۱۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۲
کد خبر: ۹۲۲۲۲
حجت‌الاسلام رسایی:

برخی نمایندگان جریان اصولگرا نشان دادند که تفکرشان اصولگرایی نیست

خبرگزاری رسا ـ نماینده مجلس شورای اسلامی، ‌گفت: برخی ولایت فقیه برایشان نقطه آخر نیست و به ولی فقیه با عنوان جانشینی امام زمان‌(ع) نگاه نمی‌کنند.
2/ حجت الاسلام رسايي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حمید رسایی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، پیش از ظهر جمعه 12 آذرماه در بیست و چهارمین نشست انقلاب اسلامی، مخاطرات امروز و فردا به ارائه تحلیلی از آرایش جریان‌های سیاسی پس از فتنه 88 پرداخت و شناخت این آرایش و ترسیم آن را در ذهن، منوط به بررسی آرایش سیاسی از بیست سال گذشته تاکنون دانست.

وی با بیان این‌که بدون نگاه کردن به ریشه‌ها، درک درستی از آرایش سیاسی امروز نمی‌توان داشت، گفت: پس از ارتحال امام‌ خمینی(ره)، فضای کشور با سکانداری مقام معظم رهبری وارد عرصه جدیدی شد که پیش از آن سابقه نداشت.

حجت‌الاسلام رسایی، وجود جنگ هشت ساله و جایگاه حضرت امام‌(ره) را دو سرپوش مهم برای برخی از آسیب‌ها و انحرافات در خواص عنوان کرد و افزود: وقتی این دو عامل به مشیت الهی کنار رفت، همزمان با آغاز رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، برخی انحرافات، کم کم خودنمایی کرد.

وی به دومین دوره فعالیت دولت سازندگی اشاره کرد و با بیان این‌که رییس این دولت تنها رییس جمهوری بود که در دوره خود با کاهش مشارکت سیاسی و کاهش رأی مواجه شد، ابراز داشت: از همان زمان تفکری بیمارگونه در بخشی از مسؤولان شکل گرفت و آن این‌که بخش عمده‌ای از مردم نسبت به انقلاب اسلامی دچار تردید شده‌اند و دیگر پایمردی و ایستادگی درباره آرمان‌های اسلامی مانند دهه اول در آنان وجود ندارد.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که آنچه در فتنه 88 نظام را به آن متهم می‌کردند از این تفکر نشأت گرفته بود، خاطرنشان کرد: این تفکر به این نتیجه رسید که برای اداره کشور باید دموکراسی را مدیریت کند و البته رهبر معظم انقلاب در برابر این تفکر ایستاد و یکی از موارد اختلاف بین رهبری و برخی آقایان نیز در همین امر بود.

وی اضافه کرد:‌ رهبر معظم انقلاب به این‌که مردم از نظام بریده‌اند اعتقاد نداشتند و مدیریت دموکراسی یا مدیریت صندوق‌های رأی براساس مشارکت حداقلی را هم نمی‌پذیرفتند، بلکه شعار ایشان همواره مشارکت حداکثری بود و به دفعات هم تأکید داشتند مشارکت حداکثری پایه‌های نظام را مستحکم می‌کند.

حجت‌الاسلام رسایی با بیان این‌که پس از دولت سازندگی، دولت اصلاحات علم شد که شعار قانون‌گرایی سر می‌داد و تابلو خط امام به دست گرفته بود، گفت: هرچند مشارکت عمومی بالا رفت، اما کسی از صندوق بیرون آمد که سیاسیون و غربیان از کدهای وی مطلب دیگری می‌فهمیدند.

وی خسته شدن از سیاست‌های اقتصادی و مدیریت اشرافی دولت سازندگی را از گرایش عامه مردم به سمت جریان اصلاحات عنوان کرد و با بیان این‌که این جریان در ظاهر منتقد جریان سازندگی بود، ادامه داد: بیماری که از دومین دوره دولت سازندگی آغاز شده بود، در دوره اصلاحات در سطح خواص اصول‌گرا به تعبیر امروز تشدید شد.

این فعال سیاسی در تکمیل این بحث با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب در درجه اول و پس از آن بدنه جریان اصول‌گرایی، نقش اصلی را در پیچیده شدن سفره اصلاحات به عهده داشتند، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب پس از مجلس ششم با تمام وجود وارد میدان شد و فرمود «اگر در این کشور اتفاقی بیفتد، پاسخ ما صلح امام حسن‌(ع) نیست بلکه عاشورای امام حسین‌(ع) است.»

وی به نقش بسزای صدا و سیمای آن روز در بصیرت‌افزایی مردم اشاره کرد و گفت: کار به جایی رسید که شعار می‌دادند سیمای فلانی تعطیل باید گردد، از این‌رو عوام جامعه وقتی این رویکرد را از اصلاح‌طلبان دیدند، از صحنه سیاست کنار کشیدند.

حجت‌الاسلام رسایی با بیان این‌که در شوراهای اول جریان اصلاحات در قالب مشارکت حداکثری و در انتخابات شوراهای دوم، جریان اصول‌گرا اما در قالب مشارکت حداقلی رأی آورد، افزود: عدم مشارکت مردم سبب شد که این جریان با خود گفتند ما از مشارکت حداقلی رأی آوردیم و باید این مشارکت حداقلی را حفظ کنیم.

