۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۶۹۲۳۲۶

تحلیل هفته

تحلیل هفته
دور تا دور ایران امروز درگیر مسائلی است که عدم تصمیم گیری دقیق و به موقع باعث می‌شود دود آتش های اطراف در چشم ایران و جمهوری اسلامی رود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، هرکسی صدای دادخواهی مسلمانی را بشنود و به آن اعتنا نکند مسلمان نیست؛ حتی اگر مظلومی فریاد کمک سر نداد، وظیفه ما است که در مقابل ظالم ایستادگی کنیم و کمک مظلوم باشیم. اینها شعار نیست بلکه پارادایم اندیشه‌ای شیعه است که از سخن امامانش دریافت کرده و اصلا بنابر فرمایش بنیانگذار آن انقلاب، «این از افتخارات و برکات کشور و انقلاب و روحانیت ما است که به حمایت از پابرهنگان برخاسته است و شعار دفاع از حقوق مستضعفان را زنده کرده است».

هفته گذشته داعش مسجد جامع سیدآباد در منطقه خان آباد ولایت قندوز در شمال شرق افغانستان را زمانی مورد حمله تروریستی قرار داد که شیعیان مشغول ادای نماز جمعه بودند و این حمله ده‌ها تن شهید و مجروح بر جای گذاشت. در پی این حمله قاطبه مسئولان، علماء و صاحب تریبون‌های شیعه در سرتاسر جهان اسلام این حکومت را محکوم کردند و همچنین رهبر معظم انقلاب طی پیامی دقیق، کسانی که خود را بزرگ و مسئول افغانستان می‌دانستند را مورد خطاب قرار دادند و فرمودند: از مسئولان کشور همسایه و برادر افغانستان جداً انتظار می رود که عاملان خونخوار این جنایت بزرگ را به مجازات برسانند و با تدابیر لازم از تکرار چنین فجایعی جلوگیری کنند.

گفتنی است که پس از این، داعش مسئولیت حمله به فرودگاه کابل را نیز بر عهده گرفته بود و ما شاهد پاسخگویی محکم از سوی طالبان به آنها نبودیم. کسانی که نام امارت اسلامی افغانستان را بر خود نهاده اند و به دنبال اجرای احکام اسلامی در این کشور هستند، در مرحله اول باید توانایی تأمین امنیت منطقه تحت کنترل خود را داشته باشند و پس از آن به سمت سیاسیت بازی‌های خارجی بروند.

 

آ / تحلیل هفته

 

آذربایجان چه می‌کند؟

بر همه عیان است که در جنگ ۴۴ روزه قره‌باغ میان آذربایجان و ارمنستان، آذربایجان با همکاری اطلاعاتی و نظامی ترکیه و رژیم صهیونیستی به نوعی پیروزی دست یافت اما زیاده‌خواهی‌های باکو تمامی ندارد؛ علی اف تلاش دارد تا با حمایت‌ ترکیه و رژیم اسرائیل، به تصرف استان سیونیک ارمنستان بپردازد.

سیونیک، جنوبی‌ترین استان ارمنستان است که از غرب به جمهوری خودمختار نخجوان، از شرق به آذربایجان و از جنوب به ایران منتهی می‌شود. این استان مرز ارمنستان با ایران را تشکیل می‌دهد.

علی اف برای رسیدن به اهدافش حاضر است دومین کشور شیعی جهان که آذربایجان باشد را در اختیار ترکیه و رژیم صهیونیستی قرار دهد و از طرفی، اردوغان با این حمایت مهم ترین منبع تأمین کننده انرژی خود یعنی آذربایجان را از دست نمی‌دهد و همچنین رژیم صهیونیستی نیز با این حمایت‌ها مکانی برای حضور خود در شمال ایران پیدا می‌کند. این بازی برای ترکیه و اسرائیل برد است ولی علی اف نمی‌داند که با نشان دادن چراغ سبز به آنها، عملا به ایجاد تنش دامن زده و آتش این تنش اول دامن خودش را خواهد گرفت.


