۰۵ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۱۱۱۶۳۴
دست دعا(26)؛

خدایا؛ در این روز سعیم را در راه طاعتت بپذیر و جزای خیر عطا فرما!

خبرگزاری رسا ـ محقق علوم اسلامی گفت: یکی از صفات خداوند شکور به معنای تقدیر کردن از اعمال پسندیده است.
دعاي پر فيض عرفه در حرم مطهر امام رضا


حجت الاسلام حسین دیلمی، محقق حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به مضمون دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان گفت: در این روز از خداوند متعال درخواست می‌کنیم که اعمال ما را مورد پذیرش قرار دهد و در مقابل تلاشمان در عبادات، آنها را قبول کند.

این محقق حوزه علمیه قم اظهار داشت: در این روز بعد از بیست و شش روز نماز و روزه و شب زنده‌داری از خداوند متعال درخواست قبولی طاعات و عبادات داریم چرا که یکی از صفات خداوند شکور است که به معنای تقدیر کردن از اعمال پسندیده است.

وی افزود: اصل صفات پسندیده که بندگان به آن دعوت شده‌اند مرحله عالی آن در خداوند متعال وجود دارد و از همین رو در عبارات دینی، گزاره «تخلق به اخلاق الله» وارده شده است.

وی بیان داشت: اگر بنده به توبه کردن دعوت شده است خداوند بنده را موفق به توبه کرده و در مرحله بعد بهترین توبه‌پذیر خدا است.

این محقق علوم دینی با اشاره به اینکه مشکور بودن سعی به معنای تقدیر کردن از کار است، گفت: تقدیر از کار بنده از سوی خداوند به قبول کردن اعمال بنده است زیرا درجات پذیرفته شدن عبادات متفاوت است.

وی گفت: نکته قابل توجه دعا این است که بعد از بیشت و شش روز که از ماه رمضان می گذرد، تقاضای تقدیر و تشکر شده است که نشان می‌دهد انسان باید برای به نتیجه رسیدن تلاش کند.

این محقق حوزه علمیه قم اظهار داشت: نتیجه گرفتن در سایه تلاش و کوشش و پشتکار است و امید و آرزوی تنها همچون ابر عقیمی است که باران ندارد.

وی با اشاره به آیه «لیس للانسان الا ما سعی» خاطرنشان کرد: تلاش و کوشش و عمل در راه هدف از آموزه هایی است که در ادبیات دینی ما بر آن تاکید شده است.

این محقق حوزه علمیه قم گفت: آیه «من جاهد فینا لنهدینا سبلنا» مبین این است که خداوند راه های کمال را به کسانی نشان می دهد که در این راه تلاش کنند.

وی اظهار داشت: انسان باید در راه اهداف عالی خود تلاش کند و پله های رشد و کمال را یک به یک طی کند. خداوند در برخی جاها برای یک مطلب شرطی برای انسان قرار داده است، از باب نمونه بیان شده اگر می خواهید خدا به فکر شما باشد شما هم باید به فکر خدا باشید.

این محقق حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه بهای انسان بهشت است و انسان نباید خود را ارزان بفروشد، ادامه داد: اینکه انسان داشته های خود را نادیده بگیرد و سر در راه طغیان گذارد، مصداق کم فروشی است.

وی ادامه داد: انجام عبادات همچون نماز، روزه، خمس و حج ممکن است با سختی همراه باشد اما باید برای بدست آوردن نتیجه مطلوب، این زحمت را به تن بخرد.

این محقق علوم اسلامی اذعان داشت: تنها شاگردی که سختی شاگردی کردن را به تن بخرد، مقام استادی نصیبش خواهد شد. در روایت می خوانیم که بهشت با تحمل سختی ها در هم پیچیده شده است.

این نویسنده کتاب های دینی اظهار داشت: با بررسی زندگی انبیاء و ائمه معصومین(ع) به این نتیجه می رسیم که آنها فقیر نبودند، بلکه دیگران را هم یاری می کردند که این نشان می دهد تلاش و کار و همت بلند، همراه این مردان بزرگ تاریخ بوده است.

وی بیان داشت: امیرمومنان(ع) فقیر نبود اما همچون فقیران زندگی می کرد و زندگی بسیاری از فقیران از هزینه‌های چاه های حفر شده و باغستان های نخل ایشان تامین می شد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات