۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵
کد خبر: ۷۴۱۰۵۰
استاد حوزه و دانشگاه:

"اربعین" همه را در یک صف قرار داد

حجت الاسلام کوهی راهپیمایی اربعین را دارای ویژگی و ظرفیت های فراوانی خواند و ابراز کرد: از سبک زندگی جدید اربعین برای ایجاد تمدن اسلامی استفاده کنیم.

اشاره: راهپیمایی عظیم حسینی علاوه بر ترویج فرهنگ حسینی که شامل فرهنگ ایثار و شهادت  بعنوان والاترین ارزش های انسانی دین اسلام  و فرهنگ آزادی وآزادگی، فرهنگ اتحاد و وحدت، فرهنگ مبارزه با ظلم وظالم، فرهنگ طاغوت ستیزی و فرهنگ ایستادگی و صبر و برد باری در مقابل تمام دشمنان تشیع و اسلام، همدلی و همراهی را بین سلیقه ها و افکار مختلف را نشان می دهد، در همین راستاخبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام احمد کوهی استاد حوزه و دانشگاه انجام داده است که در ادامه می خوانید:

م

رسا ـ پدیده راهپیمایی اربعین را چگونه ارزیابی می کنید؟

راهپیمایی اربعین یا به تعبیر بهتر زیارت دسته جمعی اربعین، حرکتی فوق العاده و جریانی جدید است که می تواند سببی برای یک ایجاد روحیه نو و سبک جدیدی از فعالیت های اجتماعی شود، همانطور که تا به حال شده و در آینده نیز اینگونه می باشد.

اربعین ویژگی های مهم زیادی دارد که زیاد مورد توجه قرار نگرفته است و در کنار این ویژگی ها ظرفیت های فراوانی در این مراسم باشکوه قرار دارد و بسیاری از این ظرفیت ها مورد غفلت واقع شده است که برای بهره مندی بیشتر از راهپیمایی اربعین باید به این ویژگی ها و ظرفیت ها اهمیت داده شود.

مراسم باشکوه پیاده روی اربعین ظرفیتی گسترده دارد تا اقشار مختلف  اجتماعی را با دیدگاه ها و سبک های مختلف زندگی و دینداری در کنار هم قرار دهد و در یک مسیر حرکت کنند و صحنه های باشکوهی از همبستگی و باهم بودن را به نمایش بگذارد.

رسا ـ چگونه می توان از ظرفیت راهپیمایی اربعین جهت وحدت آفرینی در جهان اسلام بهره برد؟

حماسه اربعین ظرفیتی را ایجاد کرده است که بدون اینکه اصراری بر وحدت باشد، همه افراد و گروهها در یک نقطه جمع شوند و حول یک محور اجتماع کنند در یک صف واحد در مسیر مشخصی گام بردارند که هدف مشخص و مهمی دارد.

افرادی که در این همایش بزرگ اربعین شرکت می کنند در ظاهر یکی بودن را نشان می دهند اگرچه در باطن دیدگاه ها و نظرات متفاوتی وجود داشته باشد و از این ظرفیت بزرگ اربعین در ایام دیگر سال برای باهم بودن و به سمت هدف مشترک حرکت کردن می توان استفاده بهینه کرد.

مراسم باشکوه پیاده روی اربعین ظرفیتی بسیار خوب است که می توان از آن برای از بین بردن دوقطبی ها و چندقطبی های موجود در جوامع  استفاده کرد تا ثابت کنیم با هر تفکر و سلیقه ای می شود در کنار هم زندگی کرد و با هم به سوی هدف مشترک حرکت کرد و اختلافات باطنی در حرکت ظاهری جامعه هیچ تاثیری ندارد.

راهپیمایی عظیم اربعین در عین حال که فعالیتی فراغت‌گونه و اختیاری است اما فعالیتی اصیل در حوزه تعالیم دین است و مناسک دینی با ارزش های اسلامی در این مراسم به نحو احسن خود نمایی می کند و را رسیدن به سعادت از این مسیر نورانی عبور می کند.

