۲۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۹
کد خبر: ۸۳۹۸۳
شاه حسینی:

آخرالزمان دینی، گفتمان غالب سینمای امروز غرب است

خبرگزاری رسا ـ مجید شاه حسینی با انتقاد از اینکه برخلاف معارف غنی قرآنی و روایی، به بهانه های مختلف در ساحت آخرالزمان کار جدی نکرده ایم گفت: در جبهه مقابل خرافه ترین و خنده دارترین مفاهیم اعتقادیشان را در جدی ترین قالب ها عرضه کرده اند در چنین فضایی باید بتوانیم با تمسک به قرآن سره را از ناسره تشخیص دهیم وگرنه نظراتمان کاملا سلیقه ای و نامفهوم خواهد بود.
مجيد شاه حسيني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مجید شاه حسینی، استاد دانشکده هنرهای زیبای تهران در جمع دانشجویان شرکت کننده در طرح ضیافت اندیشه در دانشگاه فردوسی مشهد به بررسی فرجام جهان در سینمای هالیوود و جریان رسانه ای 2012 پرداخت و گفت: موضوعی که برخلاف تأکیدات فراوان قرآنی ما تاکنون بسیار غفلت کرده و در رسانه ها بدان نپرداخته ایم، آخرالزمان است.

وی با بیان اینکه برخلاف معارف غنی قرآنی و روایی، به بهانه های مختلف در ساحت آخرالزمان کار جدی نکرده ایم افزود: در جبهه مقابل و سایر ادیان و مکاتب، خرافه ترین و خنده دارترین مفاهیم اعتقادیشان را در جدی ترین قالب ها عرضه کرده اند به گونه ای که امروز ذائقه رسانه ای دنیا بیش از حد از فیلم های اخرالزمانی اشباع شده است.

شاه حسینی تأکید کرد: در چنین فضایی باید بتوانیم با تمسک به قرآن سره را از ناسره تشخیص دهیم وگرنه نظراتمان کاملا سلیقه ای و نامفهوم خواهد بود.

آخرالزمان دینی، گفتمان غالب سینمای امروز غرب است

این منتقد سینما ادامه داد: آینده شناسان غربی آرمان شهر آخرالزمان را در بسترهای علمی، طبیعی، تنازع و چالش تمدن ها و یا دینی تعریف می کنند اما امروز اگر به رسانه های غرب مراجعه کنیم می بینیم همه این باورها قدیمی شده و آخرین تعریف آخرالزمانی که به صورت جدی برای دنیا مطرح می شود، آخرالزمان دینی است .

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه مجموع فیلم های اخرالزمانی دنیا را می توان به پنج گروه تکنولوژیک، علمی تخیلی، طبیعی، اسطوره ای و دینی تقسیم کرد اظهار داشت: گرایش غالب فیلم های آخرالزمانی رسانه های تصویری غرب به سمت آخرالزمان دینی است. فیلم 2012تلفیقی از آخرالزمان طبیعی با نیم نگاهی به آخرالزمان دینی است که در ان طوفان ها و فعل و انفعالات خورشیدی کوه ها را آب کرده و زمین دارد به زیر آب می رود و در حالی که بشر به فصل اخر زندگی رسیده است برای مدیریت این شرایط یک تدبیر دینی به کار می گیرند که استعاره ای از کشتی نوح و ویژه نخبگان و خواص جامعه است.

مدیر اسبق بنیاد سینمایی فارابی تصریح کرد: آخرالزمان تکنولوژیک در فیلم هایی مشاهده می شود که تکنولوژی به عنوان محصول دست انسان شرایط آخرالزمانی را برای بشر فراهم می کند مانند سه گانه ماتریکس. در فیلم های اسطوره ای نیز یک اسطوره از اعماق تاریخ به دوران مدرنیته پرتاب شده و شرایط آخرالزمانی را برای بشر فراهم اورده مثل فیلم مومیایی، همچنین فیلم هایی مانند فیلم روز استقلال که در ان موجودات فضایی از اعماق کهکشان شرایط آخرالزمان را فراهم می کنند آثار آخرالزمانی علمی ـ تخیلی محسوب می شوند.

