۲۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۰۷۳
در لبیک به درخواست رهبر معظم انقلاب؛

انتخاب موضوع پایان نامه «فرهنگ و سبک زندگی اسلامی» از سوی طلبه بجنوردی

خبرگزاری رسا ـ در لبیک به درخواست رهبر معظم انقلاب یکی از طلاب و فضلای بجنوردی موضوع پایان‌نامه دکترای خود را «فرهنگ و سبک زندگی اسلامی» انتخاب کرد.
حجت الاسلام مسلم گريواني
حجت‌الاسلام مسلم گریوانی، از فضلای بجنوردی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع دانشجویان و جوانان خراسان شمالی، مبنی بر ارائه الگو روش و شیوه مناسب برای زندگی و فرهنگ اسلامی، بنده پایان نامه دکترای خودم را به این موضوع اختصاص دادم.
وی که تحصیلکرده حوزه علمیه بجنورد و مشهد است و هم اینک برای ادامه تحصیل و بهره گرفتن از دروس خارج مراجع تقلید به شهر مقدس قم هجرت کرده است،‌تصریح کرد: این موضوع از همان ابتدای دروس طلبگی در ذهن من وجود داشت و با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در میان جوانان شهرمان، به من قوت قلبی داد تا با جدیت این موضوع را پیگیری کنم.
حجت‌الاسلام گریوانی که همزمان در دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی در مقطع دکترای تحصیل می‌کند، تاکید کرد: به نظرم باید همه طلاب به مطالبات رهبری پاسخ بدهند و متناسب با نیازهای جامعه موضوعات پیشنهادی معظم له را دنبال کنند.
وی یادآور شد: همچنان که رهبر انقلاب اسلامی فرمودند، باید به سبک زندگى اهمیت دهیم؛ اگر به معنویت و رستگارى معنوى اعتقادى هم نداشته باشیم، براى زندگى راحت، زندگى برخوردار از امنیت روانى و اخلاقى، باز پرداختن به سبک زندگى مهم است.
این طلبه بجنوردی افزود: این مساله، مدتها است که ذهن بنده را مشغول کرده است و بسیار روی آن فکر کرده و عقیده دارم ریشه نفوذ جریانهای کاذب  دینی و عرفانی در ایران و اقبال برخی جوانان به آنان ناکارآمدی دین اسلام نیست.
وی خاطر نشان کرد: بلکه به این دلیل است که ما «الگویی از اسلام» برای زندگی معاصر ارائه ندادیم. بنده نیز این وظیفه را بر عهده روحانیت می‌دانم. طرح این مساله از سوی رهبر معظم انقلاب یکبار دیگر کارآمدی اندیشه ولایت فقیه در بروز رسانی دین در دنیای امروز را تثبیت کرد.
این فاضل حوزوی یادآور شد: این طلبه، به احترام این فراخوان بنیادین شما،  از میان چند موضوع زمین مانده‌ی تحقیقاتی، مساله «اصول و مبانی سبک زندگی اسلامی» را به عنوان رساله دکتری دانشگاه ارائه دادم.
لازم به ذکر است، حجت الاسلام مسلم گریوانی یکی از نویسندگان حوزه علمیه مشهد به شمار می آید و کتاب وی در جشنواره های مختلف حائز رتبه شده است و هم اینک به عنوان پژوهشگر نخبه حوزوی شناخته می شود.
 نامه این طلبه و فاضل بجنوردی به رهبر معظم انقلاب اسلامی بدین شرح است:
هوالاول
رهبری بزرگوار و اندیشمند انقلاب اسلامی
حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای، دامت برکاته
با سلام و احترام فراوان
بنده، جوان و طلبه ای از روستاهای بجنورد هستم. این کوچک، همان مدارسی تحصیل کردم که شما هم مدتی در آنجا نفس کشیدید و تحصیل و تدریس داشتید، یعنی: مدرسه علمیه سلیمانیه و مدرسه علمیه نواب مشهد. اکنون یکسالی است که صرفا برای تکمیل تحصیلات، در حوزه و نیز یکی از دانشگاه های قم مشغول تحصیل هستم. پیش از این کتابی را تحت عنوان «خدایی که در این نزدیکی است» با موضوع شیوه های معرفی خدا به کودکان و نوجوانان، تقدیمتان کردم.
علت دست به قلم شدن بنده، ابراز خرسندی و شادمانی، بابت موضوع بحثی بود که در میان جوانان و دانشگاهیان بجنورد ارائه دادید، یعنی مساله «فرهنگ و سبک زندگی اسلامی». این مساله، مدتهاست که ذهن این جانب را مشغول کرده است و بسیار روی آن فکر کرده و عقیده دارم: دلیل بودن زندگی های دینداران در دنیای معاصر، و نیز ریشه نفوذ جریانهای کاذبِ دینی و عرفانی در ایران و اقبال برخی جوانان از آنها، ناکارآمدی دین اسلام نیست بلکه به این دلیل است که ما «الگویی از اسلام» برای زندگی معاصر ارائه ندادیم. و این وظیفه را بر عهده روحانیت میدانم. طرح این مساله از سوی جنابعالی یکبار دیگر کارآمدی اندیشه ولایت فقیه در بروز رسانی دین در دنیای امروز را تثبیت کرد. این طلبه، به احترام این فراخوان بنیادین شما،  از میان چند موضوع زمین مانده‌ی تحقیقاتی، مساله «اصول و مبانی سبک زندگی اسلامی» را به عنوان رساله دکتری دانشگاه ارائه دادم.
وقتی دیدم در جمع جوانان شهرمان این مساله را طرح کردید، خواستم این طلبه بجنوردی را جزو لبیک گویان این دغدغه و فراخوان بنیادی بشمار آورید. سلامتی و عزت شما آرزوی ماست.
پیرو مکتب اهل بیت (ع)، سرباز کوچک شما
مسلم گریوانی 24/7/91 / حوزه علمیه قم
 گفتنی است، رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفری به استان خراسان شمالی در جمع جوانان این استان گفتند:یکى از ابعاد پیشرفت با مفهوم اسلامى عبارت است از سبک زندگى کردن، رفتار اجتماعى، شیوه‌ى زیستن - اینها عبارةٌ اخراى یکدیگر است - این یک بُعد مهم است؛ این موضوع را میخواهیم امروز یک قدرى بحث کنیم. ما اگر از منظر معنویت نگاه کنیم - که هدف انسان، رستگارى و فلاح و نجاح است - باید به سبک زندگى اهمیت دهیم؛ اگر به معنویت و رستگارى معنوى اعتقادى هم نداشته باشیم، براى زندگى راحت، زندگى برخوردار از امنیت روانى و اخلاقى، باز پرداختن به سبک زندگى مهم است. بنابراین مسئله، مسئله‌ى اساسى و مهمى است. بحث کنیم درباره‌ى اینکه در زمینه‌ى سبک زندگى چه باید گفت، چه میتوان گفت. عرض کردیم؛ این سرآغاز و سرفصل یک بحث است./917/ت302/ن
ارسال نظرات