۱۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۱۴۱۱۶۷

چند خبر کوتاه از نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز

خبرگزاری رسا ـ بازدید استاندار آذربایجان شرقی و تمدید ساعت بازدید از دهمین نمایشگاه کتاب تبریز از مهم ترین اخبار کوتاه نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز است.
کتاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، احمد علیرضابیگی، استاندار آذربایجان شرقی در بازدید از دهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز اظهار داشت: استقبال وصف‌ناپذیر جوانان و اهالی فرهنگ از این نمایشگاه نشان از نقش مهم کتاب در ترویج نشاط معنوی در سطح جامعه دارد.


بیگی با بیان این‌که استقبال از دهمین دوره نمایشگاه کتاب تبریز در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش قابل توجهی داشته است، خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود برای بهره مندی هر چه بهتر دانشجویان و دانش آموزان از این رویداد بزرگ فرهنگی، نمایشگاه های کتاب فصلی در سطح استان برگزار شود.


استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به این‌که برخی بازدید کنندگان از کاهش ساعت برگزاری نمایشگاه نسبت به سال های گذشته گله‌‍‌‌‌مند بودند، تصریح کرد: باید این موضوع بررسی شده و در سال‌های بعد مورد توجه قرار گیرد.


وی با تشریح نقش نمایشگاه کتاب تبریز در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در سطح استان، گفت: باید به ‌گونه‌ای برنامه ‌ریزی شود که فضای کتابخوانی در جامعه توسعه و تعمیق بیشتری پیدا کند، چراکه هرچه فرهنگ مطالعه میان آحاد جامعه افزایش داشته باشد، به همان میزان معضلات اجتماعی کاهش خواهد یافت.


علیرضابیگی، برگزاری نمایشگاه کتاب را فرصتی برای عرضه فکر، علم و فناوری دانست و گفت: ارایه تازه‌های نشر، حضور اصحاب فکر و اندیشه در برنامه های جنبی، ارتقای سطح کیفی کتب ارایه شده، تخفیف های نمایشگاهی و ارایه راهکارهای ترویج فرهنگ مطالعه از جمله عوامل مهم در استقبال عمومی از نمایشگاه های کتاب خواهد بود.

 

برگزاری نمایشگاه کتاب تبریز مشارکت بیشتر مدیران استانی را طلب می‌کند


محمدحسین فرهنگی، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برگزاری سالانه نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز رویداد فرهنگی مهمی در سطح استان، منطقه شمال غرب و کشور محسوب می شود.


وی خاطرنشان کرد: استقبال مطلوب دانش‌آموزان، دانشجویان، طلاب و اساتید حوزه و دانشگاه از این نمایشگاه همواره مورد توجه و اهمیت دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه بوده و  از این رو تمام تلاش برای ارایه تازه های نشر در نمایشگاه کتاب تبریز صورت می گیرد.


نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر سطح کیفی دهمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: اغلب ناشران مطرح، فعال و برجسته کشور در نمایشگاه تبریز حضور دارند که نشان از اهمیت و جایگاه نمایشگاه کتاب تبریز و توجه ناشران به خواسته مخاطبان این استان دارد.


عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حضور جدی ناشران، ارایه تخفیف‌های نمایشگاهی، فضای گسترده نمایشگاه، ارائه تازه های نشر و برنامه های جنبی مختلف، در استقبال مردم از نمایشگاه کتاب تبریز تاثیر گذار بوده و تداوم این روند موجب تاثیرگذاری بیش از پیش این نمایشگاه خواهد بود.


فرهنگی نقش نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز در ارتقای شاخص های فرهنگی و اجتماعی در استان را بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: نمایشگاه کتاب تبریز پس از نمایشگاه تهران، بزرگترین و پرمخاطب‌ترین نمایشگاه کتاب کشور محسوب می شود و همین مسأله تأثیر مهمی در رشد و توسعه شاخص های علمی در منطقه داشته است.


وی با بیان این‌که آذربایجان‌شرقی هم به لحاظ مراکز دانشگاهی و هم به لحاظ فرهنگی و اجتماعی جزو استان های شاخص کشور محسوب می شود، گفت: تداوم برگزاری چنین رویدادهای مهم فرهنگی در سطح استان نیازمند مشارکت مدیریت استانی است تا بتوان در رفع معضلات و گره‌های فرهنگی و اجتماعی منطقه نقش‌آفرینی کرد.


