۲۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۱۵۳۴۱۲
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه:

وقف برای حوزه‌های علمیه مهم‌ترین و بهترین نوع وقف است

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: وقف برای مدرسه علوم دینی یکی از مهم‌ترین انواع وقف است چون طلاب در آن پرورش پیدا می‌کنند، امر دین تقویت می‌شود و طلاب با تبلیغ و ترویج دین هم در جامعه تأثیر می‌گذارند و هم از دین دفاع می‌کنند و ثواب و اجر تمام این امور به صاحب وقف می‌رسد.
حجت الاسلام غروي عضو جامعه مدرسين

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد غروی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به این که در روایات ما گاهی از وقف به عنوان صدقه یاد شده است، گفت: در روایات عنوان صدقه بر خود وقف منطبق شده و در برخی روایات هم از وقف به عنوان صدقه جاریه یاد شده است.

وی افزود: وقتی فردی مالی را وقف می‌کند تا وقتی این مال باقی است و در جهت مصالح خیریه به کار می‌رود برای صاحب مال وقفی ثواب و پاداش محاسبه می شود و صاحب مال از برکات مال خود حتی بعد از مرگ هم بهره‌مند می شود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان این که وقف انواع مختلف دارد و انسان می‌تواند در هر زمینه‌ای وقف کند، اظهار داشت: انسان می‌تواند ملکی را وقف کند که مسجد، حسینیه و مدرسه باشد یا این که از عایدات و درآمد آن ملک، برای امام حسین(ع)، تبلیغ دین و بسیاری موارد دیگر هزینه کند.

وقف برای مدارس علمیه مهمترین نوع وقف

وی خاطرنشان کرد: وقف برای مدرسه علوم دینی یکی از مهم‌ترین انواع وقف است چون طلاب در آن پرورش پیدا می‌کنند و امر دین تقویت می شود و طلاب با تبلیغ و ترویج دین هم در جامعه تأثیر می‌گذارند و هم از دین دفاع می‌کنند و ثواب و اجر تمام این امور به صاحب وقف می‌رسد.

وقف صدقه جاریه است

حجت‌الاسلام والمسلمین غروی با اشاره به این‌که وقف صدقه جاریه است و می‌توان در هر زمینه‌ای وقف انجام داد، گفت: وقتی فردی مالی یا ملکی را وقف می‌کند بعد از مرگ هم مرتب برای او خیرات و مبرات می‌رسد و در عالم برزخ از این خیرات استفاده می‌کند در حالی که اگر همین مال را به ارث بگذارد ورثه استفاده خواهند کرد و چیزی هم عاید او نخواهد شد.

وی پیامدهای موقوفات حوزوی برای جامعه اسلامی را بسیار مفید دانست و افزود: یکی از اموری که در گذشته بیشتر به آن توجه می‌شد همین مطلب بود که علما و بزرگان موقوفاتی را به جای می‌گذاشتند تا از منافع آن طلاب پرورش پیدا کرده و برای ترویج و تبلیغ دین تلاش کنند و موقوفات بسیار وسیعی در برخی از شهرها به ویژه شهرهای بزرگ در این زمینه وجود دارد.

تلف شدن بخش بزرگی از موقوفات در زمان طاغوت

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که موقوفات وسیعی برای حوزه های علمیه در برخی شهرها بوده است، ابراز داشت: متأسفانه در حال حاضر این موقوفات با مشکلاتی مواجه شده است و به دلیل عدم توجه برخی افراد به ویژه در زمان طاغوت بخشی از این اموال موقوفه تلف شده و افرادی سند ملکیت دریافت کرده‌اند، در حالی که دلایل قطعی وجود دارد که موقوفه است.

وی تصریح کرد: برخی از مشکلات موقوفات هم این است که در گذشته که ارزش پول بسیار بود این‌ موقوفات با شرایطی خاص و طبق قوانین جاری مملکت به صورت ارزان اجاره داده شده و در حال حاضر که حجم پول زیاد شده و ارزش آن کم، اجاره آن‌ها بسیار کم است که نمونه آن وجود دارد که پاساژ یا مغازه‌های وسیعی اجاره داده شده که اجاره آنها در سال دو یا پنج میلیون بیشتر نیست.

تصرف بدون اجازه در موقوفات مصداق حق‌الناس است

حجت‌الاسلام غروی با بیان این که در املاک وقفی به هیچ عنوان نمی‌توان تصرف کرد، گفت: اگر کسی از املاک وقفی استفاده کند باید اجاره‌بهای آن را به صورت معقول بپردازد و اگر بدون اجاره و اجازه تصرف در ملک وقفی کند، ضامن است و مرتکب حق‌الناس شده است. 

وی تصریح کرد: مسؤولان و متولیان وقف باید درصدد احیای وقف باشند و املاکی که وقفی بوده و به تصرف درآمده را مجددا احیا کنند و برای احیای املاک وقفی تصرف شده به صورت ویژه سرمایه‌گذاری کنند.

وقف برای حوزه سبب استقلال حوزه است

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه بهترین هزینه برای حوزه‌های علمیه را وقف عنوان کرد و افزود: اگر برای حوزه‌های علمیه وقف‌هایی صورت بگیرد، حوزه درآمد کافی برای پرورش طلاب و ترویج دین خواهد داشت و به استقلال می‌رسد و دیگر وابستگی به دولت پیدا نمی‌کند.

خیرین حوزه ساز

وی گفت: در مورد حوزه‌های علوم دینی مردم باید همچون خیرین مدرسه‌ساز عمل کنند یعنی همان‌گونه که دولت نمی‌توانست مدارسی بسازد و خیرین این کار را انجام دادند و در این رابطه سرمایه‌گذاری کردند، مردم با وقف حوزه‌های علوم دینی را یاری کنند و در این راه گام مؤثری بردارند.

حجت‌الاسلام غروی در پایان با اشاره به این که گاهی مدارس علمیه وقفی ده‌ها قرن پا بر جا می‌ماند و همواره ثواب و اجری برای شخص واقف در پی دارد، ابراز داشت: هر تبلیغی که در راه دین انجام می‌شود، هر قلمی که درباره دین زده می‌شود و هر سخنی که در ارتباط با دین گفته می‌شود، همه اجر و ثواب آن برای کسی که در این رابطه حرکتی انجام داده ثبت خواهد شد./907/پ201/ن

ارسال نظرات