۲۲ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۳۱۸
رییس سازمان بازرسی کل کشور:

برای بازگرداندن اخلاق به کشور وارد صحنه شده ام/ تجربه‌ام از برخی رؤسای جمهور بیشتر است

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به این‌که برای بازگرداندن اخلاق به کشور وارد صحنه شده‌ام، گفت: در این راستا از هزینه هایی که باید بپردازم هراسی ندارم.
حجت الاسلام مصطفي پورمحمدي رييس سازمان بازرسي کل کشور حجت‌الاسلام مصطفي پورمحمدي رييس سازمان بازرسي کل کشور
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی، رییس سازمان بازرسی کل کشور شب گذشته در حسینیه آیت الله مرعشی نجفی و در جمع طلاب و فضلای استان قم با اشاره به این‌که شرایط حساسی بر کشور حاکم است، گفت: بنا به تعبیری که رهبر معظم انقلاب هم فرمودند نیازمند حرکتی جهادی برای تحقق حماسه سیاسی و اقتصادی هستیم.
وی افزود: ملت ایران با تکیه بر رهنمودهای رهبری باید شرایط سخت کنونی را به خوبی بشناسد و از این مرحله به سلامت بگذرد و با این کار نه تنها تحریم‌ها را پشت سر بگذارد بلکه بر شرایط منطقه هم تأثیر بگذارد.
رییس سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: مدیریت شرایط داخلی سبب هدایت امت اسلامی می‌شود و به این وسیله می‌توان وضعیت مناسبی در مقابل هجمه‌های مختلف اسلام ستیزانه از سوی دشمنان به وجود آورد.
حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی با بیان این‌که جای این سؤال است که آیا امکان تحقق یک حماسه در کشور وجود دارد یا خیر، خاطرنشان کرد: به یقین رهبر انقلاب بر همه ظرفیت‌های داخلی و خارجی آگاهی داشته و زمانی که سال جاری را به نام حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی نام‌گذاری می‌کنند حتما امکان خلق حماسه در قالب نظام اسلامی وجود دارد.
وی به بیانات رهبری در سخنرانی اول سال اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب تأکید فرمودند که تنها یک رأی دارند و کسی از آن خبر ندارد، بنابراین کسی نمی‌تواند بگوید از قبل رییس‌ جمهور انتخاب شده است و کسانی که چنین سخنانی می‌گویند ضد حماسه سیاسی حرکت می‌کنند.
رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به این‌که برخی کاندیداها در بعضی دوره‌ها خلاف‌هایی داشته و انجام داده‌اند، ابراز داشت: با این وجود تاریخ انتخابات پس از انقلاب نشان می‌دهد که هیچ‌گاه در رأی مردم خیانت نشده و در همه حال آنچه نظر و خواست مردم بوده از صندوق‌ها خارج شده است.
وی حماسه اقتصادی را گامی پس از تحقق حماسه سیاسی برشمرد و افزود: آنچه برای حماسه اقتصادی مطرح می‌شود در واقع با آغاز دولت جدید شکل می‌گیرد و اگر مشارکت گسترده مردم در انتخابات همراه با یک انتخاب قوی و مناسب انجام پذیرد، گام نخست حماسه اقتصادی برداشته می‌شود و بعد از آن دولت یازدهم گام‌های بعدی را خواهد برداشت.
حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی با بیان این‌که امکان خلق حماسه اقتصادی در شرایط کنونی کشور وجود دارد یادآور شد: برخی اشتباهات مدیریتی در اقتصاد سبب بدهی‌های دولت به بانک مرکزی شده و تحریم‌ها هم در این زمینه تأثیرگذار بوده است، بنابراین نمی توان یک شبه اقتصاد را به نقطه مطلوب رساند اما ظرفیت‌های گسترده ای در کشور وجود دارد و به یقین می توان حماسه اقتصادی را محقق ساخت که پیش نیاز آن انتخاب دولتی قوی و برنامه‌ریزی صحیح و مناسب برای اقتصاد کشور است.
وی اظهار داشت: حماسه دیپلماتیک هم بخشی از حماسه سیاسی است که نیازمند تحول در عرصه داخلی است.
رییس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سؤالی با موضوع اختلاس سه هزار میلیارد تومانی افزود: فساد اقتصادی و مدیریتی در این مسأله با هم تداخل پیدا کرده است و حقیقت این است که بدون ریشه‌کن کردن فساد مدیریتی و اداری نمی‌توان حماسه اقتصادی را محقق ساخت و باید توجه داشت که قوی‌ترین دولت‌ها و بهترین برنامه‌ها هم در چرخ‌دنده اداری ما ذبح می‌شوند.