خرید یک میلیارد ریالی شهرداری کلانشهر تبریز از نمایشگاه کتاب


ناصر وحیدی‌مهر، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز از خرید کتاب به ارزش یک میلیارد ریال از نمایشگا ه بین‌المللی کتاب تبریز خبر داد و  گفت: مقوله کتاب و کتابخوانی شاخص تاثیرگذار و تعیین کننده‌ای در توسعه جوامع محسوب می‌شود و اداره کل ارشاد در طول ده دوره برگزاری این نمایشگاه متولی و هدایتگر این رخداد عظیم فرهنگی بوده است.


وی با اشاره به شعار سال شهرداری کلانشهر تبریز مبنی بر گسترش فعالیتهای فرهنگی این نهاد اظهار داشت: پیشینه ثقیل و غنی این شهر نیازمند اهتمام بیش از پیش همه نهادهای فرهنگی است و همت مسؤولان استانی بر رونق و ارتقای کمی و کیفی این نمایشگاه خواهد افزود.


وحیدی‌مهر تاکید کرد: تبریز پایتخت تشیع جهان اسلام است و شأن و منزلت این شهر که علمای آن از شهرتی جهانی برخوردارند ایجاب می‌کند تا آثار فرهنگی و قلمی با محتوایی مطلوب در طول سال در دسترس علاقمندان فرهنگ و ادب قرار گیرد.


وی همچنین از خریدکتاب به ارزش یک میلیارد ریال از نمایشگاه کتاب برای حمایت از ناشران خبر داد و گفت: کتاب های خریداری شده از سوی شهرداری در کتابخانه‌های عمومی و قرائتخانه‌های تحت پوشش شهرداری توزیع می‌شود.


وی همچنین آمادگی شهرداری تبریز را مبنی بر برگزاری دو نمایشگاه فصلی در طول سال با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اعلام کرد.


ساعت بازدید از دهمین نمایشگاه کتاب تبریز تمدید شد


علی داننده اظهار داشت: با توجه به استقبال چشمگیر اصحاب علم و فرهنگ از دهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ساعات بازدید از این نمایشگاه در روزهای سیزدهم و چهاردهم مهرماه تا ساعت 21 تمدید شد.


وی افزود: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز که همزمان با آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها و مدارس برگزار شده بستر مناسبی را برای دسترسی این قشر از جامعه به تازه‌های نشر فراهم می‌آورد.


داننده نمایشگاه کتاب را بزرگترین پدیده فرهنگی منطقه و استان عنوان کرد و افزود: نمایشگاه کتاب امسال از لحاظ کمی و کیفی نسبت به سال های گذشته در جایگاه مطلوبی قرار دارد.


 به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان،‌ این نمایشگاه در فضای 35 هزار مترمربعی و در پنج  سالن نمایشگاه بین المللی تبریز از ساعت 13 تا 21 برای بازدید و خرید علاقمندان دایر بوده و بن خرید کتاب با تخفیف 20 درصد از سوی بانک صادرات مستقر در محل نمایشگاه در اختیار علاقمندان قرار می گیرد و علاوه بر آن، در خود نمایشگاه هم تخفیف 20 درصدی  برای خریداران اعمال می شود.

 

غرفه نقاشی و خوشنویسی دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب تبریز


یوسف واعظی، سرپرست معاونت فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: غرفه نقاشی و خوشنویسی با موضوع دفاع مقدس همزمان با دهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز برپاست.


وی با اشاره به این‌که هنر دفاع مقدس ابزاری برای انتقال فرهنگ دینی و حماسی است و آثار هنرمندان این عرصه می تواند در بالندگی آن مؤثر باشد، گفت: آثار به نمایش گذاشته شده در این غرفه با هدف ترویج فرهنگ ظلم‌ستیزی و ایثار و شهادت، به تبیین بصری ویژگی های ارزشی و اعتقادی دفاع مقدس پرداخته است.


واعظی تاکید کرد: با توجه به اینکه هنر موجب ماندگاری و پایداری فرهنگ می شود، نهادهای فرهنگی باید برای حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس از هنر بهره گیرند. غرفه نقاشی و خوشنویسی دفاع مقدس در سالن شهریار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز تا چهاردم مهر برپا است.


گفتنی است، دهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز از هشتم تا چهاردهم مهرماه در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی این شهر گشایش یافته و یک هزار ناشر با یکصد و ده هزار  عنوان کتاب در آن حضور دارند./935/د101/س

ارسال نظرات