۰۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۹۱۲۴۶

چند خبرکوتاه از همایش روز جهانی فلسفه

خبرگزاری رسا ـ در همایش روز جهانی فلسفه مطرح شد: ارائه واحد فلسفه به دانش آموزان از راهکارهای توسعه آموزش فلسفه به کودکان است.
روز جهاني فلسفه

علی رحیم پور: مشکلات گردشگری نتیجه نپرداختن به فلسفه آن است
عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: شاید بسیاری از مشکلات موجود در گردشگری به این علت است که از اساس به فلسفه گردشگری نپرداخته ایم.
 علی رحیم پور ضمن بیان این مطلب افزود: پرداختن به فلسفه گردشگری راه ترقی این ضعف را باز می کند و در اهمیت گردشگری همین بس که قرآن در 230 آیه به آن پرداخته است.
وی ادامه داد: یکی از شاخه های کشورهای توسعه یافته توسعه گردشگری و فلسفه گردشگری کمک می کند که دانایی بیشتر در این حوزه به دست آوریم.

مهدی گلشنی: متافیزیک می تواند پلی میان علم و دین باشد
دکتر مهدی گلشنی گفت: انیشتن می گوید که فهم پذیری طبیعت را از ادیان گرفته ایم؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت حال که علوم این قدر درگیر مفروضات متافیزیکی هستند، متافیزیک می تواند پل خوبی میان علم و دین باشد.
گلشنی ضمن بیان این مطلب افزود: هر دانشمندی کارش مبتنی بر اصولی است که لزوما این اصول را از تجربه نگرفته است و برخی اوقات دانشمندان در رد و قبول تئوری هایشان پیش فرضهایی را به کار می گیرند.
گلشنی اظهار کرد: گاهی سوالاتی در علم مطرح می شود که خود علم نمی تواند جوابی برای آنها بیابد مانند اینکه نیروهای طبیعت از کجا می آیند یا بسیاری از مسائل انسانی برای چه به وجود می آید.ادعا می شود نمی توان برای هر آنچه که علم نتواند به آن پاسخ دهد جوابی یافت که این خود موضوعی متافیزیکی است.
وی ادامه داد: به طور مثال در تنظیم ضریب نیروهای طبیعت به شکلی که حیات ممکن شود؛ برخی معتقدند خداوند این ضریب ها را به شکل ثابت تنظیم کرده است و برخی نیز معتقدند بی نهایت جهان داریم که هر کدام به نوعی تنظیم شده اند و زمین نیز یکی از آن انواع است.

