رعایت عملی تقوا، ستون سیره طلبگی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در لرستان، نشست علمی ـ پژوهشی «کاربست معناشناسانه و تحلیل تخصصی تقوا» با حضور رئیس اداره تبلیغات اسلامی، اساتید، کادر و طلاب در مدرسه علمیه بنتالرسول الشتر برگزار شد؛ نشستی که به بررسی تخصصی مفهوم تقوا و نقش آن در سعادت دنیوی و اخروی اختصاص داشت.
حجت الاسلام اسدی در آغاز این نشست به مفهومشناسی و موضوعشناسی تقوا پرداخت و بیان کرد: برجستهترین شاخصه حضرات معصومین(ع) مقام عصمت است؛ مرتبهای که اوج قله تقوا محسوب میشود و ویژه پیامبران الهی و امامان معصوم(ع) است.
وی با اشاره به مقام والای حضرت زهرا(س) افزود: الگو بودن آن حضرت برای جامعه، ریشه در عصمت و تقوای بینظیر ایشان دارد و همین حقیقت موجب شده است که مرام، مکتب و سیره ایشان پس از گذر سالها همچنان در قالب شعائر دینی احیا شود.
استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه در ادامه، ترجمه رایج «پرهیزکاری» برای تقوا را ناکافی دانست و تأکید کرد: پرهیز از گناه تنها یکی از ابعاد تقواست.
وی گفت: کاملترین تفسیر تقوا را میتوان در حدیث امام جواد علیهالسلام مشاهده کرد که فرمودند: «علیک بالتقوی فإنّ فیها السلامة من التلف و الغنیمة من المنقلب.»
وی با تبیین این حدیث اظهار کرد: تقوا موجب حفظ انسان از انواع تلف است؛ از جمله تلف مال با اسراف، تلف نفس مانند خودکشی، اعتیاد و قتل، و تلف عمر که در سپری شدن آن به بطالت جلوه مییابد، در مقابل، تقوا سبب سلامت مال، جان، آبرو و لحظات عمر شده و انسان را از اتلاف وقت و پرداختن به امور غیرضروری بازمیدارد.
دکتر اسدی سپس به آثار اخروی تقوا پرداخت و بیان کرد: دومین اثر مهم تقوا «غنیمتی» است که انسان از دنیا با خود به آخرت میبرد و سرمایه نجات او خواهد بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، مراتب تقوا را در سه «کلاس» چنین برشمرد: انجام واجبات و ترک محرمات؛انجام مستحبات و ترک مکروهات؛ «ورع» و پرهیز از شبهات.وی افزود: هرچند شبهات در علم اصول، مجرای برائت و اباحه شمرده میشوند، اما عقل و شرع بر حسن احتیاط متفقاند؛ البته احتیاطی که به وسواس منجر نشود، بلکه نشانه اهتمام به دین باشد.
در پایان، استاد اسدی با ذکر نمونههایی از سیره علمای بزرگ همچون صاحب عروه، شهید مطهری و دیگر عالمان متقدم و متأخر، بر لزوم رعایت عملی تقوا در سیره طلبگی و زندگی دینی تأکید کرد.