مشاور و ناظر کیفی برنامه های سینمای یک و سینما ماوراء ادامه داد: فیلم هایی که جدال خیر و شر، قوای رحمانی و قوای شیطانی، فرشتگان و اجنه و شیاطین را به تصویر می کشد و پیامبران را وارد این فتنه می کند تا فصل آخر زندگی بشر را مدیریت کنند مانند فیلم های کنستانتین، جن گیر، طالع نحس، آثار اخرالزمانی دینی به شمار می روند.

تولید و عرضه فیلم های آخرالزمانی از چه زمانی آغاز شد؟

شاه حسینی در خصوص زمان آغاز این سینمای آخرالزمانی ابراز داشت: طایفه طرفدار شیطان از قرن ها پیش از پیدایش ادیان در روی زمین وجود داشتند؛ میترائیست ها به عنوان گروه غالب شیطان پرست بودند که بسیاری از ادیان الهی از جمله یهود را منحرف کردند. این گروه موجوداتی که با سحر و جادو از دوره حضرت موسی(ع) موانع هدایت الهی و اسباب تحریف ادیان تلقی می شدند و در دوران حضرت عیسی، تثلیث و دیگر انحرافات را ایجاد کردند اما در زمان پیامبراکرم(ص) چون قرآن تحریف ناپذیر بود امکان تحریف نیافتند.

وی با بیان اینکه فراماسونرها از این گروه که جزو فرقه های نهان روش مغرب زمین هستند تبعیت کرده و خواص و اقوام و ملل را جذب می کنند.

عقاید شیطان پرستان از چه زمانی به عنوان یک پیام رسانه ای ابراز و به گفتمان قالب بعد از سال2000 در حوزه رسانه های تصویری تبدیل شد؟

عضو هیئت داوران بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر گفت: یکی از نقاط کلیدی آشکار شدن این گروه، سال 1966 تا 1969 میلادی است؛ نمی دانم در این سه سال چه اتفاق شیطانی در عالم رخ داده که ناگهان بسیاری از این پروژه های نهان آشکار شد. گروهی معتقدند چون در مکاشفات یوحنا توالی سه عدد شش را نماینده و کد شیطان می دانند اصولا در قرن های تاریخی که این توالی وجود دارد شیطان پرستان مدلی از دعوت خود را علنی می کنند همچون سال 1966،‌1969 و 1999 که توالی اعدادشش و نه به عنوان معکوس یکدیگر وجود دارد و فیلم هایی در این سال ها ساخته شده و موجی از تبلیغات شیطان پرستان راه اندازی می شود.

وی افزود: یکی از این کارها، مستند هگزان است که در واقع یک تکست(Text) جادوگری و علوم غریبه و ترسیم تصاویر شیطان پرستی به شمار می رود و در سال 1919 شخصی به نام «بنجامین کریستینسن» در دوره سینمای صامت تولید آن را اغاز کرده و در سال 1921 به پایان می رساند ولی برای همیشه به آرشیو می رود و هیچ کس ان را نمی بیند تا همین مقطع سه ساله 1969-1966 که یکی از پروژه هایی که رونمایی می شود همین مستند است.

این مدرس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: فیلم داستانی دیگر این سال ها، (Roz mery baby) است که داستان زوج جوانی را به تصویر می کشد که به محله جدیدی تغییر منزل می دهند و در آنجا حس می کنند روابط انسانی عجیب و غریب است از سوی دیگر زن جوان که باردار است کابوسی می بیند که او قرار است بچه شیطان یا آنتی کراست را به دنیا بیاورد و در حالی که همه حتی مخاطبان فکر می کنند این زن اشتباه می کنند و دچار نقصان عقلی شده در پایان فیلم می بینیم که این بلوک ساختمانی اصولا محل سکونت شیطان پرستان است و این بچه بچه شیطان است و همه آمده اند او را ستایش می کنند.

