۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۸
کد خبر: ۱۵۸۶۰۷

نشست «جایگاه تقدیر در هندسه قیام امام حسین» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی «جایگاه تقدیر در هندسه قیام امام حسین(ع)» به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه و با حضور حجت‌الاسلام جعفر یوسفی، در مسجد مجتمع برگزار شد.
نشست «جايگاه تقدير در هندسه قيام امام حسين»
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعة‌المصطفی، نشست علمی «جایگاه تقدیر در هندسه قیام امام حسین(ع)» به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه و با حضور حجت‌الاسلام جعفر یوسفی، در مسجد مجتمع برگزار شد.
حجت‌الاسلام جعفر یوسفی  در این نشست، با اشاره به دلایلی که تقدیر الهی را تأیید می‌کند، اظهار داشت: آیاتی همچون آیه 16 سوره رعد، آیه 50 سوره طه و آیه 103 سورة انعام تقدیر الهی را تأیید می‌کند و بیانگر توحید افعالی هستند.
وی با بیان این که هنگامی موحد واقعی به شمار می‌رویم که خالق هر حادثه‌ای را خدا بدانیم، گفت: با این حساب، به ذهن متبادر می‌شود که واقعه کربلا نیز از تقدیرات الهی بوده است.
سخنران نشست ادامه داد: از سوی دیگر، آیات و روایات فراوانی داریم که بر اختیار انسان و مسؤولیت وی تصریح دارد، دسته دیگری از آیات نیز به ما کمک می‌کند که به دنبال وجه‌الجمع باشیم.
وی،‌ با بیان این که نباید چیزی را به خدا نسبت دهیم که شائبه ظلم خداوند به وجود آید، تصریح کرد: در آیات بسیاری از قرآن، عدل خدا و مبرا بودنش از ظلم بیان شده است، برخی از مفسران همچون علامه طباطبایی معتقدند که انسان به جز زندگی ظاهری، حیات باطنی هم دارد که ساخته و پرداخته دست انسان‌هاست.
حجت‌الاسلام یوسفی ابراز داشت: امام حسین(ع) زیر ضربات دشمن، خوشبخت‌ترین فرد بودند، حضرت زینب(س) هم در اسارت می‌فرمایند که چیزی جز زیبایی ندیده‌اند، اینان درونشان را به گونه‌ای ساخته‌اند که همه چیز را زیبا می‌بینند.
وی گفت: برخی تقدیر را جبر معنا کرده‌اند همچون اهل‌الحدیث، اشاعره و برخی از صوفیان، البته تقدیر وجود دارد و باید به آن اعتقاد داشت، ولی به معنای جبر نیست.
حجت‌الاسلام یوسفی خاطرنشان ساخت: انسان‌ها خویشتن را با عملشان مستحق آتش جهنم می‌کنند، بیشتر امت اسلامی، پس از رحلت پیامبر(ص) گمراه شدند و جهنم را برگزیدند، عمر سعد هم یکی از گمراهان امت اسلام و جهنمی‌ها بود، با توجه به این که وی از هوای نفس خویش پیروی می‌کرد و جهنم را برگزیده بود، خدا هم وی را برای کشتن امام حسین(ع) انتخاب کرد، به همین دلیل، امیرمؤمنان(ع) به سعد وقاص، پدر عمر سعد، خبر دادند که پسرش، قاتل امام حسین(ع) خواهد بود.
وی در پایان تصریح کرد: در تقدیر نوشته نشده بود که عمر سعد،‌ قاتل امام حسین(ع) باشد، ولی هوای نفس وی، سبب جهنمی شدنش شد./907/د102/ع
ارسال نظرات