۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۷۶۷۰۸۹

ستون فقرات اقتصاد اسرائیل زیر آتش حزب‌الله/ حیفا کجاست؟

ستون فقرات اقتصاد اسرائیل زیر آتش حزب‌الله/ حیفا کجاست؟
ازآن‌جایی که حیفا ستون فقرات اقتصاد رژیم صهیونیستی است و بسیاری از فعالیت‌های تجاری این رژیم به‌ویژه در حوزه دریایی وابسته به بندر حیفاست و تعداد زیادی از مراکز حیاتی اسرائیل آنجا قرار دارد، گسترش حملات حزب‌الله به این شهر موجب وحشت تل‌آویو شده است.

گسترش برد و شدت حملات موشکی حزب‌الله به شمال فلسطین اشغالی و مشخصاً شهر حیفا و حومه آن، سیاست‌های فرماندهی جبهه داخلی ارتش رژیم صهیونیستی و همچنین فعالیت‌های اقتصادی و تجاری را در شمال، با ورود به دومین سال نبرد طوفان الاقصی، بیش از پیش مختل کرده است.

ستون فقرات اقتصاد اسرائیل زیر موشک‌های حزب‌الله

حزب‌الله لبنان از چند روز گذشته بر مبنای معادله «چشم در برابر چشم» که شهید سید حسن نصرالله تأکید زیادی بر آن داشت، شروع به گسترش حملات خود در مناطق مختلف شهر اشغالی حیفا که یک منطقه بسیار مهم و حیاتی برای اشغالگران محسوب می‌شود، کرده است. دبیرکل شهید حزب‌الله بارها به دشمن صهیونیستی هشدار داده بود که اگر خطوط قرمز را رد کند و به غیرنظامیان لبنانی آسیب بزند مقاومت دیگر هیچ حد و مرزی را در هدف قرار دادن مواضع حیاتی صهیونیست‌ها و شهرک‌های آنها نخواهد شناخت.

حیفا در منطقه الکرمل واقع شده و با حدود 300 هزار نفر جمعیت، سومین شهر پرجمعیت فلسطین اشغالی بعد از قدس و تل‌آویو است.

این شهر به‌عنوان یک مرکز حمل‌ونقل حیاتی و رابط میان شمال و جنوب اراضی اشغالی به‌شمار می‌رود و در واقع پایتخت منطقه شمال و یک مرکز مهم شهری، آموزشی و فرهنگی است که 70 کیلومترمربع وسعت دارد و از نظر مساحت، ششمین شهر فلسطین اشغالی به‌شمار می‌رود.

حزب‌ الله لبنان , حیفا , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) ,

حیفا در واقع مرکزی برای حمل‌ونقل، فناوری، انرژی و صنایع تسلیحاتی رژیم صهیونیستی است که همین ویژگی‌ها این شهر را تبدیل به یک منطقه راهبردی کرده است که کل فلسطین اشغالی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. حیفا همچنین یکی از بزرگترین مراکز تجارت دریایی رژیم صهیونیستی است و بندر حیفا کنار بندر اسدود، از بنادر حیاتی و معروف در اراضی اشغالی فلسطین هستند.

حزب‌الله چگونه حیفا را فلج کرد؟

تشدید تنش‌ها در جبهه شمالی فلسطین اشغالی با حزب‌الله، موجب شد بخش به‌اصطلاح فرماندهی جبهه داخلی ارتش اسرائیل محدودیت‌های گسترده‌ای در حیفا و سایر شهرهای شمالی فلسطین اشغالی ایجاد کند، در همین راستا مدارس و مهدکودک‌ها بیش از دو هفته است که تعطیل شده‌اند و کار در کارخانه‌ها نیز به‌شکل قابل‌توجهی مختل شده است و تعداد کمی از کارکنان می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه دهند و آنها هم باید دائماً در نزدیکی پناهگاه‌ها و مراکز حفاظت‌شده قرار بگیرند.

صاحبان شرکت‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها، مکان‌های تفریحی و جاذبه‌های گردشگری در حیفای اشغالی، از زمانی که این شهر در تیررس موشک‌ها و پهپادهای مقاومت لبنان قرار گرفت، تعطیل شده‌اند و برخی هم که فعالند با محدودیت‌های زیاد به کار خود ادامه می‌دهند.

