۳۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۷۵۷۹۶
رییس حوزه علمیه خوی:

دایرة المعارف موقوفات جهان اسلام تهیه شود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه خوی بر تهیه دایرة المعارف موقوفات جهان اسلام و شناسنامه جامع برای موقوفات ایران تاکید کرد.
وقف


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام  سید رضی موسوی شکوری، امام جمعه خوی، ‌امروز در نشست کارکنان اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خوی اظهار کرد : حفظ ، نگهداری و ساماندهی موقوفات موجود در کشور، اقدامات عملی قابل تحسین در جهت شناسایی و به ثبت رساندن موقوفات ، کمک مالی به مساجد و حوزه های علمیّه و سایر مراکز خیریه و عام المنفعه و کمک به چاپ و نشر کتب سودمند بویژه قرآن و نهج البلاغه از جمله اقدامات اساسی انجام شده توسط این سازمان است.

وی در ادامه تهیه یک دایرة المعارف وقف در زمینه موقوفات در جهان اسلام، تهیه شناسنامه جامع برای موقوفات در ایران، تجدید نظر جدّی و عملی در زمینه وجه الاجاره موقوفات، پشتیبانی جدّی حوزه های علمیّه از طریق موقوفات عامّه، برنامه ریزی جامع برای احیاء موقوفات و ریشه یابی عوامل رکود و فروکش شدن وقف در جامعه را از جمله بایدهای امروز مساله وقف در کشور برشمرد.

امام جمعه خوی با اشاره به جهت گیری موقوفات در تاریخ شیعه اظهار داشت: اگر بصورت اجمالی موقوفات در تاریخ شیعه را مورد بررسی قرار دهیم، خواهیم دید بیشترین موقوفات برای زنده نگه داشتن یاد و نام اهل بیت (ع) ، راه اندازی و حفظ حوزه های علمیّه شیعه و رفع نیاز فقراء و نیازمندان شیعه صرف شده است.

وی با تجلیل از مقام مرحوم آیت الله حاج میرزا ابراهیم دنبلی خویی تصریح کرد: بخش عمده موقوفات آن مرحوم وقف حسینیه، اطعام فقرا و نیازمندان شهر، اقامه عزاداری بر اباعبدالله الحسین (ع) و اطعام عزاداران ، عمران و آبادانی مساجد شهر و کمک به طلاّب علوم دینی نجف و خوی به صورت مستمر شده است.

همچنین قاسم زاده، رییس ادراه اوقاف و امور خیریه شهرستان خوی با تشریح عملکرد این اداره اظهار داشت: بیشترین موقوفات استان آذربایجان غربی مربوط به موقوفات این شهرستان می باشد./935/پ202/ص


ارسال نظرات