۰۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۷۶۱۶۱
انجمن های مجتمع آموزش عالی فقه (2)؛

انجمن علمی پژوهشی ادبیات در یک نگاه

خبرگزاری رسا ـ انجمن علمی پژوهشی ادبیات از انجمن های نه گانه مجتمع آموزش عالی فقه است که اعضای آن در بخش برگزاری همایش ها، نشست ها، مسابقات علمی، پاسخ به شبهات و ارائه مقالات فعالیت می کنند.
حجت‌الاسلام حسن سجادي مسؤول انجمن علمي پژوهشي ادبيات مجتمع آموزش عالي فقه


حجت‌الاسلام سید حسن سجادی، مسؤول انجمن علمی پژوهشی ادبیات مجتمع آموزش عالی فقه با تشریح فعالیت های این انجمن به خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: انجمن علمی پژوهشی ادبیات از انجمن های علمی پژوهشی مجتمع آموزش عالی فقه است که به هدف تقویت ادبیات در حوزه های علمیه با شش عضو در تیرماه سال 87 فعالیت خود را آغاز کرد.

وی با اشاره به پیشرفت چشمگیر تمامی علوم در سی سال اخیر، اظهار داشت: متأسفانه ادبیات در این مدت نه تنها پیشرفت نداشته بلکه اهداف اصلی خود را نیز از دست داده است.

مسؤول انجمن علمی پژوهشی ادبیات افزود: با توجه به تغییراتی که در کتابهای ادبیاتی حوزه به وجود آمده و عدم توانایی این تغییرات در جبران ضعف ها و کاستی های این بخش، انجمن ادبیات مجتمع آموزش عالی فقه شیوه های جدیدی را با استفاده از امکانات و ابزارآلات جدید به کار گرفته تا بتواند ادبیات را در حوزه های علمیه تقویت کند.

حجت‌الاسلام سجادی با اشاره به برگزاری دو نشست علمی با عنوان «جایگاه ادبیات در شناخت علوم اسلامی» ابراز داشت: انجمن علمی پژوهشی ادبیات با برگزاری نشست های علمی مختلف بر آن است تا اهمیت نقش ادبیات در حوزه های علمیه را به درستی تبیین کرده و به معرفی قدمای ادبی شیعه بپردازد.

وی یکی از آسیب های بخش ادبیات در حوزه های علمیه را پرداختن کلی به زندگی نامه ادبای شیعه بدون سازماندهی مناسب عنوان کرد و گفت: انجمن ادبیات در یک سازماندهی مناسب با عنوان «آشنایی با زندگی نامه ادبای شیعه»، زندگی نامه شانزده نفر از ادبای تاریخ شیعه از قرن اول را مورد بررسی قرار داده است.

مسؤول انجمن علمی پژوهشی ادبیات اضافه کرد: زندگی نامه علمای شیعه از قدما مانند ابوالاسود دوعلی، معاذبن مسلم هراتی، علامه طبرسی، شیخ طوسی، شیخ بهایی، ابوالفرج اصفهانی، شهید اول، شهید ثانی، فیض کاشانی،‌ علامه طریحی، خلیل بن احمد فراهانی و از معاصرین علامه مدرسی افغانی و ادیب نیشابوری دوم به طور کامل جمع آوری شده است.

حجت‌الاسلام سجادی ادامه داد: جمع آوری روایات متقن درباره اهمیت ادبیات از منظر ائمه(ع) با عنوان «جایگاه ادبیات از دیدگاه اهل بیت(ع)» و «اربعین حدیث» و چاپ آن در جزوات، سی دی ها و گاهنامه های مختلف از دیگر فعالیت های این انجمن است.

وی به راه اندازی گاهنامه ادبی این انجمن اشاره کرد و گفت: تاکنون دوازده شماره این گاهنامه به چاپ رسیده که در هر شماره علاوه بر بیان یک مسأله ادبی و طنزهای ادبی که از ائمه(ع) رسیده به شبهات ادبی قرآن نیز پاسخ گفته شده است.

مسؤول انجمن علمی پژوهشی ادبیات در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهداف آینده این انجمن ابراز داشت: جمع آوری زندگی نامه نزدیک به 400 ادیب و عالم بزرگ شیعه از فعالیت های اصلی این انجمن است.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: شاهکارهای ادبی علما در فصاحت، بلاغت، خط، قافیه،‌ شعر و عروض به درستی بررسی نشده است، از این رو انجمن ادبیات مجتمع آموزش عالی فقه در جمع آوری آثار ادبی علمای گذشته و حال شیعه تلاش می کند.

وی در پایان با اشاره به شبهات مطرح شده از سوی اهل سنت درباره ادبای شیعه، گفت: در راستای تقویت بنیه ادبی طلاب و دفاع از ادبیات تشیع در سراسر دنیا، کلاس های کارورزی از سوی انجمن علمی پژوهشی ادبیات در مجتمع آموزش عالی فقه برگزار می شود.

گفتنی است، طلاب مجتمع آموزش عالی فقه در نُه گرایش علمی اخلاق و تربیت، فلسفه، تاریخ، علوم قرآن، فقه و اصول، ادبیات، کلام، فقه اقتصادی و فقه قضایی دارای انجمن هستند و در بخش برگزاری همایش ها، نشست ها، مسابقات علمی، پاسخ به شبهات و ارائه مقالت فعالیت می کنند. /920/ت302/ع

ارسال نظرات