شاه حسینی ادامه داد: اینکه فیلم، خرافه ای را در این حد از رئالیزم مطرح می کند تا جایی که شما باورتان نمی شود کابوس زن درست باشد کار مهمی است. این فیلم تبعاتی داشت که آن را خیلی جدی تر کرده و از یک داستان به یک واقعیت اجتماعی ارتقاء داد؛ چند ماه پس از ساخت این فیلم، پیروان شیطان پرست «جیمز میکر» شبی به خانه کارگردان این فیلم ریخته و همسر و ساکنین خانه را می کشند، یک دفعه جامعه امریکا می بیند انچه در فیلم ادعا شده واقعا وجود دارد و شیطان واقعا در جامعه پرستش می شود.

وی گفت: از این به بعد شلیک فیلم های دخانی و علوم غریبه ای را روی پرده سینما شاهد هستیم تا جایی که در سال 1972 در سالن فرهنگی سازمان ملل جلسه احضار ارواح برای دانشجویان برگزار می شود یعنی قرار است در فضای اکادمیک امریکا هم ذهنیت سازی شود که علوم غریبه جدی است و در عالم وجود دارد.

وی با بیان اینکه اصولا احضار ارواح ممکن نیست و آنچه احضار می شود جن است نه روح افزود: در آن نشست از ساخت فیلمی بر مبنای رمانی به نام جن گیر نوشته «ویلیام پیتربلاتی» خبر می دهند که پرفروش ترین فیلم سال و برنده اسکار می شود و امروز یکی از مشهورترین فیلم های تاریخ سینمای هراس برمبنای این فیلم ساخته شده است.

این منتقد سینما تصریح کرد: در ابتدای فیلم جن گیر، « ویلیام فردکی» کارگردان آن ادعا می کند فیلم بر مبنای یک ماجرای واقعی است که در مریلند امریکا اتفاق افتاده است و اسنادش موجود است، در حالی که سند آن در سال 2001 بیرون آمد یعنی 29 سال بعد نسخه دیجیتالایز(نسخه مطلوب کارگردان) فیلم توسط کمپانی برادران وارنر در قالب دی وی دی به بازار آمد و ادعا کردند این نسخه کامل تر از نسخه اول است.

شاه حسینی گفت: در همان دهه فیلم طالع نحس بر مبنای رمان مشهور طالع نحس توسط «ریچارد دانر» ساخته می شود و مدعی می شود آنتی کراست یا پسر شیطان به دنیا آمده که جهان را نابود خواهد کرداز ان به بعد ناگهان شیاطین و اجنه چنان پرده سینما را اشغال می کنند به گونه ای که گفتمان غالب فضای رسانه ای غرب می شود و این موج پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران تشدید می شود بنابراین در این شرایط است از اهم واجبات است که ما بتوانیم بگوییم نگاه آخرالزمانی مسلمانان طبق نص صریح قرآن و روایات چیست.

وی با اشاره به اینکه فضای روابط عمومی جهان به سمت علوم غریبه و متافزیک می رود اظهار داشت: دیگر فضا، فضای فیلم های رئالیستی انتقادی ـ اجتماعی نیست، رسانه و سینما دارد به سمت عالمی هدایت می شود که اصولا برای مخاطب تعریف پذیر نیست.

دنیا دارد خرافاتش را فریاد می زند ولی ما از گفتن حقایق غافلیم

این استاد دانشگاه ادامه داد: وقتی خداوند جهان را آفرید یک نقشه بیشتر برای جهان نداشت که همان کمال ان است اینکه خداوند احد و واحد است و دنیا را عبث نیافریده و حکمت متعالیه ای دارد که غایتی برای خلقت دنیاست پس همه پیامبرانی که فرستاده است برای تکمیل یک نقشه و یک فرجام آمده اند؛ سکانس پایانی این عالم آن نقشه ای است که تمام انبیا و اولیا آمده اند تا بدانجا برسند. با این تعریف؛ آخرالزمان یا جنت یا مدینه مهدوی، آرمان شهری است که تمام انبیا دویده اند تا بدان برسند لذا باید بپذیریم آنچه بیش از همه مورد رغبت قوای رحمانی و نیز بغض شیاطین است همین جنت مهدوی است.