از این نکته نباید غافل شد که علی اف در مصاحبه دیروز خود با روزنامه ایتالیایی ریپابلیکا اذعان داشته: «ما تمامی اتهامات مبنی بر اینکه جمهوری آذربایجان نیروهای اسرائیلی را به مناطق آزاد شده آورده است را رد می‌کنیم؛ این کاملا بی معنی است. همه می‌توانند بروند و ببینند که کسی در آنجا نیست»؛ اما در جواب او باید گفت شاید هم‌اکنون نیروهای اسرائیلی در آنجا حاضر نباشند ولی سیاست‌های پیش روی باکو مورد تأیید رژیم صهیونیستی می‌باشد که زنگ خطری برای ما است.

خیبر خیبر یاصهیون

مجموعا اینکه اصل ماجرا از زمانی شروع شد که نیروهای مرزی آذربایجان از کامیون‌های ایرانی که قصد عبور از محور مواصلاتی گوریس به کاپان را داشتند، طلب ۱۳۰ دلار حق‌ ترانزیت و مضافا اقدام به دستگیری دو راننده ایرانی کردند. مسیر ۸۰ کیلومتری گوریس به کاپان که این روزها در محافل مختلف بین‌المللی ذکر آن بسیار می‌رود، در واقع بخشی از جاده‌ای است که ایران را از نقطه صفر مرزی به ایروان وصل می‌کند.

تا قبل از جنگ ۴۴ روزه قره‌باغ، این مسیر حیاتی به‌طور کامل در اختیار ارمنستان بود، اما پس از آتش‌بس میان آذربایجان و ارمنستان، ۱۶ کیلومتر از مسیر گوریس به کاپان در محدوده سرزمینی آذربایجان واقع شد. اینک در مسیر پایانه مرزی نوردوز ایران تا ایروان اتفاق مهمی‌افتاده است. کامیون‌ها ابتدا پس از طی مسافتی به کاپان در ارمنستان وارد شده و سپس وارد خاک آذربایجان می‌شوند، سپس کامیون‌ها از نو وارد خاک ارمنستان شده و به شهر گوریس می‌رسند و از آنجا راهی ایروان می‌شوند.

همچنین در ۱۲ سپتامبر، آذربایجان میزبان تمرینات نظامی مشترک با‌ ترکیه و پاکستان بود. این رزمایش سه‌جانبه که «سه برادر ۲۰۲۱» نامیده شد، مفاد کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر را نقض کرد، زیرا نیروهای شرکت‌کننده در آن نیروهای مسلح متعلق به جمهوری آذربایجان، ایران، قزاقستان و فدراسیون روسیه نبودند. اهداف اعلام شده از این رزمایش‌ها، تقویت روابط دوجانبه موجود و تقویت همکاری‌های ضد ‌تروریستی بود. ایران از این وقایع بسادگی نگذشت و به برگزاری رزمایش نیروی زمینی ارتش در منطقه شمال‌غرب کشور و در مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان با نام فاتحان خیبر پرداخت. ایران اجازه نخواهد داد آذربایجان محل تجمع تروریست شود.

 

آ / تحلیل هفته

 

عراق اسلامی

عراق و عراقی‌ها مردمی تازه به دوران رسیده و سرد و گرم نچشیده نیستند. عراق محل زیست بزرگان و اندیشمندان اسلامی است و وجود با برکت 5 تن از ائمه در این کشور آن را از سایر کشورهای اسلامی متمایز می‌کند. عراق چندین سال در چنگال دیکتاتوری صدام می‌زیسته و پس از آن، آمریکا به بهانه‌های مختلف در این کشور حضور نظامی پیدا کرد.

خوب یادمان هست که هنگام سقوط صدام و به قدرت رسیدن آمریکایی‌ها چقدر برخی از احزاب و مردم عراق شادمان بودند دریغ از اینکه کمی به ذات آمریکا توجه کنند. در داده‌های موجود آمده که ۱۸ هزار دختر و زن شیعه در زمان حضور نظامیان آمریکایی در عراق مفقود شده و دیگر پیدا نشدند؛ این نمونه‌ای است از باب مشت نمونه خروار.

