۲۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۱۶۱۲۱۹
27 فروردین در نیشابور؛

همایش علمی بزرگداشت عطار نیشابوری برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ همایش علمی روز ملی عطار نیشابوری 27 فروردین 1392با پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نیشابور برگزار می شود.
عطار نيشابوري

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور، خلیل الله عراقی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر اجرایی بزرگداشت روز ملی شیخ فرید الدین محمد عطار نیشابوری اظهارداشت: امسال به دلیل تقارن 25 فروردین با سالروز شهادت حضرت ام ابیها فاطمه زهرا «س» و تشییع پیکرمطهر دوشهید گمنام درنیشابور، همایش علمی روز ملی شیخ فرید الدین محمد عطار نیشابوری 27 فروردین با پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و شخصیت ها و عطار شناسان و اندیشمندان در نیشابور برگزار می شود.

 وی افزود: در این روز پیام دکتر سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان به تمام رایزنی های فرهنگی ایران در سراسر جهان مخابره خواهد شد و در برخی از  کشور های جهان آیین و مراسم ویژه بزرگداشت عطار نیشابوری این شاعر و عارف وارسته و شهیر ایران و جهان برگزار خواهد شد.

وی افزود: با برنامه ریزی به عمل آمده امسال با برپایی همایش علمی پژوهشی عطار نیشابوری به ابعاد محققانه این شاعر و عارف بزرگ ایران زمین پرداخته می شود و  همزمان  با این همایش نمایشگاه عکس وکتاب در محل فرهنگسرای سیمرغ بر پا خواهد شد.

عراقی بیان داشت: برنامه های روزملی عطار نیشابوری سه شنبه 27فروردین با صدا در آمدن( زنگ عطار) ساعت 30/7 صبح در تمامی مدارس نیشابور آغاز و سپس در ساعت 30/ 8 صبح  همایش علمی و پژوهشی روز عطار در محل فرهنگسرای سیمرغ با حضوراندیشمندان و محققان علم و ادب و عرفان و حضور اساتیدی همچون دکترتقی پور نامداریان استاد دانشگاه تهران، دکتر محمدحسن حایری استاد دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر معصومه معدن کن استاد دانشگاه تبریز، دکتر مهدی نوروز استاد دانشگاه نیشابور و دیگر شخصیت ها در محل فرهنگسرای سیمرغ در نوبت صبح برگزار می شود.

وی افزود: بعد از مراسم فوق نماز جماعت ظهر و عصر در بقعه امامزاده محمد محروق (ع) برگزار خواهد شد و مقبره عطار نیشابوری با حضور مردم فرهنگ دوست نیشابور ومیهمانان همایش گلباران می شود.

عراقی تصریح کرد: همچنین از برگزیدگان مسابقه بزرگ ادبی روز ملی عطار که توسط آموزش و پرورش  نیشابور در بین کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه این شهر ستان ومناطق برگزار گردید در این روز تجلیل خواهد شد.

 گفتنی است، شیخ فرید الدین محمد ابن ابراهیم عطار نیشابوری شاعر و عارف فرهیخته حدود سال 540 هجری قمری در کدکن از توابع نیشابور متولد شده است و در حدود سال 618 هجری قمری در قتل عام نیشابور توسط مغولان به شهادت رسیده است و از آثار وی می توان به منطق الطیر، مصیبت نامه، الهی نامه، اسرار نامه، مختار نامه، مجموعه رباعیات، دیوان قصاید، غزلیات و تذکره الاولیاء اشاره کرد./934/د102/ب

ارسال نظرات