ارائه واحد فلسفه به دانش آموزان از راهکارهای توسه آموزش فلسفه به کودکان است
یک پژوهشگر گفت: ارائه واحد فلسفه به دانش آموزان و و پرکردن خلا دانش فلسفه معلمان p4c )فلسفه برای کودکان ) از جمله راهکارهایی توسعه آموزش فلسفه به کودکان در آموزش و پرورش ایران است.
 فاطمه السادات موسوی در نشست تخصصی فلسفه برای کودکان که از جمله نشست های تخصصی همایش روز جهانی فلسفه است به بررسی فعالیت های اجرایی برای آموزش فلسفه به کودکان در کشور های مختلف و ارائه الگویی برای آموزش و پورش ایران پرداخت و گفت: مطالعه تجربه های اجرایی کشور های مختلف مِی تواند ما را در مواجه کردن با الگو های مناسب در فعالیت های مورد نیاز آموزش فلسفه کمک کند.
وی با بررسی کشور هایی که در آموزش فلسفه به کودکان موفق عمل کرده اند توضیح داد: کشور آمریکا با راه اندازی و تاسیس نهاد های چون نهاد های پیشرفت فلسفه برای کودکان، مرکز توسعه فلسفه در مدارس و دانشگاه نیوجرسی و انجام فعالیت هایی چون انتشار داستان به همراه کتب راهنما، تربیت استاد فلسفه برای تربیت معلمان، برگزاری کارگاه ها برای تربیت معلمان و برگزاری کنفرانس ها و سمینار ها به گسترش آموزش فلسفه به کودکان موفق عمل کند.
وی با ارائه الگویی دیگر عنوان کرد: کشور استرالیا در مورد آموزش فلسفه تجربیات مفیدی دارد از جمله اقدامات این کشور مِ توان به راه اندازی انجمن های متشکل از اولیا دانش آموزان ، معلمان و فیلسوفان ، برگزاری کنفرانس و معرفی برنامه به معلمان ، طراحی مواد اجرایی برای فلسفه به کودکان و انتشار داستان های کوتاه اشاره کرد.
موسوی با اشاره به آموزش فلسفه به کودکان در ایران اضافه کرد: بنیاد حکمت صدرا و گروه فلسفه برای کودکان(فبک)، پژوهشگاه علوم انسانی از جمله نهاد هایی اند که توانسته اند تا کنو ن فعالیت های ارزنده ای را در زمینه اجرای فلسفه برای کودکان در کارنامه علمی و پزوهشی خود ثبت کنند.
وی ادامه داد: این نهاد ها با فعالیت هایی مانند برگزاری کارگاه های تربیت مربی وبرگزاری کنفرانس ها و نشست ها و انتشار خبرنامه ها به آموزش فلسفه کمک کرده اند
این پژوهشگر با عنوان کردن برخی از مشکلات آموزش فلسفه در ایران عنوان کرد: داشتن احساس خلا در زمینه دانش و مهارت فلسفه، عدم همکاری والدین، عدم همکاری مدیران و معلمان دروس دیگر و عدم تناسب روانشناختی و فرهنگی داستان ها با رویحیه دانش ا»وزان از جمله موانع آموزش فلسفه در ایران برای کودکان است.
وی در پایان صحبت هایش تصریح کرد: نگاهی به یافته های پژوهش در زمینه فعالیت های اجرایی کودکان نشان دهنده این موضوع است که ایشان به فعالیت هایی مانند ارائه محتو هایی متناسب با ویژ گی های فرهنگی بر کشورشان کمک کند.

مقصود فراستخواه: عقل مدرن در ارتباط با وحی به خطای سیستماتیک دچار شده است
عضو موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی عنوان کرد: انسان مدرن و عقل مدرن در ارتباط با مساله وحی به خطای سیستماتیکی دچار آمده است.
 مقصود فراستخواه با ارائه مقاله ای تحت عنوان تاملی در امکان فلسفه برای حاشیه زدایی از وحی الهی در دنیای مدرن در نشست تخصصی فلسفه و دین در همایش روز جهانی فلسفه گفت: رابطه عقل مدرن با وحی الهی به عللی مناقشه امیز شده است.
وی اضافه کرد: اگر به فرض وحی دارای ظرفیت های معنایی مهمی برای بشریت بوده باشد اما این ظرفیت ها در پشت غبار تاریخی بنشیند و در پس سو تفاهمات و مناقشات به فراموشی سپرده شود در آن صورت این فرضیه به میان می آید که انسان مدرن و عقل مدرن در ارتباط با مساله وحی به خطای سیستماتیکی دچار آمده است.
فراستخواه ادامه داد: در مقیاس های کوچک از این نوع خطا به عنوان خطای در کانون نگاه تعبیر می شود بر این مبنا شاید بتوان نتیجه گرفت که انسان مدرن در تاریخ فراق از خدا به سر می برد و دچار بعد از حضرت حق شده است و جای دارد که در مساله وحی الهی و نسبت آن با عقل تامل بیشتری به عمل آید.
وی توضیح داد: نسبت میان عقل مدرن و وحی تحلیل می شود و برای این منظور از مفهوم " عقل عقل" و تفکیک عقل مدرن به " عقل مدرن 1 و 2 " استفاده به عمل می آید. ابتدا دعاوی پایه الهی توصیف می شود و سپس مواجهات ممکن عقل مدرن 1 و عقل مدرن 2 نسبت به این دعاوی پایه مورد بررسی قرار مِ گیرد و ازشواهدی از آمادگی های "عقل عقل" در مدرنیته متاخر بحث می شود که برمبنای آن این امکان فلسفی افزایش می یابد که از مساله خدا و راهنمایی گرفتن انسان از او، حاشیه زدایی بشود.