افرادی که در این پیاده روی شرکت می کنند در طی این مسیر، باید مراحل مختلفی را سپری کنند و هر مرحله ویژگی خاصی را دارد که باعث تعالی روحی و گسترش فضایل انسانی، الهی می شود و بعد از طی این مراحل به نقطه ای شور انگیز می رسند که در ادبیات عرفانی سیر و سلوک به سمت امام معصوم علیه السلام نامیده می شود که هدفی بسیار ارزشمند است.

زائر اربعین در این مسیر پیاده روی با همه سختی ها و مشکلاتی که دارد رشد و ارتقاء معنوی پیدا می کند و جوایز معنوی را در هر مرحله ای که سپری می کند به خود اختصاص می دهد و این مسیر ارادت به اهل بیت علیهم السلام پر از درس آموزی و کسب فضائل اخلاقی است.

از ویژگی های مهم دیگر همایش عظیم اربعین آینده نگری و تاثیر در فرهنگ اجتماعی جوامع شیعی و اسلامی است که  این آمادگی را در آینده ایجاد می کند که به واسطه معنا و فرهنگی که در این مناسک کسب شده است، آینده ای بهتر را برای جامعه رقم بخورد.

حضور در این پیاده روی به ما یاد می دهد که می توان به جای سازمان ها، نهادها و ادارات نیروهای جهادی از نیروی مردمی برای حل مشکلات و کمک به یکدیگر استفاده کرد و جامعه به سمت پیشرفت و تعالی حرکت کند تا به اهداف عالی انسانی برسیم.

 مناسک های دینی مشکلات اجتماعی رابرطرف می سازد و جامعه را به سمت پیشرفت سوق می دهد، این ویژگی ها که خارج از ساختارها شکل می گیرد و در خارج از این ساختارها رشد و نمو می کند، این پیام را به شرکت کنندگان می دهد که فراتر از مجموعه های حکومتی حرکت کرد و مشکلات را برطرف کرد.

از ویژگی های مهم راهپیمایی عظیم اربعین سختی کشیدن در راه رسیده به هدف است و با این شیوه  ارزش های جامعه مدرن مرفه و مصرف گرا زیر سوال برده می شود و سبک جدیدی از زندگی اجتماعی به انسان ها نشان داده می شود تا ارزش های مانند کم مصرف کردن، به دیگران کمک کردن،  از خود گذشتن و خدمت کردن به دیگران ترویج شود.

افرادی که راهپیمایی اربعین شرکت می کنند لذت بردن را در سختی ها تجربه می کنند و این ویژگی  و ویژگی های دیگری که در اربعین  وجود دارد می تواند سبک زندگی و دینداری جدیدی را به ما جامعه می کند و به این واسطه می شود  یک تمدن نوین جهانی را ساخت.

رسا ـ چگونه ظرفیت راهپیمایی اربعین می تواند سبب تمدن سازی بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب شود؟

تمدن اسلامی زمانی ساخته می شود که زندگی روزمره مردم و مشکلات آنها میتنی بر مفرضات جدیدی شکل بگیرد و این راهپیمایی عظیم اربعین نشانه ای بر این تحول عظیم است به نوید بخش سطح جدیدی از زندگی اجتماعی است.

همایش عظیم اربعین نشانه های از یک تمدن جدید را می تواند داشته باشد که البته چگونگی شکل گیری و محافظت کردن از این تمدن نیز اهمیت بسیار زیادی دارد و باید مواظبت شود که  تمدنی درست، اخلاقی و مبتنی بر موازین الهی شکل بگیرد و از مسیر صحیح منحرف نشود.

هرمناسکی ممکن است دچار انحرافاتی شود و پیاده روی اربعین نیز مانند زیارت حج که از ابتدای اسلام دچار انحرافاتی شد ممکن است به انحراف کشیده شود و باید مراقبت زیادی در حفظ و ترویج ارزش ها اصیل این مراسم صورت بگیرد تا دچار انحراف نشود.

ارسال نظرات