مدیر برنامه پروژه سینمایی «ملک سلیمان نبی» بیان داشت: ملک سلیمان ماکتی از ملک آخرالزمانی حضرت حجت(عج) است که خداوند در قرآن ترسیم کرده تا ما باورمان شود که روزگاری خواهد آمد که در آن تمام قوای این جهانی در خدمت حضرت حجت(عج) و او حاکم مطلق عالم باشد. از سوی دیگر اینکه خداوند می گوید ملک سلیمان را (به عنوان یک مدینه فاضله) چه چیزی تهدیدی کرد بدین معناست که آن تهدیدها در اخرالزمان مهدوی هم خواهد بود .

وی افزود: یکی از این تهدیدها طبق آیه 102 سوره بقره، فتنه گری شیاطین در القاء سحر و جادو و پیروی گروهی از پیروان سلیمان از آن بود که سلیمان ناچار به تسخیر شیاطین شد و بعد از آن بود که ملک سلیمان نجات یافت. در روایات داریم یکی از فتنه های اخرالزمان همین فتنه دخان است که موجوداتی با بشر مراوده ای خواهند داشت یا بشر به سراغ آن ها خواهد رفت این یک بحث استراتژیک و فتنه ای جدی است.

چگونه می توان با فتنه دخان(شیطان) مقابله کرد؟

شاه حسینی اظهار داشت: نخستین اصل در مقابله با یک فتنه، دانایی است اینکه بدانیم فتنه از کجا سرچشمه گرفته و راه مقابله با آن چیست؟ در فیلم های آخرالزمانی غربی در یک چیز یعنی قدرت شیطان اغراق می شود که شیطان قدرتی دارد که با آن بندگان خدا را تسخیر و یا در روحشان حلول می کند و انسان می کشد و.... در حالی که این امر در قرآن کریم نفی شده است، شیطان از خود قدرتی ندارد و به اذن الهی غربالگر ایمان بنی آدم تا قیامت صغری و ظهور حضرت حجت(عج) است و تنها وسیله او وسوسه و دعوت است نه تسخیر( ابراهیم/22).

وی با اشاره به اینکه برخلاف برخی تبلیغات نادرست، منجی با کالبد بشری خود در این دنیا حضور می یابد گفت: در فیلم های مسیحی، شیطان باید حتما در یک کالبد حلول کند تا بتواند شیطنت کند، همچنین فتنه آخرالزمان مسیحی ها نبرد مسلمانان و عبور از دریای خون است در حالی که ما بر پایه روایات نبرد اخرالزمانی ‌با پیروان ادیان را باور نداریم .

این منتقد سینما با بیان اینکه غرب نادرترین باورهای آخرالزمانی اش را فیلم کرده و به صراحت نشان می دهند افزود: علاوه بر فیلم، تولیدات مستند و سخنرانی های بسیاری نیز در سطح دانشگاه ها دارند، در بسیاری نشریات آخرالزمانی شان نمادها و موضوعاتی را از فرهنگ ما سرقت کرده و بازتولید می کنند به عنوان مثال مدلی از رزمندگان اخرالزمانی را در اشل مرد و زن معرفی می کنند.

شاه حسینی یادآور شد: کودکان در فیلم های آخرالزمانی به تدریج یاد می گیرند از موجودات کریه منظر خوششان بیاید؛ در فیلم شِرِک، انسان هیولا می شود و کودک عملا شرافت را در هیولا شدن می بیند، از زشتی خوشش می آید. در این فیلم ها شیطان به عنوان نماد فرشتگانی که دلشان برای گناه تنگ شده و می خواهند به زمین بیایند و گناه کنند نشان داده می شود. شیطان پرستان چهره شان را جراحی می کنند تا هیولا و کریه منظر شوند چراکه مدل زیبایی شناختی فطری شان به زشتی پرستی میل کرده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از تولیداتی که با نیت خیر انجام می دهیم چون با دانش الهی نیست طبق الهیات مسیح پیش می رود یادآور شد: وقتی افق قرآنی برای ما روشن شود دیگر خرافات رنگ می بازد، قران کریم در واقع همان عصای موسی است که این فیلم ها را خواهد بلعید .

این منتقد سینما تأکید کرد: قرآن تکست آخرالزمانی ماست که اگر آن را فهمیدم می توانیم فیلم های اخرالزمانی را نقد و سره را از ناسره تشخیص دهیم. قران می فرماید شأن انسان به عنوان اشرف مخلوقات بالاتر از جن و شیطان است و علم الاسماء تنها به انسان داده شده است لذا نباید در آخرالزمان جلوی سحر طایفه سامری کم بیاورد.