«زاهاویت یهودا» صاحب یکی از فروشگاه‌های لباس در بندر حیفاست که با انتقاد شدید درباره وضعیت آشفته این شهر، در گفتگو با روزنامه صهیونیستی «ذی مارکر» که یک رسانه اقتصادی است، گفت: طی یک سال گذشته در سایه جنگ، ما کاملاً بلاتکلیف بودیم و می‌دانستیم که روزی موشک‌ها بر سر ما هم می‌بارند.

وی افزود: شهر حیفا ستون فقرات اقتصاد اسرائیل محسوب می‌شود و واقعیتی که تجار در این شهر تجربه کرده‌اند بسیار تلخ است. امروز رستوران‌ها بسته شده‌اند، شرکت‌ها و کارخانه‌ها تعطیلند و آنهایی هم که کار می‌کنند باید در نزدیکی پناهگاه‌ها و مناطق حفاظت‌شده باشند. وضعیت در اینجا بسیار دشوار است و ما مجبوریم که مسئولیت کارمندان و مشتریان خود را هم به‌عهده بگیریم.

شلیک حزب‌الله به قلب مراکز صنعتی اسرائیل

اما گذشته از خسارت‌های اقتصادی کلانی که از چند هفته قبل در سایه حملات موشکی مداوم حزب‌الله به حیفا وارد شده است، نباید فراموش کنیم که حیفا بزرگترین مرکز صنعتی در شمال فلسطین اشغالی به‌شمار می‌رود و صنایع پیشرو در این شهر، هسته اصلی اقتصاد رژیم صهیونیستی هستند و به توسعه اقتصادی و فناوری اسرائیل کمک قابل‌توجهی می‌کنند.

حزب‌ الله لبنان , حیفا , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) ,

به همین دلیل است که بعد از حملات موشکی گسترده حزب‌الله به حیفا، صهیونیست‌ها به‌شدت وحشت‌زده شده‌اند.

در اینجا قصد داریم برجسته‌ترین صنایع پیشرو رژیم صهیونیستی در شهر حیفا را معرفی کنیم:

ـ مواد شیمیایی و نفتی: حیفا دارای امکانات بزرگی برای تولید مواد شیمیایی و نفت است و کارخانه‌های زیادی برای شرکت‌های شیمیایی بین‌المللی و داخلی از جمله شرکت «بیزان» کار می‌کنند که یکی از بزرگترین تأسیسات تخصصی فراوری نفت خام است.

ـ صنایع پیشرفته و دقیق: شهر حیفا یکی از مهمترین مراکز صنایع فناوری پیشرفته رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود؛ زیرا شامل انواع شرکت‌های بزرگ و نوظهور است که بر توسعه فناوری‌های نوآورانه متمرکز هستند.

ـ صنعت دریانوردی: بندر حیفا یکی از دو بندر اصلی فلسطین اشغالی به‌شمار می‌رود که مرکز مهمی برای تجارت دریایی و کشتیرانی است. این بندر همچنین به‌عنوان یک مرکز ضروری برای واردات و صادرات انواع کالاها عمل می‌کند و در واقع پایگاه صنایع دریایی ارتش رژیم صهیونیستی است.

ـ صنایع فلزی: چندین شرکت بزرگ در حیفا فعال هستند که در تولید فلزات از جمله قطعات یدکی تخصص دارند.

ـ صنایع غذایی: حیفا دارای چندین کارخانه برای تولید مواد غذایی و نوشیدنی است که در خدمت بازار داخلی و صادرات به بازارهای خارجی هستند.

حملات موشکی حزب‌الله همه این تأسیسات صهیونیست‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد و علاوه بر آن، تشدید عملیات‌های موشکی و پهپادی مقاومت لبنان به شهر حیفا موجب تعطیلی بخش آموزشی از جمله مدارس و دانشگاه‌ها در این شهر شده است، این مسئله موجب شده است تردد وسایل نقلیه در جاده‌ها بسیار کم شود که به‌معنای کاهش سرعت فعالیت‌های تجاری و اقتصادی نیز هست.

اهمیت اقتصادی حیفا برای صهیونیست‌ها

با شروع جنگ غزه به‌ویژه بعد از پیوستن یمن به نبرد طوفان الاقصی در حمایت از مردم غزه، و محاصره دریایی که انصارالله علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرده است، فعالیت‌های بندر ایلات اشغالی و نیز بندر اسدود به‌شکل قابل‌توجهی مختل شد و بعد از آن حیفا به‌عنوان مهم‌ترین تأسیسات اقتصاد اسرائیل محسوب می‌شود؛ زیرا اقتصاد رژیم صهیونیستی در زمینه تولید، تجارت، واردات و صادرات تا 75 درصد و امنیت غذایی و پزشکی این رژیم تا 80 درصد به حیفا وابسته است.

