۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۷۶۱۳۲۱
حجت الاسلام انجوی نژاد مطرح کرد؛

تحلیل فرهنگی انتخابات اخیر/لزوم مهندسی فرهنگی در جامعه

تحلیل فرهنگی انتخابات اخیر/لزوم مهندسی فرهنگی در جامعه
مسئول کانون فرهنگی رهپویان وصال شیراز گفت: در انتخابات ریاست جمهوری، مردم بیشتر از اینکه به سیاست و اقتصاد نگاه کنند، به فرهنگ نگاه کردند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس ، حجت الاسلام سید محمد انجوی نژاد مسئول کانون فرهنگی رهپویان وصال شیراز در مراسم عزاداری دهه اول محرم در حسینیه سیدالشهدا(ع)، ضمن تحلیل و بررسی انتخابات ریاست جمهوری اخیر گفت: این‌گونه نیست که بگوییم عموم ایران به کسی رأی می‌دهند که مشکل معیشتشان را حل کند رأی مردم به معیشت در مرحله اول، خیلی رأی بالایی نیست چون برخی نانشان در این است که رئیس‌جمهور کاری برای معیشت قشر میانی جامعه انجام ندهد و به‌عنوان مثال دلار که بالا برود، صادرکننده‌ها سود می‌کنند چون به دلار می‌فروشند و به تومان حقوق می‌دهند یا ملک که بالا برود، مالکین سود می‌کنند.
 
وی افزود: اینگونه نیست که در انتخابات، همه رای دادن ها برای بهبود معیشت باشد و یا براساس حزب و سیاست باشد لذا در این انتخابات ریاست جمهوری، مردم بیشتر از اینکه به سیاست و اقتصاد نگاه کنند، به فرهنگ نگاه کردند یعنی مردم فردی را انتخاب کردند که او را از نظر فرهنگی می‌پذیرفتند.
 
حجت الاسلام انجوی نژاد یادآور شد: کسی که می‌خواهد بر جامعه حاکم باشد، باید بر خرده فرهنگ‌ها حاکم باشد که به طور نمونه قومیت جزء موارد آن است و مردم نسبت به سیاست آن‌قدر تعصب ندارند که نسبت به خرده فرهنگشان تعصب دارند و اگر روی خرده فرهنگ‌ها کار کنید، باعث تشکیل یک اکثریت می‌شود.
 
وی تاکید کرد: در مباحث فرهنگی تصمیم‌گیران مسائل فرهنگی با بدنه فرهنگی‌ها مشورت نمی‌کنند مثلا می‌بینید یک طرح دارد اجرا می‌شود اما نه حوزه خبر دارد، نه ارشاد، نه سازمان تبلیغات اما بعد از اینکه آسیب های آن مشخص شد طرح را جمع می کنند، از خیابان جمع می شود اما موجب نافرمانی مدنی می گردد و بعد می بینیم افراد در صندوق رای با لجبازی جواب می دهند هرچند جامعه‌ای که از روی مخالفت رأی می‌دهد، کشتی خودش را سوراخ می‌کند.
 
حجت الاسلام انجوی نژاد اذعان نمود: ما چند هزار ساعت در مناطق محروم جهادی کار می‌کنیم اما یک عکس‌العمل نامناسب ملی، یک جمله، همه را به هم می‌ریزد.
 
وی به راه حل از بین رفتن ناهماهنگی کار های فرهنگی اشاره کرد و  اظهار داشت: باید در مملکت اراده‌ای باشد که نهادهای تصمیم‌گیر برای فرهنگ مملکت با نهادهای علمی فرهنگی مرتبط باشند و مصوبات آن‌ها را اجرا کنند، نه اینکه به مصوبات خودعمل کنند.
 
حجت الاسلام انجوی نژاد به ایجاد مهندسی فرهنگی در سطح کلان تاکید کرد و گفت: ما رئیس‌جمهوری می‌خواهیم که برای فرهنگ یک نهاد پیدا کند که بعد از تحقیق و پژوهش نظرات آن را اجرا کند نه اینکه خودش نظر بدهد کسی که علمش را ندارد چرا نظر فرهنگی می‌دهد؟!
 
وی خاطرنشان کرد: جامعه ما یک جامعه با ظرف‌های مختلف است که همه به همدیگر متصل‌اند. اقتصاد، فرهنگ، معیشت و سیاست مثل مایع است که در ظرف‌های مختلف قرار دارد و همه به هم متصل‌اند. نمی‌توان یک سیستم اقتصادی و یک سیستم سیاسی داشته باشیم که به هم ربط نداشته باشد و یک سیستم فرهنگی داشته باشیم به این دو ربط نداشته باشد و همه آبشخور هم هستند.
 
حجت الاسلام انجوی نژاد تاکید کرد: آقایان و خانم‌ های سیاسی نظرات اعتقادی و فرهنگی ندهند بلکه به مجموعه‌های فرهنگی مراجعه کنند، خروجی آن‌ها را بگیرند و اجرا کنند وگرنه این کارهای ما همه با یک جمله و یک طرح به باد می‌رود.
 
وی در پایان اضافه کرد: ما در محروم‌ترین منطقه‌ها کار جهادی می‌کنیم؛ ولی ابداً این‌طوری نیست که آن‌ها به این توجه کنند که از نظر عقیدتی به او چه می‌گوییم، خودش عقیده‌اش را انتخاب می‌کند و نگاه می‌کند ببیند در در سطح ملی نسبت‌ به زن، دختر و پسرش نظرات فرهنگی آقایان چیست.
ارسال نظرات