۰۹ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۱۰۱۰۶۸
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:

تقویت تقریب مذاهب فرصتی گرانبها فرا روی ملت های بپا خاسته و جهان اسلام است

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تقویت تقریب مذاهب اسلامی را فرصتی کلیدی و ارزشمند پیش روی ملت های بپا خاسته و جهان اسلام دانست و با تاکید بر قدر دانستن این فرصت گرانبها، گفت: یکی از خواسته های جدی به مسلخ رفته توسط دیکتاتورها، تقریب مذاهب اسلامی بوده است.
حجت الاسلام و المسلمين احمد مبلغي در رونمايي از آثار پژوهشگاه مطالعات تقريبي حجت الاسلام و المسلمين احمد مبلغي
حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به موج بیداری اسلامی در جهان اسلام و تحولات اخیر در منطقه، ابراز داشت: فضای حادث شده در جهان اسلام که می شود گفت هنوز به پایان نرسیده و همچنان در حال تداوم و گسترده تر شدن ابعاد آن است، مؤلفه های مختلفی دارد.

وی بیان داشت: یکی از مؤلفه های آن، حضور مردم و طرح مطالبات مردمی از سوی آنها به صورت انبوه و گسترده است،از این تکیه کلام مشترک در کشورهای بپا خاسته از جمله مصر، تونس، بحرین، یمن و سایر کشورها مشترک و معروف این است که «الشعب یرید ...» ملت می خواهد.

این استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: با توجه به اینکه امروز فضا، فضای ملت ها است، به نظر می رسد جمهور اسلامی و ملت مسلمان ایران باید همنوایی و همراهی بیشتری را با جنبش ها و انقلاب های بپا خاسته داشته باشد و همه کوشش کنیم که این فرصت پیش آمده صرفا مصروف خواسته های اختصاصی ملت ها در درون کشورهایشان نشود.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ابراز داشت: اگر بشود شعاری را مطرح و زمینه های استمرار آن را فراهم کنیم که ملت ها می خواهند که به عنوان مثال نظام های دیکتاتوری ساقط شود باید به این سمت برویم که ملت های مسلمان می خواهند و این شعار را مطرح کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی بیان داشت: قدر مشترک اراده مردم و ملت های مختلف باید شناسایی شود در این صورت قطعا هواداران این قدر مشترک ها کم نیستند و این مساله بسیار پرجاذبه خواهد بود.

وی ادامه داد: یکی از مطالبات بر زمین مانده که همیشه در مسلخ دیکتاتورهای منطقه کشته شده و یا از بین رفته و قربانی شده است، ارتباط مسلمانان با هم و تقریب مذاهب بین شیعه و سنی است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی بیان داشت: این یک خواست است که از فطرت هر مسلمانی برمی خیزد و همه به دنبال این هستند که امت واحده بر اساس نگاه قرآنی به رغم وجود مذاهب شکل بگیرد.

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریب مجمع جهانی تقریب مذاهب ابراز داشت: اگر زمینه های این خواست ایجاد شود و به صورت حرکت های کلان و کلی «ملت ها می خواهند»، دنبال شود در چنین شرایطی وهابیت که مخالفت اساسی و ریشه ای با تقریب مذاهب اسلامی دارد و همواره بر طبل تفرقه می کوبد و یا دیکتاتورهایی که چنین مساله را به به صلاح خود نمی بینند و در حال اضمحلال هستند، قطعا به عنوان گفتمان غالب این جنبش های مطرح می شود.

وی با تبیین فواید این مساله ابراز داشت: اگر کوشش متمرکزی در سطح جهان اسلام بر تقریب مذاهب که متاسفانه مورد غفلت و اجحاف واقع شده است، بشود فواید بسیاری دارد، یکی از فواید آن این است که ما فصل جدیدی را در منطقه می گشاییم که مطالبات فرا اختصاصی در کشورها نیز وجود دارد در این صورت وقتی فریاد ملت ها برخیزد و متوجه مطالبات عمومی جهان اسلام شود، این صدا بزرگ ترین و رساترین صدا است.

این استاد حوزه علمیه قم افزود: با توجه به اینکه امروز ملت ها بیدار شده و به صحنه آمده اند و پرده ها را کنار زده اند، زمینه بیشتری برای استفاده از این بستر فراهم می شود در این صورت ارتباطات ایران و مصر و یا سایر کشورهای متحول شده، ارتباطی در چارچوب تقریب مذاهب اسلامی و تقویت این مجموعه های بپاخاسته خواهد بود.

وی تصریح کرد: ما اگر بخواهیم صرفا ارتباطاتی را با این کشورها نوساخته و یا در حال تحول برقرار کنیم باید در قالب یک گفتمان و چارچوب باشد که برای این ارتباط، ارتباطی تعریف شده و دقیق تر از تقریب از گفتمانی وجود ندارد که هیچ کس در آن احساس غبن نکند.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تاکید کرد: امت اسلامی امروزه فرصتی گرانبها، نادر و بسیار ارزشمند را در اختیار دارد و آن بنای تقویت جدید پایه های مذاهب اسلامی است، اگر این فرصت به درستی غنیمت شمرده نشود و مورد بهره برداری قرار نگیرد، فردا دیر است و ممکن است سرنوشت به گونه ای دیگر رقم بخورد و این فرصت تکرار نخواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی بیان داشت: همه باید توجه اساسی و سرمایه گذاری کلان و جدی و پر رفت و برگشتی را در جنبه های مختلف در قالب تقریب مذاهب در جهان اسلام کلید بزنند. /924/ت302/ج
ارسال نظرات