انقلاب‌های مختلفی در عراق از زمان میرزای شیرازی تا کنون رخ داده که هرکدام تجربیات مختلفی را بر جای گذاشته اند. دور از عقل است اگر کسی پس از اینها بخواهد آزموده شده را دوباره بیازماید، با آمریکا وارد رابطه شود، به سکولارها میدان دهد، مراجع را سرکوب و تضعیف کند و در آخر از فرهنگ اسلامی و شیعی دور شود. امیدواریم پارلمان جدید با هر طیفی که تا کنون تشکیل شده به گونه‌ای رفتار کند، که اشتباهات گذشته تکرار نشود.

 

آ / تحلیل هفته

 

از داخل چه خبر؟

شاید عده‌ای از گرانی‌ها و مشکلات موجود به تیم جدید و رئیس دولت جدید گلایه کنند ولی این طبیعی است که با وضعیت به جای مانده از دولت قبل، آن هم نه یکی دو سال بلکه 8 سال به قهقرا رفتن مملکت درست کردنش حداقل زمانی چند ساله می‌خواهد. انتصابات جدید نوید پیشرفت می‌دهد ولی در برخی انتصابات باید تسریع صورت پذیرد از جمله تعیین استانداران به خصوص در شهرهای مهم، همچون قم.

خبرگزاری رسا چندین گفت‌وگو و یادداشت درباره استاندار قم، ویژگی‌ها و وظایف آن تولید کرده که علاقه‌مندان می‌توانند آنها را در صفحه سیاسی این خبرگزاری دنبال کنند.

در رابطه با سفرهای استانی رئیس جمهور تحلیل‌ها و فواید زیادی را می‌شود بیان کرد ولی اصلی ترین آنها دیدن مسائل، مشکلات و نیازمندی‌ها از نزدیک است اگر رئیسی تمام سال اول ریاست جمهوری خود را به سفرها اختصاص دهد و لیستی از مشکلات را به صورت دقیق و میدانی جمع آوری کند، در ۳ سال باقی مانده به راحتی می‌تواند با پیگیری و انتصاب دقیق مشکلات هر منطقه‌ای را رفع کند و کشور را به سوی جهش پیش ببرد.

 

تحلیل هفته

 

هزینه سازی روزنامه های پیر برای کشور

بنی صدر هم با همه خیانت ها و جنایت هایی که انجام داد به درک واصل شد و خوراک مار و مور شد اما جمهوری اسلامی ایران با قدرت به حرکت رو به رشد خود ادامه می دهد. البته مرگ او با واکنش های فراوانی رو به رو بود و روزنامه اطلاعات با تیتر عجیب «دکتر ابوالحسن بنی صدر دار فانی را وداع گفت»، به سوگ بنی صدر نشست! نقش بنی صدر در مسلح کردن منافقان و ترورهای دهه 60 بر هیچ کس پوشیده نیست و جای سوال دارد که یک روزنامه رسمی کشور چشم و گوش خود را بر همه این خیانت ها و جنایت ها بسته و اینگونه تیتر می زند! امیدواریم مسؤولان امر به این رفتار روزنامه اطلاعات حداقل یک تذکر خشک و خالی بدهند.

البته چنین رفتارهایی از دیگر روزنامه ها نیز مشاهده شده و روزنامه جمهوری اسلامی با انتشار عکسی که برای 10 سال پیش بود، طوری وانمود کرده که یک دختر شیعه از سوی طالبان در بازار برده فروشی به فروش گذاشته می شود. در حالی که اصل ماجرا این بوده که دختری به خاطر حملات آمریکایی ها خانواده خود را از دست داده و مردم در حال همدردی با دختر و تظاهرات علیه جنایات آمریکایی ها هستند.

این روزنامه در ماجرای جنگ طالبان و احمد مسعود نیز در تیتری با عنوان «حشدالشیعی در افغانستان بپا خاست»؛ به گونه ای وانمود کرد که جمهوری اسلامی ایران وارد جنگ افغانستان شده است. حال این سوال مطرح می شود که روزنامه جمهوری اسلامی به خاطر کبر سن مسؤولش دچار چنین خبط هایی می شود یا اینکه ماجرا به گونه دیگری است و این روزنامه خواسته یا ناخواسته در پازل دشمن بازی می کند؟/927/

با ما همراه باشید...

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۲
احسنت... تازه دارید تحلیل ارائه میدید.
عالی
0
0