وی، تصریح کرد: هرچه رهبر معظم انقلاب بر مشارکت حداکثری تأکید داشتند، این آقایان برای مشارکت حداقلی تلاش می‌کردند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که برای مقام معظم رهبری بحث هسته‌ای، نطق نیویورک، سفر لبنان، موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها و مانند آن مهم است، اظهار داشت: برخی ولایت فقیه برایشان نقطه آخر نیست و به ولی فقیه به عنوان جانشینی امام زمان‌(ع) نگاه نمی‌کنند؛ هنوز مدیرانی در دولت وجود دارند که اصل ولایت فقیه برایشان حل نشده است.

وی با اشاره به این‌که رهبر معظم انقلاب عدالت‌طلبی را در مردم زنده کرد، هرچند دکتر احمدی‌نژاد اجرا کننده آن بود، گفت: دولت نهم در طول چهار سال جریان اصول‌گرایی واقعی خود را نشان داد، اما این بیماری در جامعه حل نشد که شصت درصد مردم از انقلاب خسته نشده‌اند، بلکه از رفتارها، نوع زندگی و اشرافی‌گری‌ها، خسته شده‌اند.

حجت‌الاسلام رسایی در بخش دیگری از سخنانش به نطق خود در مجلس که به نطق عبای شوکولاتی معروف شده بود اشاره کرد و با بیان این‌که برای این نطق از سر شب تا صبح وقت گذاشتم، ابراز داشت: برخی از آقایان اصولگرای مجلس به من گفتند چه کار می‌کنی که داری جریان حیدری نعمتی راه می‌اندازی، می‌دانی اگر جریان حداکثری شود، ما رأی نخواهیم آورد.

وی با بیان این‌که در انتخابات دهم هم این بیماری همچنان وجود داشت به طوری که اصلاح‌طلبان بر مشارکت حداکثری و اصول‌گرایان بر مشارکت حداقلی تأکید داشتند، گفت: برخی نمایندگان اصول‌گرا در مجلس ستاد اصول‌گرایان حامی موسوی تشکیل دادند و ثابت کردند که تفکر آنان اصول‌گرا نیست، بلکه تفکری قدرت‌گرا است و وقتی سهمی در قدرت نداشته باشند، عصبانی شده و تحمل نمی‌کند.

این فعال سیاسی با طرح این سؤال که چه می‌شود بعضی‌ها با این‌که جزو خواص خاصند، اما نمی‌توانند به تحلیل درستی برسند، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب مدتی است در تمام سخنرانی‌هایشان فایلی برای فتنه باز کرده‌اند، چرا که برخی آقایان دنبال فروکش کردن این موضوع هستند و برای دفاع از ارزش‌ها سخنی نمی‌گویند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تعبیر رهبر معظم انقلاب درباره فتنه که فرمودند «فتنه 88 واکسن بود» اشاره کرد و با بیان این‌که تعبیر دقیق و درستی بود، اذعان داشت:‌ هرچند برای فتنه‌ها هزینه داده می‌شود و هرچند کندن غده‌های چرکین همراه با درد و خونریزی است، اما منافع بزرگ‌تری دنبال آن به دست می‌آید.

حجت‌الاسلام رسایی در تکمیل بحث خود به آرایش سیاسی مجلس اشاره کرد و گفت: در مجلس سه اقلیت سیاسی اصلاح‌طلب با رویکرد عدم اعتقاد به مواضع رهبری و مدافع فتنه با مواضع شفاف و روشن در دفاع از فتنه‌گران، جریان اقلیت اصول‌گرا بی‌توجه به مواضع رهبری و مواضع دو پهلو نسبت به فتنه‌گران به عنوان جریان تردید که نسبت به دولت حالت تهاجمی دارند و اقلیت اصول‌گرا معتقد به مواضع رهبری با مواضع شفاف در برابر فتنه‌گران و نسبت به دولت با رویکرد حمایت ناصحانه، حضور دارند.

وی با بیان این‌که مجلس هشتم به مجلس اصول‌گرایان معروف است اما خروجی آن اصول‌گرایی نیست، گفت: در بسیاری از مواقع، اقلیت اصلاح‌طلب با اقلیت اصول‌گرای حامی فتنه با مواضع دوپهلو پیوند خورده و اکثریتی را تشکیل می‌دهند که خروجی آن مورد انتظار مردم نیست.

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هرگز نباید فریب اسم‌ها را خورد، اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی مانند ظلم و عدل که عقلاً قبیح هستند، حسن و قبحشان عقلی نیست؛ اصول‌گرایی خوب است، حسنش عقلی نیست چرا که به اصولش بستگی دارد و اصلاح‌طلبی عقلاً بد نیست اما اصلاحش چه باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا رویکرد احمدی‌نژاد نسبت به مشایی صحیح است یا خیر، گفت: احمدی‌نژاد در مسأله مشایی اشتباه می‌کند و به وی نمره منفی می‌دهیم که البته این موضوع فرعی است و از منظر مقام معظم رهبری، مشایی مسأله اصلی کشور نیست، اما برخی آقایان این را نمی‌فهمند. /920/پ202/ج

ارسال نظرات