۱۴ دی ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۲
کد خبر: ۹۴۷۶۰
کارشناس تاریخ و اندیشه سیاسی معاصر:

نوع تعامل امام خمینی با کارگزاران مطرح جهان الگوبخش است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام، پیام تاریخی امام خمینی‌‌(ره) به گورباچف را پیام به نقشی از دنیای مادی دانست و گفت: نوع تعامل امام راحل با کارگزاران مطرح جهان برای تعامل با قدرت‌های جهانی الگوبخش است.
امام خميني


حجت‌الاسلام ذبیح الله نعیمیان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام مجلس خبرگان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به بیان اهمیت ابلاغ پیام تاریخی امام خمینی(ره) به گورباچف، رییس جمهور اتحاد جماهیر شوروی، پرداخت و آن را در مقطعی که دو بلوک، جهان را اداره می‌کردند، بسیار با اهمیت دانست.

وی افزود: نامه حضرت امام خمینی‌‌(ره) به گورباچف به عنوان یک نامه سیاستمدار به سیاستمدار دیگر مطرح نیست؛ بلکه پیام کسی است که خود را به عنوان سفیر معنویت، دیانت و افق متعالی می‌شناسد و می‌خواهد با بخشی از دنیای مادی سخن بگوید.
 
حجت‌الاسلام نعیمیان با بیان این‌که در فضای دو قطبی آن زمان با پدیده خاص انحصار قدرت در عرصه جهانی مواجه بودیم، ابراز داشت: بی‌تردید سخن گفتن با یک بلوک سیاسی سخن با بلوک دیگر نیز تلقی می‌شود و پیامی که به یک بلوک داده می‌شود، بلوک دیگر را هم دربرمی‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: امام راحل به عنوان سیاسمدار دینی و فراتر از سیاستمداران عادی و سیاست‌بازانی که در پی رسیدن به منافع خود زمانی با یکدیگر به تنازع می‌پردازند و گاه به صلح و آشتی می‌رسند، افق دید وسیع تعالی‌گرایی داشت که در این افق به تأملات سیاسی می‌پرداخت.

این کارشناس تاریخ و اندیشه سیاسی معاصر ادامه داد: پیام امام خمینی‌‌(ره) به یک شخص یا یک رییس دولت نبود؛ بلکه به نقشی از دنیای مادی بود که در مقطع خاصی با رسیدن به بن‌بست سیاسی و فرهنگی می‌توانست بخشی از پیام معنوی و آسمانی را بشنود که در شرایط عادی چه بسا انسان‌ها نتوانند هوش خود را به پیام سروش الهی باز کنند.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام تصریح کرد: وقتی یک واحد تمدنی براساس اندیشه‌های مادی گرایانه و غیرخدایی شکل گرفته و به بحران رسیده است، چه بسا زمینه شنیدن پیام رحمت الهی را بیشتر دارد.
 
وی با بیان این‌که سخن امام‌ راحل هرچند در سطح سیاسی مطرح شد، اما صرفاً سیاسی نبود، گفت: پیام اساسی امام خمینی‌‌(ره) به رییس جمهور اتحاد جماهیر شوروی این بود که مادیت و عالم الحاد هرگز نمی‌تواند انسان را به رستگاری و نجات برساند.
 
حجت‌الاسلام نعیمیان اظهار داشت: انسانی که در بند مادیت گرفتار آمده همیشه در بحران معنویت است، اما هنگامی می‌تواند از خواب غفلت به در آید که دست کم این مسأله را در سطح حداقلی آن احساس کند.
 
وی با بیان این‌که دنیای بلوک شرق با رسیدن به برخی از بن‌بست‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، زمینه بهتری برای شنیدن این پیام داشتند، گفت: پیام امام خمینی‌‌(ره) این بود که عمر دنیای سوسیالیسم به سر آمده و دیگر سخنی از آنان شنیده نخواهد شد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که پیام حضرت امام پیش از آنکه دنیای تمدنی بلوک شرق به پایان رسد به گورباچف ابلاغ شد، گفت: امام خمینی‌‌(ره) می‌توانست مانند برخی از تحلیل‌گران پس از شنیدن صدای شکسته شدن استخوان‌های این بلوک به چنین تحلیل و یادآوری اشارت کند؛ اما اهمیت پیام معنوی و آسمانی ایشان، به سبب اعلام پیش از این رخداد بود.
 
وی با بیان این‌که پیام تاریخی امام راحل برای کسانی که اندک تأملی آگاهانه در فهم مسائل انسانی داشته و دارند، تنبه‌بخش است، افزود: مخاطب حضرت امام تنها چند نفر به عنوان کارگزاران برتر یک نظام سیاسی نبودند، پیام امام مخاطبان بیشماری داشت که بخشی از آن‌ها در وضعیت بحرانی به سر می‌بردند و اندک مجالی برای تأمل یافته بودند.

حجت‌الاسلام نعیمیان نوع تعامل حضرت امام‌‌(ره) با کارگزاران برتر جهان را الگوبخش در تعامل با قدرت‌های جهانی دانست و خاطرنشان کرد: کسانی که به تحلیل سقوط بلوک شرق می‌پردازند، اگر به پیام حضرت امام خمینی‌‌(ره) و شرایط و زمینه‌های تاریخی ارسال آن بنگرند، حتماً انگشت تعجب به دندان خواهند گرفت و این نکته منشأ تأملات آنان خواهد بود. /920/ت/ع

ارسال نظرات