۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۷۴۳۲۸۶
به همت مؤسسة الامام الرضا علیه السلام لتصحیح النسخ؛

مراسم رونمایی از کتاب «قاعده علی الید» برگزار شد + تصاویر

مراسم رونمایی از کتاب «قاعده علی الید» برگزار شد + تصاویر
مراسم رونمایی از کتاب قاعده علی الید اولین محصول مؤسسة الامام الرضا علیه السلام لتصحیح النسخ با سخنرانی آیت الله استادی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از کتاب قاعده علی الید (از تقریرات درس میرزای نائینی) اولین محصول مؤسسة الامام الرضا علیه السلام لتصحیح النسخ برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام اکبری مدیر مؤسسة الامام الرضا علیه السلام لتصحیح النسخ در این مراسم بیان داشت: کتاب قاعده علی الید از کتاب‌هایی بود که تنها نسخ آن در کتابخانه مرحوم آیت الله صفایی خوانساری وجود داشت و توسط رهبر معظم انقلاب به کتابخانه آستان قدس هدیه شده بود.

وی افزود: طبق تحقیقات انجام شده تا به امروز این کتاب چاپ و منتشر نشده و موسسه احیای نسخ امام رضا علیه السلام این کتاب را برای اولین بار به چاپ رسانده‌ است.

مدیر مؤسسة الامام الرضا علیه السلام لتصحیح النسخ در ادامه به تبیین بخشی از فعالیت‌های این مؤسسه در عرصه نسخه پژوهی و احیای نسخ خطی پرداخت و اظهار داشت: آموزش کار بر روی نسخ خطی نه تنها در حوزه‌های علمیه بلکه در دانشگاه‌های کشور نیز تقریبا رواج ندارد و این خلأ در کشور ما بسیار احساس می‌شود که به حمدالله این عرصه در موسسه احیای نسخ امام رضا علیه السلام ایجاد شد تا طلاب انقلابی بتوانند در این عرصه تخصصی ورود کنند.

مراسم رونمایی از کتاب «قاعده علی الید» برگزار شد + تصاویر

آیت الله استادی سخنران ویژه این مراسم با اشاره به اینکه در طول تاریخ خدمات فراوانی در حوزه‌های علمیه و حوزه دین شده است بیان داشت: هرچند همه خدمات انجام گرفته، مورد تکریم واقع شده‌اند؛ اما در این میان کسانی بودند که کارهای عظیمی را انجام دادند؛ ولی هیچ تجلیل و تقدیری از آنان صورت نگرفته است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه گفت: این اقدامات در احیای نسخ خطی از مصادیق آن خدمات مهم است که بدون چشم‌داشت و تکریم انجام می‌شده و ما نیز می بایست با قصد قربت انجام دهیم، ولو ممکن است ما را تکریم کنند یا حتی حق الزحمه ای بدهند.

وی در ادامه با اشاره به مسأله اخلاص داشتن در کارها افزود: در این عرصه اخلاص بسیار مهم است و نباید به دلیل وجود مزایا و حق الزحمه به تصحیح بپردازند و اگر مزایایی مالی برای ما نداشت از انجام آن منصرف شوند.

آیت الله استادی با اشاره به مشکلات و سختی های نسخه پژوهی بیان داشت: در بسیاری از مواقع زحمت تصحیح کمتر از تألیف کتاب نیست؛ چراکه تصحیح کننده درصدد این است که تمام خصوصیات لازم برای یک نسخه خطی خوب و لازم را رعایت کند و این کار بسیار دشوار و ارزشمندی است و اگر فعالیت‌های تصحیح کنندگان کتب نبود امروز کتب دچار آشفتگی‌های فراوانی بودیم و حتی یک نسخه قابل اعتماد هم نداشتیم.

وی افزود: مصححان نسخ خطی حق بزرگی بر گردن حوزه‌های علمیه دارند و کسانی که این کارها را انجام دادند با نیت حفظ مکتب اهل بیت علیهم السلام بوده است.

آیت الله استادی خاطرنشان کرد: یکی از امتیازهای علمای شیعه این است که آنان از روزی که مشغول تالیف، ترجمه، تصحیح و تحشیه شدند از لحاظ ادبیات، جزو اولین های دوره خود بودند، علمای شیعه همیشه سرآمد ادبیات بودند و دقت فوق‌العاده‌ای در صحت متون مطابق نسخه مؤلف داشتند. مثالش کتاب تهذیب الأحکامی است که مرحوم شهید ثانی تصحیح کرد.

وی افزود: چون عرصه تصحیح کتب عرصه‌ای ضروری و مهم بوده و دارای اهمیت بسیاری است طبیعتاً نیاز به تعلیم و تربیت افراد متخصص و خرّیت نیز در آن ضرورت پیدا می کند و لازم است در این عرصه متخصصان و کارشناسان لازم تربیت شود، این مؤسسه احیای نسخ امام رضا علیه السلام هم از مؤسساتی است که در این عرصه کار کرده و دیگرانی هم کار کرده‌اند و ان شاء الله همگی موفق باشند.

در پایان این مراسم، آیت الله استادی و حجت الاسلام اکبری به صورت نمادین از این کتاب رونمایی کردند.

مراسم رونمایی از کتاب «قاعده علی الید» برگزار شد + تصاویر

مراسم رونمایی از کتاب «قاعده علی الید» برگزار شد + تصاویر

مراسم رونمایی از کتاب «قاعده علی الید» برگزار شد + تصاویر

ارسال نظرات