۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۷۴۷۰۶۹
آیت الله کعبی در گفت‌وگو با رسا:

قانون اساسی ایران اسلامی سندی ملی و تمدن ساز است

قانون اساسی ایران اسلامی سندی ملی و تمدن ساز است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که قانون اساسی جمهوری اسلامی محصول فقه اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است، قانون اساسی را سندی ملی و پرافتخار دانست.
آیت الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به روز ۱۲ آذرماه سالروز تصویب قانون اساسی انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: قانون اساسی جمهوری اسلامی سند حقوقی نظریه تمدن اسلامی بر پایه فقه اهل بیت(ع) و تلاش برای تحقق پیشرفت و عدالت بر پایه علم و فناوری، رشد و شکوفایی مادی و معنوی، توجه به مقوله دین و پیشرفت علم و ایمان در کنار همدیگر است.
 
وی افزود:  قانون اساسی  نظریه مقاومت را بر پایه الگوی دفاعی امنیتی اسلام، برگرفته از جهاد فی سبیل الله، طراحی و برنامه ریزی کرده و از سوی دیگر، حقوق ملت را تضمین کرده است؛ حقوق جامعی که بر مدار پیوند بین امت و امامت، فرانسلی و با نگاه به بازسازی امت اسلامی در جهت تحول در روابط بین الملل و تغییر مناسبات ظالمانه به مناسبات، بر مدار توحید، عدالت، کرامت انسان و بسترسازی برای ظهور امام زمان(عج) شده است.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: در شکل گیری قانون اساسی جمهوری اسلامی، باید ابتکار امام راحل در شکل گیری قوه موسسِ برپایه شریعت اسلامی که محصول آن، مردم سالاری اسلامی، تلاش و کوشش های شهید بهشتی و یاران آنان و اعضای خبرگان قانون اساسی که بیش از دو سوم آنان مجتهد جامع الشرایط بودند را مورد توجه قرار داد.
 
وی افزود: قانون اساسی جمهوری اسلامی محصول فقه اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است که اگر بسترهای اجرایی آن به شکل جامع فراهم شود، تحولات بنیادین در جامعه ایجاد می کند و قانون اساسی جمهوری اسلامی از لحاظ ساختاری و محتوایی، نگاه جامع مدیریتی، منابع انسانی، تنظیم رابطه دولت و ملت، تضمین استقلال و آزادی و حضور مردم در صحنه و حاکمیت دین بر مدار ارزش های اسلامی، قانونی  مترقی و نمونه و الگو می باشد.
 
آیت الله کعبی با بیان این که قانون اساسی ایران اسلامی، سندی ملی و پرافتخار است اظهار داشت: پیش بینی های متفاوت قانون اساسی در جهت ارتقاء منزلت انسان، توجه ویژه به کرامت زنان، حقوق فرهنگی، قضایی و اقتصادی، توجه در عرصه علم و فناوری و اهتمام ویژه به اقتدار و امنیت ملی، فوق العاده دقیق و همه جانبه است.
 
نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که ظرفیت های قانون اساسی برای شکل گیری حرکت پرشتاب تحولی در سطح ملی با هدایت و پیشگامی نخبگان و مدیریت کلان ارزشی و راهبردی ولی فقیه فراهم است، سند قانون اساسی را سندی دینی، ملی و سندی تمدن ساز عنوان کرد که باید آموزش این سند در سطوح مختلف جامعه و اقشار فرهیخته مورد اهتمام قرار گیرد.
ارسال نظرات