۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۷۶۱۱۹۵

«فخرالدین حجازی» وارد کتابفروشی‌ها شد

«فخرالدین حجازی» وارد کتابفروشی‌ها شد
کتاب «فخرالدین حجازی» نوشته سیدمحمدجواد قربی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب «فخرالدین حجازی» نوشته سیدمحمدجواد قربی به‌تازگی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب سی و هفتمین عنوان از مجموعه «شخصیت‌های مانا» است که این‌ناشر چاپ می‌کند.

مجموعه شخصیت‌های مانا، با هدف معرفی الگوهای مناسب زندگی به جوانان و دانشگاهیان منتشر می‌شود و شخصیت‌هایی را معرفی می‌کند که در حوزه‌های دانش، فرهنگ، سیاست و اجتماع در ایران معاصر زندگی کرده و درگذشته‌اند.

فخرالدین حجازی متولد ۱۳۰۸ و درگذشته به سال ۱۳۸۶ یکی از چهره‌های فرهنگی و سیاسی انقلاب اسلامی ایران است که یکی از سوابقش سخنرانی‌های پرشور مذهبی و انقلابی در حسینیه ارشاد است. او همچنین در عرضه مطبوعات، رسانه و فعالیت سیاسی در مجلس شورای اسلامی نیز سوابقی دارد که در کتاب «فخرالدین حجازی» مرور شده‌اند.

کتاب پیش‌رو به‌جز «سالشمار»، «مقدمه» و «معرفی، نقد و بررسی منابع»، ۵ فصل اصلی دارد که به این‌ترتیب‌اند: «زیست‌نامه فردی و دوران جوانی»، «مبارزات سیاسی و فرهنگی علیه پهلوی»، «فعالیت‌های مطبوعاتی»، «تالیفات و ترجمه‌ها»‌ و «دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی».

فصل اول، دربرگیرنده ۴ بخش «ولادت و خانواده»، «تحصیلات علوم قدیمه و جدید»،‌ «هجرت به مشهد و تهران»‌ و «تدریس و آموزش» است. در فصل دوم هم مخاطب با ۷ بخش با این‌عناوین روبروست: «شروع فعالیت‌های مذهبی و سیاسی در جوانی»، «فعالیت در انجمن تبلیغات اسلامی سبزوار»، «مبارزات سیاسی دهه ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰»، «همکاری با حسینیه ارشاد»، «انتشارات بعثت»، «سفرهای تبلیغی و سیاسی خارج از کشور» و «خطابه‌های انقلابی».

«مبارزه در بستر مطبوعات»، «روزنامه اسرار شرق»، «روزنامه جلوه حقیقت»، «روزنامه خراسان»، «مجله نامه آستان قدس» و «نشریه یا جزوه شمشیر انتقام» هم عناوین بخش‌های اول تا ششم فصل سوم این‌کتاب هستند. در چهارمین‌فصل هم ۵ بخش با عناوین «مختصات آثار قلمی فخرالدین حجازی»، «تالیفات»، «ترجمه‌ها»، «سروده‌ها» و «مقالات در نشریات» درج شده‌اند.

آخرین فصل کتاب هم ۷ بخش دارد که به این‌ترتیب‌اند: «استمرار سخنرانی و خطابه‌ها»، «نمایندگی‌ مجلس شورای اسلامی»، «مسافرت‌های خارجی برای تبلیغ و ماموریت‌های اداری»، «دفاع مقدس»، «حضور کوتاه در آموزش عالی و دانشگاه»، «بیماری و وفات» و «کتاب‌شناسی آثار فخرالدین حجازی».

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

سیدهادی خسروشاهی در نوشتاری مطبوعاتی با عنوان «فخرالدین، مرد قلم و سخن» اشاره می‌کند که برخی از مدیران نشریه خواهان تعریف و تمجید از دست‌اندرکاران نشریه یا سایرین نبودند و تلاش بر کیفیت محتوای ارائه‌شده به مخاطبان داشتند. در نقطه مقابل، برخی مدیران آستان قدس بر ثناگویی از حاکمیت و عوامل حکومتی تاکید داشتند و این رویکرد به برخی اختلافات منجر شده بود. حجازی تاکید داشت که مجلد باید رسالت دینی و وظیفه ارشاد را بر عهده داشته باشد و از حاشیه دور بماند.

فعالیت‌های این‌مجله مورد تایید آیت‌الله بروجردی بود. آیت‌الله میلانی نیز نسبت به این مجله مذهبی، رویکرد مساعدی داشت. همین تایید و حمایت‌های شخصیت‌های دینی و سیاسی از مجله، به همکاری روحانیت برای پیشبرد این‌مجله منجر شد. همان‌طور که مهدی محقق اشاره می‌کند، حجازی آثار قلمی منتشرشده متفکران را مطالعه می‌کرد و با شناخت کامل، مترصد بود از همکاری علمی صاحبان فکر و اندیشه برای توسعه این‌مجله و نشر آثار اسلامی و ایرانی استفاده کند.

این‌کتاب با ۲۰۸ صفحه مصور، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۸۵ هزار تومان منتشر شده است.

ارسال نظرات