۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۲۱:۳۲
کد خبر: ۱۴۷۴۵۶
اخلاق، گمشده عصر ارتباطات (69)؛

سیره امام حسین نشانگر جنبه‌های اخلاق فردی، اجتماعی و الهی سبک زندگی اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز مشاوره مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: اگر ما حرکت امام حسین(ع) در کربلا و قیام عاشورا را در نظر بگیریم متوجه جنبه‌های اخلاق فردی، اجتماعی و الهی آن می‌شویم که هر یک از آن‌ها سبک زندگی اسلامی را به ما نشان می‌دهد.
عزاداري امام حسين ، محرم، عاشورا

 

حجت‌الاسلام مهدی عباسی، مدیر مرکز مشاوره مؤسسه امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره واقعه کربلا و نقش آن در تربیت و تهذیب افراد، گفت: یکی از واجبات دین ما انجام امر به معروف و نهی از منکر است.

وی ادامه داد: حرکت امام حسین(ع) همان‌گونه که خودشان فرموده‌اند احیای سنت پیامبر(ص) و اقامه امر به معروف و نهی از منکر بوده است و این حرکت، قیام یک حرکت ظریف و پیچیده‌ای برای زندگی انسان‌ها بود.

این استاد حوزوی با بیان این که هدف اصلی امام حسین(ع) در واقعه کربلا احیای دین جد بزرگوارشان بود نه اقامه امر به معروف بیان داشت: امر به معروف و نهی از منکر دارای شرایطی است و اگر جان یا مال فرد در خطر باشد و احتمال اثرگذاری نباشد امر به معروف و نهی نسبت به کاری جایز نیست.

پیام عاشورا حفظ دین و ولایت است

وی اضافه کرد: واقعه کربلا به ما این درس را داد که گاهی اوقات موضوعات معمولی زندگی مانند امر به معروف و نهی از منکر جان و مال خود را فدای رضای خدا کرد و حفظ دین مهم‌تر از جان، مال و آبرو فرد است.

این نویسنده و محقق حوزوی تصریح کرد: هر چند امر به معروف و نهی از منکر دارای شدت و ضعف است ولی باید بدانیم وقتی پایه حفظ دین و ولایت به میان می‌آید باید از جان، مال و آبروی خود بگذریم.

حجت‌الاسلام عباسی با اشاره به این‌که باید ما از حرکت امام حسین(ع) جهت شناخت مسائل اخلاقی بهره بگیریم، خاطرنشان کرد: تفکیک موضوعات اخلاقی از نظر شدت و ضعف بسیار مهم است.

وی افزود: باید مردم به ویژه طلاب در زندگی خود موضوعات اخلاقی را بشناسند و بدانند که چه موضوعی در حال حاضر اهمیت دارد، اگر جایگاه موضوعات اخلاقی شناخته شود خود سبب ایجاد انقلاب و قیام در درون افراد می‌شود.

استخراج سیره سیدالشهدا، مؤلف یک سبک زندگی اسلامی

این محقق و نویسنده حوزوی در پاسخ به این پرسش که «چگونه می‌توان از واقعه کربلا در جهت تبیین سبک زندگی اسلامی استفاده کرد»، بیان داشت: تمام مراحل زندگی اباعبدالله الحسین(ع) از بدو تولد تا زمان شهادت ایشان در کربلا نکاتی وجود دارد که استخراج آن‌ها سبک زندگی اسلامی را به ما نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: اگر ما حرکت امام حسین(ع) در کربلا و قیام عاشورا را در نظر بگیریم متوجه جنبه‌های اخلاق فردی، اجتماعی و الهی آن می‌شویم که هر یک از آن‌ها سبک زندگی اسلامی را به ما نشان می‌دهد.

مدیر مرکز مشاوره مؤسسه امام خمینی(ره) در پایان گفت: صفات و حالات امام حسین(ع) در عاشورا، چگونگی رفتار ایشان با اصحاب خود در شب عاشورا و ارتباط اباعبدالله الحسین(ع) با خدا گویای یک خط الهی و سبک زندگی پایداری است و استخراج سیره سیدالشهدا(ع) مؤلف یک سبک زندگی اسلامی خواهد بود./993/ت302/ن

ارسال نظرات