۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۷۵۰۸۲۴

بیانیه تبیینی کانون دانش‌آموختگان مدرسه معصومیه قم ناظر به ابهامات انتخابات مجلس خبرگان

بیانیه تبیینی کانون دانش‌آموختگان مدرسه معصومیه قم ناظر به ابهامات انتخابات مجلس خبرگان
کانون دانش‌آموختگان مدرسه علمیه معصومیه قم ناظر به ابهامات انتخابات مجلس خبرگان رهبری بیانیه ای تبیینی صادر کرد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، کانون دانش‌آموختگان مدرسه علمیه معصومیه قم ناظر به ابهامات انتخابات مجلس خبرگان رهبری بیانیه ای تبیینی صادر کرد.

متن این بیانیه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت امام خمینی(ره):

«اگر طلاب و مدرسین حوزه علمیه با یکدیگر هماهنگ نباشند، نمی‌توان پیش‌بینی نمود که موفقیت از آن کیست، و اگر بر فرض محال حاکمیت فکری از آن روحانی نماها و متحجرین گردد، روحانیت انقلابی جواب خدا و مردم را چه می‌دهد؟».(منشور روحانیت)

مدتی است به جهت عدم احراز صلاحیت بسیاری از داوطلبان مجلس خبرگان رهبری، در نزد جوانان انقلابی و حتی اقشار مردم نگرانی‌هایی بوجود آمده و سوالاتی در ذهن ایشان نقش بسته است. سوالاتی مانند اینکه آیا حوزه‌های علمیه دیگر قادر به تربیت مجتهد نیستند و یا مجتهدین تمایلی به همکاری با جمهوری اسلامی ندارند؟  

همچنین طلاب و دانشجویان جوانی که در عرصه‌ی جهاد تبیین شب از روز نمی‌شناسند، امروز گله دارند که مردم چگونه باید از میان 4 داوطلب، 5 نماینده برای مجلس خبرگان رهبری انتخاب کنند؟ البته این‌ها سخنان طنزآلودی هستند که حکایت از واقعیت‌هایی تلخ دارند، و لازم است با رویکردی انتقادی و از سر مسئولیت بدان‌ها اندیشید و در جستجوی پاسخ برآمد.

امروز طلاب و دانشجویان جوان که همه ظرفیت علمی و شخصیتی خود را بسیج کرده‌اند تا مردم را به مشارکت حداکثری دعوت نمایند، دچار تشویش شده‌ و از خود می‌پرسند براستی مردم را برای رأی به چه کسی دعوت کنیم؟ امروز طلاب و دانشجویان جوان بیش از هر چیزی نگران عقبه‌ جبهه انقلاب اسلامی هستند و با افسوس می‌گویند چالش بوجود آمده در انتخابات خبرگان رهبری، ثمره هزاران ساعت از جهاد تبیین ما را بر باد داد.

کانون دانش‌آموختگان مدرسه علمیه معصومیه قم، بر خود لازم می‌بیند توضیحاتی در این زمینه به افکار عمومی ارائه بدهد. باید گفت این اولین بار نیست که چنین مساله‌ای پیش می‌آید، بلکه در گذشته نیز شاهد مواردی بوده‌ایم که در برخی استان‌ها تعداد تایید صلاحیت شدگان برابر با تعداد سهمیه آن استان در مجلس خبرگان بود؛ لذا برخی بزرگان از سر احساس مسئولیت، اقدام به شرکت از استان مربوطه کرده تا چالش موجود برطرف شود. لکن امروز به دلیل حساسیت شرایط سیاسی و انگیزه‌هایی که دشمن برای تخریب جمهوری اسلامی دارد، مساله بیش از پیش ضریب می‌خورد.

ما به ملت ایران، خصوصا جوانان عزیز اطمینان می‌دهیم که وعده رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(دام عزه) مبنی بر روشن بودن آینده کشور، برخاسته از واقعیت‌های عینی جامعه بوده و این مساله در خصوص حوزه‌های علیمه نیز مصداق دارد. امروز حوزه علمیه قم مفتخر به داشتن صدها استاد برجسته مجتهد ویا قریب به اجتهاد می‌باشد که واجد صلاحیت ورود به مسئولیت‌های علمی و اجرایی مختلف من جمله مجلس خبرگان رهبری هستند. امیدوار کننده‌تر آنکه عموم این اساتید و فضلا از روحیه‌‌ی انقلابی نیز برخوردار می‌باشند. از دیدگاه ما علت کمبود مجتهد در برخی حوزه‌های انتخابیه خبرگان رهبری، ناشی از غفلت کسانی است که مهمترین مسئولیت ایشان تدبیر این‌گونه امور است. متاسفانه بسیاری بمانند همیشه تیر انتقادات خود را به سوی شورای محترم نگهبان نشانه رفته و عدم احراز صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان رهبری را مستمسک جذابی برای اثبات این داعیه یافته‌اند که آری این شورا آنچنان تنگ نظرانه به مسائل نگاه می‌کند که حتی عموم مجتهدین نیز نمی‌توانند ازین تنگنا عبور کنند. لکن این سخن به غایت گزافه است، چه اینکه اگر تصمیم فقهای محترم شورای نگهبان ناشی از انگیزه‌های سیاسی بود، می‌بایست افراد هم سو با فلان سلیقه‌ی سیاسی را ولو بدون داشتن صلاحیت علمی تایید می‌نمودند.

در اینجا باید گفت کسانی هم که از سر دلسوزی، شورای نگهبان را دعوت به مصلحت سنجی می‌کنند و چالش موجود را تحت عنوان تزاحم مطرح کرده و حل آن را در زیر سایه رعایت مصحلت کلان و حفظ آبروی نظام جست‌وجو می‌نمایند، تن به واقعیت برساخته داده و قادر به دیدن واقعیت عینی نیستند. باید گفت هیچ مصلحتی بالاتر از آن نیست که تنها مجتهدین به این مجلس مبارک راه ‌یابند، تا اینکه صرفا برای برگزاری آبرومندانه انتخابات دست از مصالح عینی برداشته و به راه‌حل‌هایی از سر استیصال تنزل نمود‌. البته اطمینان داریم بزرگان خردمند نظام مقدس اسلامی به یاری خداوند متعال، این مساله را به بهترین وجه مدیریت خواهند نمود. لکن باید گفت ریشه‌ی این چالش در جای دیگری است و اگر این مساله ذهن جوانان انقلابی را معطوف به خود نکرده و در ایشان دلهره نیافریده بود و نیز مساله به صحن علنی جامعه نمی‌کشید، تبیین عمومی آن بر ما واجب نمی‌گردید.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که فلسفه وجود‌ی‌اش حمایت از نهضت حضرت امام خمینی(ره) و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده و هست، باید از چالش بوجود آمده بهره گرفته و با نگاهی آسیب‌شناسانه به ترمیم ساختار خود پرداخته و در صدد روزآمدی خود باشد. سوال این است چرا با وجود تعداد قابل توجه مجتهدین انقلابی در حوزه علمیه قم، دست نظام جمهوری اسلامی از داشتن ایشان تا این اندازه خالی بماند؟ براستی چه کسی مسئول مدیریت این فرآیند است؟

آری اگر چشمه جوشان فقاهت، همچون گذشته خروشان بماند، هرگز شاهد چنین چالش‌هایی نخواهیم بود. تفکر انقلابی همچنان تفکر غالب طلاب، فضلا و مجتهدین حوزه علمیه قم می‌باشد که متاسفانه به دلیل غفلت‌ از سوی برخی مسئولین و با ضریب رسانه‌های معاند چنین می‌نماید که میان حوزه علمیه و نظام مقدس اسلامی شکاف وجود دارد. در حالیکه که اگر مسئولین مربوطه در زمان مناسب برای این کار تدابیر لازم را تدارک می‌دیدند، امروز صحنه برای ما تا این اندازه حسرت آفرین نبود؛ اینکه چرا از داشته‌های خود نمی‌توانیم به درستی استفاده کنیم؟

ازین‌رو از حضرت آیت الله حسینی بوشهری (دام عزه) رئیس محترم جامعه مدرسین و دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه و نائب رئیس دوم مجلس خبرگان رهبری، مشفقانه و متواضعانه درخواست داریم با همان روحیه‌ی انقلابی و دلسوزی همیشگی‌شان و با مشورت از فضلای صاحب‌نظر، برای آینده حوزه‌های علمیه تدابیری بیش از پیش اتخاذ فرمایند.

در پایان همه را به مرور توصیه حضرت امام خمینی(ره) در منشور روحانیت که گویی ناظر به شرایط امروز حوزه‌های علمیه می‌باشد دعوت می‌نماییم:

«نتیجه می‌گیریم که اگر روحانیون طرفدار اسلام ناب و انقلاب دیر بجنبند ابرقدرتها و نوکرانشان مسائل را به نفع خود خاتمه می‌دهند. جامعه مدرسین باید طلاب عزیز انقلابی و زحمت کشیده و کتک خورده و جبهه رفته را از خود بدانند. حتما با آنان جلسه بگذارند و از طرحها و نظریات آنان استقبال نمایند و طلاب انقلابی هم مدرسین عزیز طرفدار انقلاب را محترم بشمارند و با دیده احترام به آنان بنگرند و در مقابل طیف بی عرضه و فرصت طلب و نق زن ید واحده باشند و خود را برای ایثار و شهادت در راه هدایت مردم آماده تر نمایند».

قم المقدسه

کانون دانش آموختگان مدرسه علمیه معصومیه

12بهمن 1402

ارسال نظرات