وی گفت: با اینکه در تمام قرون وسطی کلیسای کاتولیک جزو اولین مخالفان جادوگران و ساحران به عنوان نمایندگان شیطان بود اکنون چه اتفاقی افتاده که پاپ بندیکت شانزدهم در رأس کلیسای کاتولیک از فیلم جن گیر تقدیر می کند و در جشنواره ای در ایتالیا با جادوگران ملاقات می کند و می گوید وقایعی در پیش روست که لازم است پاره ای از اسقف ها توسط شما آموزش داده شوند. آن ها حس کرده اند فتنه ای در راه است که دارد ایمان مردم را می برد.

شاه حسینی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی وظیفه شما جوانان دانشجو و طلبه است که قرآن و رسانه های غرب را به خوبی بشناسید تا بتوانید به عنوان یک تحلیل گر عمیق نظر دهید و در گام بعد هم مقابله عملی و تولید داشته باشید.

پروژه ملک سلیمان نخستین کار جدی آخرالزمانی بر مبنای آموزه های قرآنی است

وی گفت: فیلم ملک سلیمان، یک پروژه استراتژیک قرآنی در سینمای ایران است که در لایه اخرالزمانی برای مخاطب جهانی تولید شده است و نخستین کار جدی اخرالزمانی بر مبنای آموزه های قرآنی است که طبعا به محض اکران ان (از عیدسعید فطر) بهانه جویی ها و ایرادات مغرضان در این زمینه اغاز خواهد شد که فیلم کلیشه ای است.

استاد دانشکده هنرهای زیبای تهران با بیان اینکه در ساخت این مدل فیلم ها در ایران بسیار کوتاهی کرده ایم اظهار داشت: در شرایطی که چند شبکه ماهواره ای همزمان در حال پخش این فیلم هستند اما در داخل عده ای با تهمت هایی همچون شعار و کلیشه بودن می خواهند این دست پروژ ها را در نطفه خفه کنند، سوژه های کافی شاپی و دختر و پسری، هیچ گاه شعار و کلیشه نمی شوند.

وی با اشاره به اینکه اسلام به عنوان آنتی تز جدی در مقابل نظم نوین جهانی ایستاده است بیان داشت: شیطان از هر دینی قربانی گرفته است از یهود، صهیونیسم، از مسیحیت، اونجلیست ها(مسیحیان صهیونیست) و از مسلمانان، بهائیت.

شاه حسینی با اشاره به آیه «ان کیدالشیطان کان ضعیفا...» تصریح کرد: از زمانی که عالم دخان از ماده فاصله گرفته است تنها راه ارتباط با موجدات این عالم خود بشر است یعنی تا انسان به سوی آن ها نرود ان ها هیچ تسلطی بر او ندارند.

وی با بیان اینکه فتنه دخان برای انسان های ضعیفی است که زمینه آن را دارند نه راسخون در علم افزود: طبق آیه «انما ذلکم الشیطان یخوف اولیائه...»، ترس از شیطان(که قدرتی ندارد) از ابزار شیطان است قران می فرماید اگر مومن هستید نترسید و تقوای خدا پیشه کنید.

این منتقد سینما گذر دنیا از وضعیت فعلی به آخرالزمان و دوران پس از ظهور را به درد زایمان تشبیه کرد و گفت: امام زمان(عج) پزشک حاذقی است که درد زایمان دنیا را برای تولد مولودی مبارک مدیریت می کند و بر خلاف تبلیغات دشمن مدینه مهدوی چهارساله و محدود نیست.

وی تأکید کرد: فضا کاملا فضای مدیریت آخرالزمان است امروز عطش مخاطب برای شنیدن یک حرف دینی و یاد دیدن فیلم های دینی در جهان زیاد است ولی ما در این زمینه کوتاهی کرده ایم .

گفتنی است این همایش با نمایش و نقد فیلم های ویش مستر(Whish master) محصول اواخر دهه90 میلادی و جن گیر پایان یافت. /930/ز502/ص
ارسال نظرات