اهمیت اقتصادی و نظامی بندر حیفا به‌دلیل ماهیت امکانات موجود در این منطقه و تأثیر آن بر اقتصاد رژیم صهیونیستی است که شامل موارد زیر می‌شود:

ـ مجتمع صنعتی نظامی که برای شرکت رافائل اسرائیل سلاح تولید می‌کند و 36 درصد صادرات تسلیحات رژیم صهیونیستی وابسته به این شرکت است و سالانه 13 میلیارد دلار درآمد دارد. مقصد این سلاح‌ها در وهله اول آسیا و اقیانوس هند به‌نسبت 48 درصد و در وهله دوم اروپا به‌نسبت 35 درصد است.

ـ بزرگترین انبارهای مواد غذایی رژیم صهیونیستی.

ـ بزرگترین مخازن نفت.

ـ بزرگترین نیروگاهی که برق منطقه شمالی فلسطین اشغالی و شهرک‌های آن را تأمین می‌کند.

ـ فرودگاه حیفا.

ـ انبارهای محصولات الکترونیکی و فناوری صادراتی.

ـ شبکه حمل‌ونقل و راه‌آهن متصل به سراسر سرزمین‌های اشغالی.

ـ واردات و صادرات 30 میلیون تن کالا سالانه به‌اضافه 10 هزار فرصت شغلی مستقیم و 290 هزار فرصت شغلی غیرمستقیم.

سناریوی ترسناک برای اسرائیل در حیفا

بر همین اساس رسانه‌های صهیونیستی معتقدند که حزب‌الله توانست همه قدرت اقتصادی اسرائیل و عمق آن را در تیررس خود قرار دهد و اقتصاد اسرائیل را فلج کند.

حزب‌ الله لبنان , حیفا , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) ,

همچنین محافل صهیونیستی گزارش می‌دهند دیگر تضمینی برای اجرای پروژه‌هایی که قبل از 7 اکتبر در بندر حیفا در نظر گرفته شده بود، وجود ندارد به‌ویژه در سایه فرار سرمایه‌گذارها و رها کردن اقتصاد اسرائیل.

اتحادیه صنعتگران در حیفا و کل شمال فلسطین اشغالی در گزارشی اعلام کرد که حدود 40 درصد از کارخانه‌های شمال با اختلال شدیدی در فعالیت‌های خود مواجه‌اند و 15 درصد از کارخانه‌ها اصلاً درهای خود را باز نکرده‌اند.

«روعی یسرائیل» مدیر اتحادیه صنعتگران در حیفا و شمال در این زمینه گفت: مدیران کارخانه‌ها با توجه به شرایط خاص تصمیم می‌گیرند و هر چقدر مکان کارخانه‌ها به نقاط مرزی با لبنان نزدیک‌تر باشد، فعالیت‌های آنها بیشتر مختل می‌گردد.

روزنامه اقتصادی کالکالیست رژیم صهیونیستی در این زمینه گزارش داد: حملات موشکی مکرر حزب‌الله به حیفا موجب ترسیم یک سناریوی وحشتناک می‌شود. در این سناریو، فعالیت‌های بندر حیفا به بندر اسدود منتقل می‌گردد؛ در حالی که بندر اسدود، شرایط و ظرفیت کامل برای انجام این همه مسئولیت را ندارد.

اتحادیه صنعتگران رژیم صهیونیستی اعلام کرد که حیفا تحت تأثیر پیامدهای مستقیم تشدید حملات موشکی حزب‌الله قرار می‌گیرد، حرکت کشتی‌ها متوقف خواهد شد و آنها مجبورند برای تخلیه بار در بنادر اسدود و جنوب حرکت کنند.

«دوتان لیوی» خبرنگار روزنامه کالکالیست به سناریوی مشابهی در سال 2006 اشاره و تأکید کرد که در جنگ جولای، سقوط یک موشک حزب‌الله در گاراژ راه‌آهن در مجاورت بندر حیفا موجب مرگ 8 کارگر اسرائیلی شد و بعد از آن فعالیت‌های بندر حیفا متوقف و به بندر اسدود منتقل شد.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات