۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۷۴۰۵۶۸
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

ابن سینا به دنبال مستدل کردن مباحث دینی بود

ابن سینا به دنبال مستدل کردن مباحث دینی بود
اصفهان ـ آیت الله فیاضی گفت: ابن سینا وحی و نبوت را هم در فلسفه خود ثابت کرد و گفت من عقلم می فهمد که خیلی چیزها را نمی فهمم و باید انبیا برای تبیین آن مبعوث بشوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله غلامرضا فیاضی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در همایش بزرگداشت ابن سینا در حوزه علمیه اصفهان، با اشاره به آیه «لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم» گفت: خداوند متعال بعد از چند قسم می فرماید ما انسان را در احسن تقویم آفریدیم و علماء طبق این آیه انسان را اشرف مخلوقات و برترین مخلوق خدا می دانند.

وی در ادامه افزود:  اینکه خداوند نسبت به انسان نهایت لطف و عنایت را داشته و « تبارک الله احسن الخالقین» فرموده و شرافت انسان به این است که در وجودش جنود عقل و جنود جهل وجود دارد. آنچه مایه امتیاز انسان از سایر مخلوقات شده است فطرة الله است یعنی «نوع ساختار مخصوص خود انسان» انسان درک هایی دارد که سایر موجودات ندارند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: تفکر و تعقل در وجود انسان هست و اگر انسانی تعقل و تفکر نداشته باشد به فرموده قرآن «اولئک کالانعام» می شود اما کسی که از تعقل و تفکر استفاده کند «قد افلح من زکاها» می شود، البته فطره الله یک بُعدش تعقّل و تفکر است، بُعد دیگرش تمایلات خاص انسان است مثل ایثار، مناجات و سحرخیزی، انفاق و اطعام که در روایات آمده است که غذا الجسم الطعام و غذا الروح الاطعام.

آیت الله فیاضی با بیان اینکه فیلسوف کسی است که ملتفت این نکته هست که انسانیت انسان به عقل و قدرت تعقلش است، اظهار کرد: وقتی انسانیت حاصل می شود که عقل حاکم بر وجود انسان بشود و درست تفکر کند و اینکه گفته اند یک منطق ارسطو داریم، یک منطق فطری حرف باطلی است چون منطق یعنی آنچه عقل برای فکر کردن خودش بالفطره دارد منتهی ارسطو آنها را جمع آوری کرد و تدوین نمود و بعد از آن ابن سینا آن را توسعه داد.

وی ادامه داد: بخش عمده ای از منطق، کار ابن سینا است مثل قیاسات شرطی و شرطیات، فلسفه چیزی نیست مگر برای شناخت هستی و فهم اینکه هستی منحصر به این عالم مادی محسوس نیست. ائمه ما هم همین کار را می کردند که مردم را از حس فراتر ببرند و او را به عقل برسانند و انسان در بالاترین مرتبه خلقت قرار بگیرد و «اولئک هم خیرالبریه» بشوند.

استاد درس خارج حوزه علمیه خاطرنشان کرد: ابن سینا گفت اگر هستی در عالم هست باید خالقی در عالم باشد که علت آن باشد. فلسفه اعتقادات را تبیین می کند، برای آن استدلال عقلی می آورد و شبهات شیاطین جن و انس را پاسخ می دهد، در صدر مسائل دینی اعتقادات است و همواره در حوزه های علمیه باید گروهی باشند که اعتقادات را تبیین کنند و شبهات را پاسخ دهد، لذا حضرت امام خمینی هرگاه از فقه و اصول نام برده اند از فلسفه و اهمیت آن هم نام برده اند و این از برکات انقلاب و رهبر عظیم القدر انقلاب است که زمینه را برای این علم اصلی باز کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: ابن سینا بسیار مایه افتخار حوزه ها و مایه افتخار مسلمانها است. کسی که نام آور در عالم است و این نیست مگر بخاطر تعقل و تدبرش، او در صدد آن بود که چیزهایی را که دین آورده مستدل کند. البته به استدلال ها در قرآن اشاره شده مثل: «أفی الله شک فاطر السموات و  الارض» ابن سینا وحی و نبوت را هم در فلسفه خود ثابت کرد و گفت من عقلم می فهمد که خیلی چیزها را نمی فهمم، لذا خداوند باید برای رسیدن به هدف خلقت پیامبر بفرستد و ضرورت نبوت را اثبات می کند.

آیت الله فیاضی با بیان اینکه همچنین ابن سینا با الهام از قرآن معاد را برهانی اثبات کرد، گفت: فلسفه اسلامی آن است که نتیجه آن برهانی شدن و اثبات توحید و نبوت و معاد است. فلسفه اسلامی حاصلش همان دین اسلام است در سطح عمیق و مستدل، لذا همواره در جامعه باید هشام ها باشند «عُلَمَاءُ شِيعَتِنَا مُرَابِطُونَ» علما مرزبان هستند در مرزی که دشمنان رخنه می کنند.

وی اظهار کرد: علماء مجاهدان جبهه فرهنگی و اعتقادی هستند و از کفر و الحاد جلوگیری می کنند و امروز وظیفه سنگین است و باید کنار فقه که بسیار با عظمت است کسانی در اعتقادات و مسائل ایمانی کار کنند چون ایمان اصل است و عمل صالح در مرتبه بعد است ،ابن سینا و امثال او تلاش کردند عقیده را اثبات کنند و از آن دفاع کنند و شبهات آن را جواب دهند ./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات