نزدیکترین اوقات انسان به خدا وقتی است که مؤمنی را شاد کند
حجتالاسلام والمسلمین سید هاشم بطحایی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با بیان این که ادخال سرور به این معنا است که بهطور مثال کسی بدهکاری یا مشکلی دارد و شما مشکلش را حل می کنید و او خوشحال می شود و اگر تا حالا اخمهایش در هم بوده حالا اخمهایش باز میشود تبسمی بر لب میگیرد، یا این که شما یک مطلب شیرین میگویی و او میخندد، خوب اینها خوب است؛ اسلام نمیگوید انسان باید همهاش عبوس باشد.
وی در ادامه افزود: صله رحم را به خاطر این توصیه می کنند که در آن نشاط، سرور ، رفاقت، و خوشی است، صله رحم یعنی این که بروید با هم بگویید، خوشی کنید، بخندید و خوشحال باشید، ولی این نباید با دلقک گری همراه باشد .
حجت السلام والمسلمین بطحایی اظهار داشت: برخی از فیلمهایی که در تلویزیون و سینماها پخش میشود و در آن دلقکگری در میآورند مذموم و ناپسند است همانگونه که امام سجاد(علیه السلام) به دلقکی پیغام داد و فرمود« ان لله یوم یخسر فیه المبطلون، دلقک جماعت روز قیامت ضرر خواهد دید».
این استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: قرآن در سوره توبه راجع به این که بشر نباید سرمست باشد میفرماید«فلیضحکو قلیلا و لیبکو کثیرا، زیاد بگرید و کم بخندید» این ربطی به مسائل مصیبت ندارد این مربوط به سرنوشت خود انسان استکه انسان باید به حال خودش توجه داشته باشد و در خزان زندگی انسان و پایان عمر، پاسخگوی تمام دوران زندگیش باشد.
وی ادامه داد: انسان باید پاسخگوی از 15 سالگی تا زمانی که نفس از تنش بیرون میرود باشد و این مشکل است آنجا هم جایی است که نمیشود با پارتی کاری کرد بلکه باید تمام زندگی، ذره به ذره و قدم به قدم گفته و شنیده شود، با چنین وضعیتی دیگر خوشی برای انسان باقی نمیماند.
حجت السلام والمسلمین بطحایی تاکیدکرد: گریه به خاطر شهادت بستگی به عرفان انسان دارد، اگر انسان عزیزی را از دست می دهد و آن فرد برایش خیلی مهم است و جنبه حیاتی دارد و ارتباط تنگاتنگی با او دارد وقتی می میرد در فقدانش طبعا دل میشکند و اشک هم جاری می شود همان طور که پیامر اسلام در مورد پسر 18 ماهه اش ابراهیم بی اختیار اشک جاری شد، گفتند یا رسول الله شما فرمودید که نباید در مرگ اولاد گریه کرد حضرت فرمود«چه کنم دلم می سوزد و اشکم جاری می شود» این طبیعی است.
وی ادامه داد: بیشتر این گریه ها که در جلسات عزاداری داریم تصنعی است و اصلا ربطی به حسین بن علی ندارد، چون اگر این گریهکنندگان حسینی و زینبی بودند عفت، پاکدامنی و حجابشان را حسینی و زینبی میکردند، بازارشان، کسب و کارشان، ادارهشان و زندگیشان را حسینی میکردند و حال آن که ما در زندگی غالبا ربطی به حسین نداریم بیشتر یزیدی هستیم تا حسینی.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به روایاتی که در مورد عزاداری و گریه برای ائمه وارد شده است، گفت: تنها نباید به عزاداری و گریه برای ائمه اطهار(علیهم السلام) بسنده کرد، بلکه باید از سیره و منش اهلبیت(ع) هم درس گرفت و آنرا فراروی زندگی قرار داد./9191/ت302/ن