۰۹ آذر ۱۳۸۹ - ۲۱:۴۵
کد خبر: ۹۱۹۵۶
مدرس خارج فقه حوزه علمیه:

روز مباهله منعکس‌کننده عظمت اصحاب کساء است

خبرگزاری رسا ـ مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این‌که روز مباهله منعکس کننده عظمت اصحاب کساء است، گفت: اسقف نجران در روز مباهله به مسیحیان گفته بود «چهره‌هایی را می‌بینم که اگر دست به دعا بردارند، خداوند بزرگ‌ترین کوه‌ها را از جا می‌کند.»
مباهله


آیت‌الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی از اساتید درس خارج فقه حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به فرا رسیدن سالروز مباهله پیامبر اکرم‌(ص) با مسیحیان نجران، گفت: بنابر قول مشهور روز 24 ماه ذی‌الحجه روز مباهله است و قولی دیگر از روز مباهله در 25 ذی‌الحجه حکایت دارد.

وی با بیان این‌که رسول اکرم‌(ص) نامه‌ای به اسقف نجران که منطقه مسیحی‌نشین و در مرز حجاز و یمن است، نوشتند و آنان را به دین اسلام دعوت کردند، ابراز داشت: اهل نجران پس از دریافت نامه حضرت رسول‌(ص) با هم مشورت کردند و تصمیم گرفتند شورایی مرکب از شخصیت‌های مذهبی و غیرمذهبی تشکیل داده که وارد مدینه شوند و از نزدیک با پیامبر دیدار کرده و دلایل نبوت ایشان را مورد بررسی قرار دهند.

این استاد حوزه و دانشگاه، افزود: این هیأت با سر و وضع خاص و لباس‌های ذی قیمت از ابریشم و طلا بافت با صلیبی که به گردن داشتند وارد مدینه شدند؛ پیامبر اکرم‌(ص) آنان را نپذیرفتند و فرمودند به این افراد بگویید سر و وضع خود را عوض کنند.

وی با بیان این‌که مسیحیان با سر و وضع ساده‌ای به خدمت پیامبر رسیدند و با آن حضرت وارد مذاکره شدند، اما از این مذاکره قانع نشدند، گفت: قرار بر این شد که مسیحیان در وقت معینی با پیامبر اکرم‌(ص) به مباهله برخیزند که براساس آن طرفین بر دروغ‌گو نفرین کرده و از خدا بخواهند دروغ‌گو را هلاک کند.

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی خاطرنشان کرد: آیه 62 سوره آل عمران که به آیه مباهله مشهور است بر پیامبر اکرم‌(ص) نازل شد تا ایشان در یک روز معینی از مدینه بیرون رفته با مسیحیان به مباهله برخیزند.

وی، ادامه داد: پیامبر اکرم‌(ص) به همراه حضرت علی‌(ع)، حضرت فاطمه‌(س)، حضرت امام حسن و امام حسین‌(ع) به بیرون مدینه آمدند، که با دیدن این صحنه، مسیحیان از مباهله خودداری کردند و حاضر به پرداخت جزیه شدند.

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این‌که روز مباهله منعکس کننده عظمت اصحاب کساء است، عنوان کرد: اسقف مسیحی به نمایندگان نجران گفته بود که در مراسم مباهله نگاه کنید، اگر محمد‌(ص) با فرزندان و خانواده‌اش برای مباهله آمد، از مباهله با او بترسید و اگر با یارانش آمد با او مباهله کنید.

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی، بیان داشت: اسقف نجران به مسیحیان هشدار داده بود که اگر مباهله کنند بعید نیست همگی نابود شوید، چرا که «چهره‌هایی را می‌بینم که اگر دست به دعا بردارند، خداوند بزرگ‌ترین کوه‌ها را از جا می‌کند.»

وی با بیان این‌که در روز مباهله، حضرت امیر‌(ع) در حال رکوع نماز، انگشتر خود را که ذی قیمت بود به سائل دادند، گفت: در این روز بود که آیه «انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزکوة و هم راکعون» در وصف آن حضرت نازل شد.

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی با بیان این‌که برخی فقها هر دو روز 24 و 25 ذی‌الحجه را گرامی می‌دارند، خاطرنشان کرد: اگر روز مباهله 25 ذی‌الحجه باشد روز نزول آیه «هل اتی» هم هست و وظایف خاصی برای آن روز معین شده است.

وی گفت: نمازی شبیه به روز عید غدیر در روز مباهله خوانده می‌شود با این تفاوت که آیةالکرسی باید در آن تا «هم فیها خالدون» خوانده شود، همچنین روزه گرفتن و غسل کردن نیز از دیگر اعمال آن است.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم اظهار داشت: حضرت رسول اکرم‌(ص) در روز 25 ذی‌الحجه، عبا را بر دوش خود گرفته بودند به نحوی که حضرت علی‌(ع)، فاطمه زهرا‌(س)، امام حسن و امام حسین‌(ع) در زیر آن جمع شدند و در آن هنگام خصوصیات پاک وجود نازنین این بزرگواران منعکس شد.

وی، یادآور شد: در روز 25 ذی‌الحجه آیه تطهیر یعنی آیه «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکمُ‏ تَطْهِیرًا» بر پیامبر اکرم‌(ص) نازل شد. /920/ت302/ع

ارسال نظرات