۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۱۲۶۹۴۸
امام جمعه خرمشهر:

خطبه فدکیه به انحرافات جامعه پس از پیامبر اشاره دارد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه خرمشهر گفت: خطبه فدکیه با مطالب عمیق، جایگاه جاهلیت و انحرافات جامعه انسانی آن روز را به تصویر می‌کشد.
ايام فاطميه


حجت‎الاسلام سید عبدالنبی موسوی، امام جمعه خرمشهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به فرا رسیدن ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) خاطر نشان کرد: هنگامی که به مطالعه بعد انسانی شخصیت حضرت فاطمه (س) می‎پردازیم، به این نکته واقف می شویم که بیشتر فضائلی که از آن حضرت می‎شناسیم مربوط به شخصیت ایشان است و هیچ ارتباطی با دختر پیامبر(ص) یا همسر امیرمومنان(ع) و یا مادر دو امام بودن ندارد.

وی با بیان اینکه حضرت فاطمه زهرا (س) در همه ویژگی‎ها سرآمد بود، اظهار داشت: ایشان حتی در زمینه علمی نیز سرآمد بود و اگر بخواهیم علم آن حضرت را مورد بررسی قرار دهیم باید به صورت جداگانه و بدون تأثیر پذیرفتن از جایگاه ایشان به عنوان دخت پیامبر (ص) و همسر امام علی (ع) این کار را انجام دهیم.

امام جمعه خرمشهر خطبه فدکیه را حاوی مطالبی پیرامون جاهلیت جامعه انسانی آن دوره دانست و گفت: با مطالعه خطبه فدکیه حضرت فاطمه زهرا(س) و مقایسه آن با خطبه‎های نهج‎البلاغه امیرالمومنین (ع) می‎بینیم که این خطبه به طور کلی حاوی مطالب عمیقی است که به انحرافات جامعه انسانی آن روز می‎پردازد.

حجت الاسلام موسوی افزود: هنگامی که به عمق خطبه فدکیه پی ببریم مشاهده می‎کنیم که در این خطبه بحث فدک بهانه است و حضرت در آن به بیان معانی بلند توحیدی در دین اسلام و قرآن کریم می‎پردازد که کمتر کسی از این معانی بهره می‎برد و همه افراد قادر نیستند که به عمق آن راه یابند.

امام جمعه خرمشهر به شواهد و مدارک موجود در خصوص شهادت آن حضرت اشاره و خاطرنشان کرد: در خصوص شهات حضرت زهرا (س) شواهد و مدارک زیادی هست که نشان می‎دهد بعد از پیامبر اکرم(ص) آسیب‎های بدنی بسیاری از جانب غاصبین خلافت به ایشان وارد شده ‎است به گونه‎ای که این آسیب‎ها از سوی پیامبر (ص) نیز پیش‎بینی شده بود و جای هیچ انکاری در این زمینه وجود ندارد.

حجت الاسلام موسوی در پایان سخنانش افزود: اگر این شواهد انکار می‎شوند به این دلیل است که منکران چاره‎ای جز توجیه اعمال زشت خود ندارند زیرا آن اعمالی را که نباید انجام می‎دادند در حق آن حضرت مرتکب شده و دستشان را به روی جانشین پیامبر دراز کردند که باعث شد یکی از نکات تاریک در تاریخ صدر اسلام رقم بخورد./9458/302/ع

ارسال نظرات