از آن نشان دادن این تصویر به طور واقع در درون تمام بدنه قوه قضاییه.

وقتی قاضی و کارکنان یک دادگاه که می‌بایست تا سر ساعت به مردم خدمت رسانی کنند، از نیم ساعت یا یک ساعت زودتر درب مجتمع خود را به روی مردم می‌بندند و حتی یک ربع زودتر از ساعت پایان کاری آن روز خود، بدون پاسخگویی به مراجعین، خارج می‌شوند هرچقدر که رئیس دستگاه قضایی در پیگیری حقوق مردم و رعایت عدل و انصاف سخن بگوید یا رسانه‌های قوه قضاییه عکس، فیلم و پوستر در این باره تهیه کنند، هیچ وقت چنین تصویری درست نخواهد شد.

رهبر انقلاب در دیدار سال گذشته خود نیز به یک موضوع مهم اشاره فرموده بودند و آن ضعیف بودن برخی از احکام قضایی است. چطور می‌شود در درون دستگاه قضایی که مدعی اجرای فقه اسلامی و قانون اساسی است، قضات و شورای حل اختلافی پیدا بشوند که فرق مدعی و منکر را از هم تشخیص نداده و قائل به این باشند که قسم خوردن حق مدعی و آوردن بینه حق منکر است! چه بسیار طلاب و مجتهدین باسواد و سخت کوشی که دروس فقهی خود را به خوبی به پایان رسانده‌اند؛ اما آدمی واقعاً جای خالی ایشان را در مناصب قضاوت احساس می‌کند.

آیت الله رئیسی در دورانی که سکان ریاست قوه قضاییه را برعهده گرفت تلاش کرد بسیاری از این معضلات و مشکلات را با طرح‌های تحولی حل کند. حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای نیز که امروز سکاندار قوه قضاییه است نیز تلاش دارد که طرح تحول پیش برود؛ اما طرح تحولی که در آن قضات دارای مشکل تنها از جایی به جای دیگر منتقل شوند و برای ایشان جایگزینی پیدا نشود، نمی‌تواند تحول آفرین باشد. قطعاً قوه قضاییه نیازمند بازنگری اساسی در شیوه جذب قضات و وکلا است. پس از آن نیز قوه قضاییه بایستی سالانه نسبت به احکام ضعیفی که از سوی یک قاضی داده می‌شود، نگاه بیندازند.

اگر قوه قضاییه این سخنان را قبول ندارد، گزارش‌هایی که به رهبر انقلاب ‌می‌رسند، حکایت از این وضع اسفناک است. رهبر انقلاب فرمودند: «در برخی بخش‌ها هم پیشرفتی نبوده است و به هر حال مهم این است که قضاوت درباره فعالیت‌های قوه قضائیه و هر دستگاه دیگر، بر آمارها و کمیت‌ها متمرکز نباشد بلکه خروجی و نتیجه نهایی کار که به دست مردم می‌رسد باید معیار و منشاء داوری باشد.» امیدواریم قوه قضاییه با اصلاح روندها دست دوستی به حوزه‌های علمیه بدهند، از سوی همه قضات قوه قضاییه که دروس فقهی خوانده‌اند، موظف شوند که خود را در مقابل تیغ تیز نقدهای طلاب در سر کلاس‌های درس حوزه‌های علمیه قرار بدهند و از سوی دیگر نیز قوه قضاییه با شناسایی اساتید خوب و مبرز در حوزه‌های علمیه، آن‌ها را در مناصب قضایی به‌کارگیری کنند.

مثال بارزی وجود دارد که اگر آب در یک جا بماند و جاری نشود، می‌گندد. علم نیز اگر در یک جا بماند و نخواهد به روی دیگران جاری شود، از یاد می‌رود. قطعاً بخشی از ضعف‌های قضات در درون دستگاه قضایی، راکد بودن علم آن قاضی است که کرسی تدریسی حداقل برای دروس لمعه مرتبط با قضاوت و نیز دروس اصول فقه ندارد و نمی‌نشیند که یک طلبه آن علم را مورد نقد و کنکاش قرار دهد.