فرهنگ صلح اصیل ترین و عمیق ترین فرهنگ ها
یک استاد دانشگاه با بررسی نظر و عمل در فرهنگ و صلح گفت: اسلام طلیعه دار فرهنگ صلح در جهان به شمار می آید.
 فرح رامین در نشست تخصصی فلسفه و فرهنگ صلح در همایش روز جهانی فلسفه با بیان این مطلب گفت: صلح به عنوان بخشی از فرهنگ معرفی می شود و فرهنگ مجموعه ای از ارزش های والاست که یکی از تمام این ارزش ها صلح و هم زیستی مسالمت آمیز بین نشان هاست و صلح نیز حاصل و نتیجه تمام ارزش های والای فرهنگی است.
وی ادامه داد: فرهنگ صلح ، اصیل ترین و عمیق ترین فرهنگ هاست. اما فرهنگ صلح همواره به معنای فقدان درگیری نیست بلکه صلح به معنای فقدان ظلم، بی عدالتی ، فساد و استبداد است.
رامین بیان کرد: صلح واقعی تنها زمانی امکان می پذیرد که عدالت چیره شود ودر عصر حاضر اندیشه وران و نظریه پردازاندر پی ارائه تئوری های سیاسی هستند تا باصل قرار دادن صلح در سطح جهان به نوعی خشونت های سازمان دهی شده مانند خشونت برای دفاع از خود را از منظر اخلاقی توجیه کند.
وی گفت: در عرف سیاست بین المللی، به خصوص بعد از حوادث یازده سپتامبر2001، جریان هایی می کوشند چهره ای خشن از اسلام به نمایش گذراند ولی اسلام طلیعه دارد فرهنگ صلح در جهان به شمار می آید.

ایمانی خوشخو: توجه به سیاستهای عمومی لازمه گردشگری پایدار است
دبیر همایش بین المللی روز جهانی فلسفه گفت: اگر بخواهیم گردشگری پایدار داشته باشیم حتما باید در سیاستهای عمومی جایگاهی جامع، مشخص و منطقی برایش پیدا کنیم.
 محمدحسین ایمانی خوشخو ضمن بیان این مطلب افزود: سیاستهای عمومی می تواند جنبه حمایتی خوبی برای ضعف گردشگری باشد. اما این سیاست ها باید توسط آشنایان با این ضعف نوشته شود.
وی ادامه داد: باید در سیاست های عمومی مواردی را دید که گردشگری ایران بتواند به گردشگری پایدار تبدیل شود.
وی اظهار کرد: گردشگری یکی از مواردی است که در جوامع مختلف رویکردهای متفاوتی نسبت به آن وجود دارد چرا که قوانین و فرهنگهای جوامع با هم متفاوت است، پس سیاست های عمومی همه یکسان نخواهد بود.
بنابراین اگر بخواهیم گردشگری پایدار داشته باشیم حتما باید در سیاستهای عمومی جامعه جایگاهی مشخص، جامع و منطبق با واقعیت در نظر بگیریم.
ایمانی خوشخو ادامه داد: به عنوان مثال الان موضوع برنامه توسعه مطرح است که درردیف سیاستهای عمومی است. بنابراین باید از حالا دید که چه جایگاهی برای گردشگری در این برنامه دیده شده است، چرا که اگر می خواهیم این برنامه مؤثر باشد باید از آن شناخت دقیق داشته باشیم.
وی تأکید کرد: اگر کسی می گوید که باید طی چند سال آینده به رقم 20 میلیون گردشگر ورودی برسیم، نشان دهنده این است که از صنعت گردشگری ایران شناخت ندارد. همچنین کسی که می گوید چون در ایران محدودیت های وجود دارد نمی توان در این کشور گردشگری را توسعه داد. این فرد هم شناخت ندارد چرا که تمام متخصصان معتقدند گردشگران در جوامع مختلف متناسب با قوانین و فرهنگ جامعه میزبان رفتار متفاوتی نشان می دهند و خود را با آن جامعه منطبق می کنند./916/د101/ع

ارسال نظرات