۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۷۶۰۲۸۵
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی تبیین کرد؛

دلایل قرآنی، روایی و عقلی ولایت حضرت علی

دلایل قرآنی، روایی و عقلی ولایت حضرت علی
سخنران حرم حضرت معصومه انتخاب جانشین بر اساس قاعده حفظ نظام اجتماعی را از مستقلات عقلی دانست و دلایل قرآنی امامت حضرت علی(ع) را تشریح کرد.
 به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی در محفل جشن شام عید غدیر در حرم مطهر بانوی کرامت، با بیان این که در اصول‌دین حق تقلید نداریم، اظهار داشت: در اصول‌دین هرکسی باید به‌اندازه وسع و توانش به توحید، عدل، نبوت، امامت و معاد دست یابد و برای تمام اینها به انداز وسع درک و علم خودش بتواند دلیل اقامه کند.
 
 وی در ادامه به جانشینی پیامبر اعظم (ص) بعد از رحلت ایشان اشاره نمود و تصریح کرد: پیامبر اعظم (ص) که رئیس العقلای عالم است و برای جزءجزء اعمال و افعال آدمی، احکام اسلامی آن را مطرح ساخته، قطعاً و بدون شک جانشین بعد از رسالت را معرفی نموده‌اند؛ انتخاب جانشین بر اساس قاعده حفظ نظام اجتماعی از مستقلات عقلی است.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی با بیان این که چطور امکان دارد خلیفه اول به فکر انتخاب جانشین باشد؛ ولی رسول‌الله (ص) که رئیس العقلای عالم است به فکر انتخاب جانشین نباشد، اظهار داشت: مبتنی بر سیره پیامبر اعظم (ص) حتی برای اقامه نماز در غیاب ایشان فردی را انتخاب می‌کردند و حتی وقتی از مدینه خارج می‌شدند، کسی را به جانشینی خودشان قرار می‌دادند و حتی در جنگ‌ها نیز فردی را برای فرماندهی سپاه اسلام در غیاب خود انتخاب می‌کردند.
 
 سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر این که مبتنی بر قرآن، سنت و عقل پیغمبر خدا یقیناً کسی را جانشین خود قرار داده و آن کسی نیست جز علی بن ابی‌طالب امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام، خاطرنشان کرد: ابن ابی‌الحدید شارح نهج‌البلاغه چهل آیه از قرآن ذکر نموده که به علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام تأویل داده شده است، حتی آن آیات در دانشنامه امیرالمؤمنین علیه‌السلام نیز ذکر شده است.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی به مصادیقی از آیات الهی در شأن و منزلت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام اشاره نمود و اذعان داشت: نبی مکرم اسلام در خطبه غدیر وقتی سوره حمد را تلاوت کردند در فراز «اهدنا الصراط المستقیم» فرمودند؛ صراط مستقیم در این آیه من و بعد از من علی بن ابی‌طالب است.
 
 وی ضمن اشاره به فرازهایی از آیه شریفه «إِنَّمَا وَلِییّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکعُونَ» با بیان این که رسول‌الله (ص) تصریح کردند که این آیه شریفه دررابطه‌با علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام نازل شده است، ابراز داشت: رسول‌الله (ص) در روز عید غدیر تصریح می‌کنند، من علی را نصب نکردم، خدا او را انتخاب کرده است.
 
 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه ضمن تبیین آیه شریفه ۳ سوره مائده با بیان این که این آیه شریفه که به آیه تبلیغ معروف است دررابطه‌با واقعه غدیر نازل شده است، اذعان داشت: این روزها که فرایند انتخابات قرار داریم، باید بدانیم که اگر در انتخاب دقت نکنیم، همچون تاریخ صدر اسلام مشکلاتی پیش روی امت ایجاد شود؛ همان‌طور که بعد از پیامبر در انتخاب دقت نکردند و کار به صحنه عاشورا رسید.
 
 وی دلیل سنت و کلمات نبی مکرم اسلام در رابطه با جایگاه و فضائل مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام را موردتوجه قرار داد و ابراز داشت: پیامبر اعظم (ص) فرمودند، «أَنْتَ مِنِّی وَ أَنَا مِنْکَ»؛ یعنی امام علی علیه‌السلام نفس نفیس خاتم‌الانبیا (ص) است. استفاده از عنوان امیرالمؤمنین جز برای علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام حرام است.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که به اعتراف تمام صحابه بعد از پیامبر (ص)، علی علیه‌السلام از هر جهتی بافضیلت‌تر هستند، به فرازهایی از خطبه غدیر رسول‌الله (ص) اشاره نمود و اذعان داشت: پیامبر اعظم صلی‌الله علیه بعد از تبیین ولایت امام علی علیه‌السلام تصریح می‌کنند؛ هرکسی ولایت علی را نپذیرد خدا بر او لعنت فرستاده مشمول غضب الهی قرار خواهد گرفت.
ارسال نظرات