۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۷۶۷۰۶۴
حجت الاسلام والمسلمین شیخ بهایی:

ولایت فقیه و تقلید از زمان ائمه ترویج شده است

ولایت فقیه و تقلید از زمان ائمه ترویج شده است
استاد درس خارج حوزه علمیه کرمان دوران امامت امام عسکری را تمرینی برای غیبت امام زمان دانست وافزود: بحث مرجعیت و ولایت فقیه مربوط به دوران امام صادق است و حدیث « فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا» در خصوص اصحاب ائمه مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام والمسلمین احمد شیخ بهایی استاد درس خارج حوزه علمیه کرمان پیش از ظهر امروز در مراسم جشن میلاد امام عسکری در مدرسه علمیه امام مهدی با اشاره به زندگی امام حسن عسکری اظهار داشت: این امام بزرگ در سامرا متولد شده و همیشه تحت نظر بوده و در حصر خانگی به سر می بردند.

وی در ادامه با بیان اینکه شیعیان در زمان امام حسن عسکری در سرزمین های اسلامی پراکنده بودند، تصریح کرد: نمایندگانی از سوی امام برای مناطق مختلف تعیین شدند و افرادی با استفاده از تجارت ارتباطات مردم با امام را تسهیل می کردند؛ تجاری در عین کار تجارت نمایندگی امام را داشته و سؤالات و نامه های مردم را حمل می کردند.

استاد درس خارج حوزه علمیه کرمان دوران امامت امام عسکری را تمرینی برای غیبت امام زمان دانست وافزود: بحث مرجعیت و ولایت فقیه مربوط به دوران امام صادق است و حدیث « فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا» در خصوص اصحاب ائمه مطرح شده است زیرا مردم در بلاد مختلف دسترسی به امام نداشته و باید عالمی را برای تقلید انتخاب انتخاب کنند.

وی در ادامه به شدت اختناق از زمان امام رضا اشاره کرد و طرح و گسترش شبکه وکالت را از آن منظر دانست و گفت: در روایتی از امام حسن عسکری آمده است که محل دفن من امانی است برای هر دو جانب که این را شیعه و سنی تفسیر کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ بهایی روایاتی از امام حسن عسکری را قرائت کرد و گفت: صلوات خاصه ائمه از ایشان روایت شده است و در روایتی آمده که امام یازدهم صلوات خاصه ائمه را به ترتیب تا امام هادی برای راوی نقل کرده و سپس سکوت کردند زیرا بیان صلوات به امام یازدهم تعریف از خود است اما حضرت از باب وظیفه برای بیان معارف الهی و دستورات خداوند ادامه روایت را نیز بیان کردند.

وی با بیان اینکه تعریف از خود به قصد خودنمایی جایز نیست و انسان باید خود را پایین تر از دیگران بداند، تأکید کرد: در مواجهه با دیگران باید خوبی های آن را ببینیم و در خود نیز عیوب را مشاهده کنیم که در نتیجه شاهد خودخواهی نخواهیم بود.

ارسال نظرات