۱۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۱۵۹۴۳۹
سازمان ملل خواستار شد؛

آمریکا و انگلیس اسناد شکنجه غیرنظامیان در عراق را منتشر کنند

خبرگزاری رسا ـ گزارشگر ویژه سازمان ملل از کشورهای آمریکا و انگلیس خواست اسناد مربوط به شکنجه غیرنظامیان در عراق به وسیله نظامیان این کشورها را منتشر کنند.
گزارشگر ويژه سازمان ملل در مبارزه با تروريسم

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه خبری البوابا، بن امرسون، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مبارزه با تروریسم از آمریکا و انگلیس خواست اسناد مربوط به شکنجه غیرنظامیان در عراق از سوی نظامیان خود را منتشر کنند.


وی در گزارش خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: مقامات آمریکایی اقدام غیرقانونی سازمان سیا در زمان ریاست جمهوری جورج بوش را تکذیب می‎کنند، بسیاری از حقایق در این ارتباط همچنان محرمانه باقی مانده و هیچ کدام از مقامات مسؤول نیز در آمریکا محاکمه نشده‎اند.
 

بن امرسون از واشنگتن خواست که گزارش کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا درباره اقدامات غیرقانونی سازمان سیا در عراق را به صورت کامل منتشر کند و انگلیس را نیز به تقدیم گزارش خود به سازمان ملل فراخواند.

 

گزارشگر سازمان ملل در مبارزه با تروریسم گفت: خودداری آمریکا و انگلیس از انتشار اسناد مربوط به جنگ عراق ثابت می‎کند که این کشورها از روش‎های مختلف شکنجه مانند القای حس غرق شدن در عراق استفاده کرده‎اند.


القای حس خفگی با آب، شیوه‌ای از بازجویی است که در آن شخص بازداشتی را برهنه کرده، به یک تخته چوب می‌بندند و با قرار دادن ارتفاع سر پایین‎تر از ارتفاع پاها، پارچه‌ای بر سر و صورت فرد بازداشتی می‌بندند و با ‌ریختن آب و خیس‌کردن پارچه بصورت متناوب، امکان نفس‌کشیدن فرد بازداشتی را از بین می‌برند. فرد بازداشتی با هر نفس به جای تنفس هوا، آب وارد ریه خود می‌کند.


القای حس خفگی با آب از روش‌های مرسوم اعتراف‌گیری خمرهای سرخ در فاصله سال‌های 1975 تا 1979 میلادی در کامبوج بود./990/ب902/د

ارسال نظرات