۰۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۴
کد خبر: ۱۵۷۵۳۲
مرکز مطالعات امنیت آمریکا:

برنامه هسته ای ایران باعث رقابت تسلیحاتی نیست

خبرگزاری رسا _ عربستان توانایی تولید سلاح اتمی را ندارد و این احتمال که آن کشور از پاکستان بمب اتم تهیه نماید بزرگ نمایی بوده است.
مرکز مطالعات امنيت آمريکا

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، شبکه بی بی سی در بخش خبری خود به تحلیل و بررسی گزارش مرکز مطالعات امنیت آمریکا در خصوص برنامه هسته ای ایران پرداخت.
این شبکه به نقل از این مرکز گفت: دست یابی ایران به سلاح اتمی باعث آغاز رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه نخواهد شد.
گفتنی است پیش از این دولت آمریکا و متحدانش با پرونده سازی علیه برنامه هسته ای کشورمان مدعی بودند بر اساس گزارش های مستند، در صورت دستیابی احتمالی جمهوری اسلامی ایران به سلاح اتمی، بعضی از کشورهای خاورمیانه همانند عربستان، ترکیه و مصر نیز در رقابتی تسلیحاتی با ایران به دنبال سلاح اتمی خواهند رفت که باعث بهم ریختن ثبات در این منطقه خواهد شد.
بی بی سی در ادامه گفت: عربستان توانایی تولید سلاح اتمی را ندارد و این احتمال که این کشور آن را از پاکستان تهیه نماید بزرگ نمایی بوده است.


شبکه دولتی بی بی سی سپس با خشایار جنیدی در همین خصوص گفتگو کرد که وی نیز گفت: متن این گزارش کاملا برخلاف طرز تفکر رایج در واشنگتن بوده و آن چیزی است که دولت مردان آمریکایی در سالهای گذشته بر آن تأکید داشته اند.
وی ادامه داد، به فرض اگر ایران به سلاح اتمی دست یابد، عربستان نمی تواند به سلاح اتمی دست یابد، البته ایران همواره تلاش برای بدست آوردن سلاح اتمی را رد کرده است.
آمریکا و کشورهای هم پیمانش بر اساس همین دست گزارشات سعی کردند که چهره کشورمان را در میان همسایگان تخریب نمایند و با ترساند آنان از ایران بازار خوبی برای فروش تسلیحات جنگی خود در خاورمیانه پیدا کرده اند، که کارشناس بی بی سی نیز با توجه به همین موضوع گفت: علاوه بر عربستان، دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در سالهای گذشته میلیاردها دلار صرف خرید تجهیزات فوق پیشرفته نظامی کرده اند.
وی سپس گفت: عربستان به دلیل اینکه نمی خواهد آمریکا را ناراحت کند، به دنبال سلاح اتمی نخواهد رفت و ترجیح می دهد برای امنیت خود بر حمایت آمریکا حساب کند. ترکیه هم چون عضو ناتو است از قوه باز دارندگی آن بهره می برد.
وی سپس با اشاره به افراد مؤسس مرکز مطالعات امنیت آمریکا اشاره کرد و آن را مهم جلوه داد و گفت: مؤسسان این مرکز همگی در دولت باراک اوباما یا معاون وزیر دفاع بوده اند یا معاون وزیر خارجه.


وی در انتها به معرفی نویسنده این گزارش پرداخت و گفت: آقای کالین کال که استاد دانشگاه بوده و مدتی نیز در وزارت دفاع مسئول معاونت خاورمیانه را بر عهده داشته در زمینه سیاست گذاری در باره ایران و چند کشور دیگر نقش موثری داشته است.
گفتنی است در متن گزارش مرکز مطالعات امنیت آمریکا آمده: نگرانی هایی که از دستیابی ایران به سلاح هسته ای وجود دارد امری اشتباه و مبالغه آمیز است زیرا باعث افزایش رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه شده است./9161/خ
 

ارسال نظرات