امید است که این پیام و تحلیل به دست رئیس دستگاه قضایی برسد، آن را مغتنم بشمارد و مورد استفاده قرار دهد. الکلام یجر الکلام.

تحلیل هفته

از دولت سیزدهم چه خبر؟ الوعده وفا

طرح آب‌رسانی به شهرستان‌های بم و بروات پس از 10 سال وقفه افتتاح شد. طرح آب‌رسانی به شهرستان‌های بم و بروات که در سفر سال گذشته دولت مردمی به استان کرمان، پس از 10 سال وقفه دوباره فعال شده بود،‌ پس از گذشت کمتر از یکسال از وعده رئیس جمهور به مردم شهرستان بم افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

طرح انتقال آب شرب به شهرستان‌های بم و بروات شامل خط لوله به طول 57 كیلومتر، ایستگاه پمپاژ به ظرفیت 970 لیتر در ثانیه، دو مخزن 10 و 5 هزار مترمكعبی و 40 كیلومتر خط برق است که فاز اول تصفیه‌خانه این طرح نیز به ظرفیت 250 لیتر از مجموع 1500 لیتر بر ثانیه افتتاح شد.

پروژه آب‌رسانی بم و بروات از سد نسا، بیش از 10 سال نیمه کاره رها مانده بود و در حالی که سد نسا یکی از بهترین آب‌های استان را از منشا کوه‌های جبال‌بارز دارد، مردم شهرهای شرقی استان به ‌ویژه بم از دسترسی به این آب باکیفیت محروم بودند.

تأمین، تصفیه و انتقال آب شرب شهرهای بم و بروات به میزان 20 میلیون متر‌مکعب در سال و در فاز توسعه طرح شهرهای فهرج، ریگان و نرماشیر و 142 روستای مسیر به میزان حدود 10 میلیون متر‌مکعب در سال هدف (سال 1425)، چشم‌انداز و افق زمانی این طرح است که با توجه به وضعیت نامطلوب کمی و کیفی آب شرب منطقه و تبعات بهداشتی و اجتماعی ناشی از آن، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

این پروژه 240 هزار نفر ساکنان شهرهای بم و بروات را تحت پوشش آب شرب سالم و پایدار قرار می‌دهد و فاز توسعه طرح آب‌رسانی به سایر شهرستان‌های شرق استان از جمله فهرج، نرماشیر و ریگان نیز تعداد 422 هزار نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد.

سال گذشته دولت در بازدیدی که از وضعیت مردم کرمان داشت، در آنجا قول داد بزودی مشکل آب این استان را حل نماید. حال که دولت در کمتر از یکسال به این وعده خود عمل کرد، می‌توانیم در اینجا فرق میان سفرهای استانی تبلیغاتی و پروپاگاندای دولت‌های قبل با سفر آیت الله رئیسی که در آن واقعا به دنبال حل مشکلات مردم است و برای تبلیغات و پروپاگاندای رسانه‌ای عمل نمی‌کند را ببینیم. کار برای مردم توسط دولت آیت الله رئیسی باعث شده است تا حداقل بخشی از اعتماد عمومی مردم به نظام اسلامی بعد از عملکردهای سوء دولت تدبیر و امید برطرف شود.

دولت آیت الله رئیسی نشان داده است که دولت میدان است و تنها اهل دادن وعده‌های تو خالی نیست. به نظر می‌رسد که دولت آیت الله رئیسی تا کنون بایستی یک سایت برای بررسی وعده‌های دولت ایجاد کند که در آن میزان عمل به وعده‌ها و نیز عمل‌های بدون وعده‌اش برای مردم مشخص شود. این ایده می‌تواند بهتر و بیشتر دولت را نزد مردم عزیزتر و آشنا کند. انتظار اصلی از دولت این است که همه حقایق خود را با مردم در میان بگذارد تا دست در دست مردم به حل مشکلات مردم بپردازند.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات