به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، عدم توجه به پخش آگهیها و تیزرهای تبلیغاتی فیلمهای سینمای ایران باعث شد تا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کند که با مسببان این اتفاق برخورد خواهد کرد یا در گذشته بحثهایی میشد که آن دسته از عوامل سینما که فیلمهایشان یا حتی صرفاً تبلیغ فیلمهایشان از شبکههای ماهوارهای پخش شده را بازخواست کردهاند؛ اما پیگیریها از برخی تهیهکنندگان و صاحبان آثار سینمایی این را نشان میدهد. که این شبکهها سر خود بدون دریافت پول و صرفاً برای بازارسازی تیزر این فیلمها را پخش میکردهاند. اما شاید بیشتر از این اتفاق، تعلل تلویزیون در عدم توجه به محصولات فرهنگی یا به تعبیری تمرکز بر اقتصاد فرهنگ باعثِ این صدمات و آسیبها شده باشد.
شروعِ این اتفاقات از نیمه اول سال 1395 بود و در زمانِ فعالیت شبکه جم این اتفاقات به اوج خودش هم رسید. حتی بعضاً پایِ تعهدنامههایی به میان آمد که حق تبلیغ فیلم در شبکههای ماهوارهای از بین برود و به جایِ آن آنونس فیلم به رادیو برود و تیزر به تلویزیون! در سالهایی با اوج گرفتن برنامه «هفت» شبکه سه و کارهای زنده دیگر در شبکههای یک و دو سیما ضمن مرور بر اکران فیلمها در قالب موضوعات مختلف فیلمهای سینمای ایران معرفی میشدند.
این اتفاق بعضاً در رادیو بیشتر اتفاق میافتاد اما در سالهای اخیر این اتفاق هم کمتر شد. حتی بسیاری از سینماگران نسبت به نگاه سلیقهای رسانه ملّی مبنی بر پخش تیزر فیلمهای سینمایی انتقاد کردند. در عین حال هنوز جریانِ تبلیغ فیلمهای سینمایی ایران و حتی سریالهای خانگی در شبکههای ماهوارهای ادامه دارد.
دستاندرکاران و عوامل فیلم «آپاراتچی» در واکنشی قابل تأمل اعلام کردهاند که چون تبلیغ فیلمشان در شبکههای ماهوارهای اتفاق نیفتاده نتوانستند فروش خوبی در سینما داشته باشند. عباس محمدیان مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص تبلیغات فیلمها در شبکههای ماهوارهای به خبرنگار تسنیم گفت: متأسفانه فرآیند تبلیغاتی که اتفاق افتاده شرایط را سختتر کرده است. صاحبان سریالها و فیلمهای سینمایی این ادعا را دارند که ما نسخهای در اختیار شبکههای ماهوارهای قرار نمیدهیم و آنها از فضایمجازی برمیدارند و پخش میکنند. این اتفاق خودش برای دستگاههای نظارتی چالش ایجاد کرده است. اما در حوزه برخورد با این دوستان رویه خودمان را تشدید کردیم. حتی از اخطار و تذکر دادن عبور کردهایم به حوزه بازدارندگی تبلیغات در فضای ماهوارهای رسیدهایم که با همت مراجع قضایی در آیندهای نزدیک مشکلات و چالشها در این حوزه برطرف شود.
او همچنین در خصوص تبلیغات محصولات ناسالم از جمله نوشابه و سیگار روی بلیبوردهای شهری، گفت: قانون تبلیغات به ما اجازه داده که با کسی تعارفی نداشته باشیم. آن چیزی که ممنوع است و وزارت بهداشت ابلاغ کرده به جدّ مخالفت میکنیم و اجازه تبلیغ آن را در فضای شهری نمیدهیم. اگر لا به لای سکانسهای سریالها و فیلمها در ویاودیها تبلیغات انجام شود به ساترا برمیگردد و غیر از آن حرکتهای غیرقانونی اتفاق بیفتد را به طور قانونی و مجدّانه پیگیری میکنیم.
محمدیان در پاسخ به این سؤال درباره تبلیغات اینفلوئنسرها و بلاگرها در فضایمجازی تأکید کرد: ما نمیتوانیم برای آنها و هیچکسی برای فعالیت تبلیغی، ایجاد کنیم مگر که تخلفی انجام دهد. مجموعه رصد و پایش تبلیغات ما در فضایمجازی فعال شده و کار پیش میرود. نسخه آزمایشی سامانه جامع تبلیغات راه افتاده و تقریباً تا دو هفته آینده این سامانه نهایی و فعالیت رسمی خود را آغاز خواهد کرد.
او همچنین با اشاره به سیاستهای کلان اقتصادی دولت در راستای حفظ سرمایههای ملی و مقابله با خروج ارز از کشور، بر لزوم انجام فعالیتهای تبلیغاتی از طریق کسب مجوزهای لازم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پرهیز از تبادلات مالی با فعالان تبلیغاتی خارج از کشور تأکید کرد. همراستا با سیاستهای حکمرانی در زمینه حفظ و نگهداشت سرمایههای ملی و لزوم مقابله با پدیده خروج ارز و سرمایه از کشور از طریق تبادلات مالی غیررسمی، دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی فرایندهای نظارتی خود را بر فعالیتهای تبلیغاتی شرکتها و مؤسسات داخلی در عرصه خارج از کشور، تشدید و تقویت میکند.
محمدیان در پایان از تمامی صاحبان کسب و کار در کشور خواست برای انجام فعالیتهای تبلیغاتی خود از طریق مؤسسات تبلیغاتی دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام کنند و از هرگونه مراودات مالی با کنشگران و فعالان تبلیغاتی خارج از کشور خصوصاً افراد غیر همسو با منافع ملی پرهیز کنند.