۱۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۹۰۰۵۰
دبیر پژوهش گروه فلسفه و کلام موسسه امام خمینی خبر داد:

جریان‌های مختلف علم کلام در حوزه علمه قم بررسی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ دبیر پژوهش گروه فلسفه و کلام موسسه امام خمینی(ره) گفت: یکی از اشکالاتی که در نظام پژوهشی حوزه های علمیه وجود دارد نبود یک سیستم جامع برای اطلاع‌دهی از تحقیقات انجام شده است.
پژوهش
حجت الاسلام تبارصفر، دبیر پژوهش گروه فلسفه و کلام موسسه امام خمینی(ره) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: گروه پژوهشی فلسفه موسسه امام خمینی(ره) در راستای نظریه پردازی و تولید علم تا به حال همایش ها و نشست های گوناگونی برگزار کرده است.

وی ادامه داد: برگزاری کرسی های نظریه پردازی و در دستور کار قرار گرفتن طرح های پژوهشی گوناگون از دیگر برنامه های این گروه بوده است.

این استاد حوزه علمیه بیان داشت: همایش تحول در علم کلام سال گذشته برگزار شد و همایشی با عنوان جریان شناسی علم کلام در سده اخیر و بررسی جریان های مختلف علم کلام در دنیای معاصر بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به نقش کارگروه های علمی این موسسه که در آن دانش‌پژوهان مقطع کارشناسی ارشد زیر نظر یک استاد مشغول به تحقیق هستند، بیان داشت: کارگروه های امام شناسی با رویکرد تاریخی و کلامی و هرمونوتیک مشغول به فعالیت هستند و کارگروه های فرق و مذاهب، وحی شناسی، فلسفه دین نیز در دست راه اندازی است.

وی با بیان اینکه کرسی نظریه پردازی یک کار ویژه است، بیان داشت: در سال 88 پیش نشست های بحث تجربه دینی برگزار شد و کرسی نظریه پردازی آن امسال برگزار می‌‌شود.

این استاد حوزه علمیه اظهار داشت: طرح های پژوهشی به عنوان بخشی از محصولات کارگروه‌های علمی کار بسیار گسترده ای است و تا به حال پژوهش هایی همچون طرح کلام جدید، طرح زبان قرآن، اشنایی با هرمونوتیک، بررسی تاریخی عصمت ائمه(ع) تا قرن هشتم، بررسی حقیقت دوگانه انجام شده است.

وی گفت: کتاب آشنایی با هرمونوتیک و نقد الهیات پست لیبرال از آثاری است که بنده به رشته تحریر درآورده‌ام و هم اکنون در دست چاپ است.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: یکی از اشکالاتی که در نظام پژوهشی حوزه های علمیه مشاهد می شود، نبود یک سیستم جامع است که افراد با مراجعه به آن از تحقیقات انجام شده خبردار شوند.

وی ادامه داد: امروز جریان های مختلف کلامی در موسسات و مراکز گوناگون علمی و پژوهشی وجود دارد که درصد آشنایی ما با آنها پنج درصد است.
 
حجت الاسلام تبارصفر در پایان گفت: برگزاری همایش جریان شناسی علم کلام در سده اخیر و بررسی جریان های مختلف علم کلام در دنیای معاصر می تواند محققان علم کلام را با گونه‌های مختلف علمی آشنا کند. /909/ت302/ع
ارسال نظرات