۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۱۵۳۵۷۳
استاد حوزه علمیه تهران:

هیچ یک از قوا نباید در برابر نقد ناصحانه حوزه موضع بگیرند

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه امام رضا(ع) تهران نقد و دیدگاه های دلسوزانه حوزه نسبت به مشکلات نظام را به منظور برطرف شدن مشکلات و موانع دانست و تاکید کرد: هیچ یک از قوا نباید در قبال این مواضع ناصحانه موضع بگیرند.
حوزه علميه قم پرچم
حجت‌الاسلام حسن قاسمی، مدیر مدرسه علمیه امام رضا(ع) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا رابطه حوزه و نظام را به دو بخش تقسیم کرد و اظهار داشت: بخش نخست وظیفه حوزویان نسبت به نظام  و دیگری وظیفه حوزه نسبت به نظام است؛ با توجه به این‌که افراد حوزوی از نیروهای دینی و ارزشی جامعه به شمار می‌آیند باید در خط مقدم جبهه‌های فرهنگی و اجتماعی حضور داشته باشند تا از حمله به اعتقادات جامعه دفاع کنند.
وی وظیفه حوزه را به عنوان یک نهاد، برنامه‌ریزی کردن برای پیشبرد نظام و نهادینه کردن اهداف آن خواند و ادامه داد: حوزه وظیفه دارد نیازهای فکری نظام را در روند پویای خود با تربیت نیروهای متناسب برطرف سازد، همچنین حوزه باید با توجه به چشم‌اندازهای تعیین شده جایگاه و مسیر خود را در نظام پیدا کند و برای پیمایش مسیر برنامه‌ریزی لازم را انجام دهد.
حجت الاسلام قاسمی با اشاره به این‌که تربیت عالمان زمان به جامعه بر عهده حوزه است، بیان داشت: نیروهایی که حوزه به نظام ارائه می‌دهد باید درخور زمان باشند، از این رو مسؤولان حوزه باید ضرورت‌های جامعه را در نظر بگیرند و درس، برنامه علمی و فرهنگی خود را بر اساس آن طراحی و پیاده نماید، در غیر این‌صورت حوزه از حرکت نظام جا می‌ماند.
مدیر مدرسه علمیه امام رضا(ع) با تاکید بر این‌که در جامعه‌ای اگر برنامه‌های حرکت حوزه از حرکت نظام و جامعه آهسته‌تر باشد، جامعه دچار استحاله خواهد شد، اظهار داشت: اسلامی بودن یک نظام و جامعه را حوزه باید حفظ کند و اگر در نظامی حوزه در زمینه‌های فکری و تحویل نیروهای اسلامی مجری و مبلغ دین و محافظ نظام از گزند انحرافات، قوی نباشد؛ به مرور جامعه اسلامی رنگ می‌بازد.
حجت الاسلام قاسمی با اشاره به وجود عقیده سکولاریسم از گذشته در برخی از حوزه‌ها، افزود: اگرچه این مساله موضوع روز است، اما از قدیم هم تفکراتی بوده مبنی بر این‌که نباید نظام اسلامی تشکیل داد و باید گوشه نشین منتظر حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) بمانیم وجود داشته است، امروز نیز به این تفکرات آب و رنگ دادند به ویژه هنگامی که ضعف نظام را در برخی زمینه‌ها مشاهده می‌کنند آن‌ها را مستمسک قرار می‌دهند تا از همراهی نظام صرف نظر کنند و قانع شوند که نظامی نباید تشکیل دهند.
مدیر مدرسه علمیه امام رضا(ع) در رابطه با استقلال حوزه گفت: اگر حوزه جایگاه خود را در برنامه‌ریزی و اداره پیدا کند هیچ‌گاه وابسته به دولت نخواهد شد و در نتیجه می‌تواند نقش خود را ایفا کند، استقلال مالی حوزه بسیار مهم است؛ از این رو حوزویان باید تحقیق کنند و برنامه‌ای بریزند که حوزه از نظر اداره مالی وابسته به دولتی نباشد که هر چند سال یکبار تغییر می‌کند.
وی با اشاره به وجود فریضه خمس و زکات و همچنین موقوفات حوزه، اظهار داشت: در فقه شیعی مواردی برای اداره مالی حوزه در نظر گرفته شده است و دست اندرکاران و مسؤولان حوزه باید به فکر برنامه ریزی برای تحقق این مساله باشند. 
حجت الاسلام قاسمی با تاکید بر این‌که اصل نظام با قوای آن متفاوت است، ابراز داشت: هیچ قوه‌ای نباید بر حوزه تاثیر بگذارد و علیه انتقادهای ناصحانه حوزه موضع گیری کند، حوزه نیز باید انتقادهای خود را به درستی انجام دهد و این در زمانی مقدور است که حوزه نمک گیر قوا نباشد.
مدیر مدرسه علمیه امام رضا(ع) در پایان استقلال حوزه از نظام را مخالف با رویارویی آنها با یک‌دیگر دانست و اظهار داشت: اگر حوزه بر اساس تفکرات اهل بیت(ع) پیش رود به حمایت از نظام جمهوری اسلامی خواهد ایستاد اما همواره باید مراقب حرکت‌های انحرافی بود؛ حوزه به این خودباوری رسیده است که اگر کسی برای کسب حقایق به آن وارد شود راه خود را پیدا کرده و در مسیر انقلاب مقدمه فرج را فراهم خواهد ساخت./9598/ت302/ج
ارسال نظرات