۱۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۹۲۲۵۷
عاشورا نبرد فتنه و بصیرت (7)؛

عبرت های عاشورا بهترین راهنما برای مقابله با نظام سلطه است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت مدیره مؤسسه فرهنگی روایت سیره شهدا گفت: باید از عبرت ها و ظرفیت های عاشورا، به عنوان بهترین راهنما و چراغ هدایت استفاده کرده و با نظام سلطه و ایادی داخلی آنان مقابله کنیم.
حجت‌الاسلام حسين جوشقانيان


حجت الاسلام حسین جوشقانیان، عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: مردمانی که در عصر امام حسین(ع) یا در عصر تمام ائمه(ع) زندگی کرده اند را می توان به سه گروه ولایت ستیز، ولایت مدار و ولایت گریز تقسیم کرد.

وی در ادامه افزود: نگاه به تاریخ، عاشورا و سیره عاشوراییان می تواند به دو گونه باشد؛ نگاه قصه گونه نوعی نگاه است که می توان با تفریح، تفرج و سرگرمی از کنار آن گذشت و کمترین بهره را گرفت.

عضو هیأت مدیره مؤسسه فرهنگی روایت سیره شهدا اظهار داشت: نگاه دوم نگاه حداکثری است، در این نوع نگاه می توان با عبرت گرفتن از وقایع و حوادث بهترین استفاده ها را برد.

وی خاطر نشان کرد: با کالبد شکافی حوادث و وقایعی که در عصر امام حسین(ع) در کربلا، کوفه و شام گذشت، می توانیم عبرت بگیریم که اگر به موقع و به اندازه عملکرد مناسب نداشته باشیم، دچار خسارت بزرگی خواهیم داشت.

 حجت الاسلام جوشقانیان یادآور شد: مردمانی که در عصر امام حسین(ع) یا در عصر تمام ائمه(ع) زندگی کرده اند را می توان به سه بخش تقسیم کرد؛ گروهی از این مردم اقلیت ولایت ستیزند که حداقل مردم را تشکیل می دهد و داعیه شان این است که با تاکتیک های«اعراض و اعتراض» و «معارضه و مقابله» حق را کنار بزنند و تکذیب کنند.

وی تأکید کرد: این گروه به دنبال این بودند که همه ائمه را از گردونه خارج کنند و هنگامی که پیامبر چشم از دنیا فرو بستند، کمتر از ده نفر از مهاجر و انصار در جایی جمع شدند و امام علی(ع) را کنار زدند؛ در عصر امام حسین(ع) نیز با همین مطلب روبرو هستیم.

این راوی سیره شهدا تصریح کرد: گروه دوم  ولایتمداران هستند که در طول تاریخ ائمه(ع) جزو اقلیت بودند، اما حاضر بودند تمام هزینه های ائمه(ع) را بپردازند؛ گروه سوم که اکثریت جامعه را تشکیل می دادند ولایت گریزان بودند.

حجت الاسلام جوشقانیان ادامه داد: ولایت گریزان به دلیل این که به موقع هزینه های ولایت مداری را نپرداختند و حاضر به دفاع ازامام حق نشدند، سودشان عاید اقلیت ولایت ستیز شد و اقلیت ولایت ستیز توانست از آنان به سود خود استفاده کند.

وی بیان داشت: به طور مثال در عصر امام حسین(ع) اقلیت ولایت ستیز توانست همه جمعیت کوفه را که صد و بیست هزار نفرشان از امام حسین(ع) برای حضور در کوفه دعوت کرده و زیر دعوت نامه ها را امضا کرده بودند؛ به سمت یزید جلب کند و از توان و ابزارشان برای به شهادت رساندن ایشان استفاده کند.

این مبلغ دینی ابراز داشت: بعضی از این افراد امام حسین(ع) را دوست داشتند، اما به گفته فرزدق قلبشان با امام حسین(ع) و شمشیرشان علیه ایشان بود؛ یزید هیچ لشکری از شام وارد نکرد، بلکه همین افراد بودند که اهرم، ابزار و پایگاه یزید برای به شهادت رساندن امام حسین(ع) شدند.

وی در پایان گفت: امروز هم لازم نیست نظام سلطه کسی را از بیرون، برای از بین بردن ما بفرستد؛ بلکه افرادی در داخل کشور هستند که ممکن است پایگاه آنها باشند و اهداف، افکار و سخنان آنان را ترویج دهند و ما بایستی با استفاده از عبرت ها و ظرفیت های عاشورا، به عنوان بهترین راهنما و چراغ هدایت استفاده کرده و با نظام سلطه و ایادی داخلی آنان مقابله کنیم./919/ت301/ع

ارسال نظرات