وی با بیان این‌که سازمان بازرسی با لایه‌های پنهانی از مشکلات نظام اداری آشنا شده است، گفت: وقتی فساد سه هزار میلیارد تومانی کشف شد از بانک مرکزی درخواست گزارش کردیم اما گفتند امکان ندارد، چگونه است که بانک مرکزی آمریکا جابجایی 5 هزار دلار در هر نقطه جهان را رصد می‌کند اما امکان ردگیری سه هزار میلیارد تومان در داخل کشور وجود ندارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی افزود: یکی از مشکلات دیگر اقتصاد کشور فرارهای بزرگ مالیاتی است در حالی ‌که اگر کنترل صحیحی وجود داشته باشد و مالیات متناسب اخذ شود به یقین سبب اصلاح بسیاری از امور می‌شود.
وی با اشاره به معضلات سیستم گمرکی کشور بیان داشت: اگر تنها 10 درصد واردات دچار فساد باشد هزاران میلیارد تومان ضرر به کشور وارد می شود و این در حالی است که می‌توان به وسیله نیروهای داخلی یا خارجی سیستم‌های گمرکی و مالیاتی ایران را اصلاح کرد و از میلیاردها دلار خسارت جلوگیری به عمل آورد.
رییس سازمان بازرسی کل کشور با بیان این‌که امروز باید برای آینده کشور و مبانی و اصول اداره مملکت تصمیم گیری کنیم، ابراز داشت: حماسه اقتصادی که رهبر معظم انقلاب آن را مطالبه فرموده‌اند امکان پذیر است اما شرایط سختی بر کشور حاکم خواهد بود.
وی در پاسخ به سؤال یکی از طلاب درباره جریان انحرافی گفت: انحراف بزرگ آن است که منابع کشور به هدر برود، انحراف عظیم در واقع هدر رفتن انرژی نیروهای جوان است و نباید وقت خود را با پرداختن بیش از حد به مسائلی چون عرفان‌های کاذب و صحبت کردن در مورد اشخاص تلف کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد تعداد زیاد کاندیداهای اصول‌گرا، اظهار داشت: شرایط کشور به گونه‌ای است که قوانین محدود کننده‌ای در این زمینه وجود نداشته و مراجع تعیین‌کننده و کانون‌های سیاسی کشور هم تعیین تکلیف نکرده‌اند به همین دلیل خود ما وارد عمل شدیم و دو ائتلاف را شکل دادیم و قرار بر این شده است که خروجی هر ائتلاف یک کاندیدا باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که در صورت رییس جمهور‌شدن چه برنامه‌ای برای استان قم دارد، افزود: قم دارای ظرفیت‌های گسترده فرهنگی است بنابراین باید برنامه جامعی به منظور تأمین منابع و توسعه اقتصادی قم تدوین شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی در پاسخ به یکی از سؤالات کتبی که درباره امکان ورود نفر چهارم به ائتلاف سه گانه و بوی فتنه از این سخن بود، ابراز کرد: آفت سوء ظن مشکلات فراوانی برای ما به وجود آورده در حالی‌که به دستور اسلام باید حسن ظن داشته باشیم، در ائتلاف اکثریت اصول گرایان هم امکان ورود همه افراد وجود دارد و تنها یک شرط در نظر گرفته شده با این مضمون که اگر امکان رأی حداکثری برای یک نفر بود سایر اعضا باید خود را کنار بکشند.
یکی از سؤالات درباره نقاط قوت و ضعف دولت حاضر بود که رییس سازمان بازرسی کل کشور در جواب گفت: تحرک بالا، توجه به مستضعفان، سفرها، رفت و آمدهای مردمی و عدالت محوری از جمله مسائلی هستند که جزو ویژگی‌های ارزشمند دولت محسوب می‌شوند هرچند برخی از این موارد بعدا به شعار تبدیل شدند.
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این‌که اگر رییس جمهور شدید چه افرادی را برای کابینه انتخاب می‌کنید، افزود: در حال حاضر یاران خود را در دولت بعدی در صورت پیروزی معرفی نمی‌کنم زیرا ممکن است تبعاتی داشته باشد اما به هر حال آنها را از میان نیروهای قوی، هوشمند و سالم اصول گرا انتخاب خواهم کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی در ادامه در جواب به سؤال دیگری که چگونه خود را در میان کاندیداها برتر می‌داند گفت: برخی رؤسای جمهور ایران دارای سابقه و تجربه کمتری از من بوده‌اند، اگر امروز قصد دارم رییس جمهور شوم فکر می‌کنم سابقه و تجربه بیشتری از برخی رؤسای جمهوری دارم.
وی ادامه داد: طی چند روز آینده برنامه‌های خود را برای پس از انتخاب شدن به ریاست جمهوری اعلام خواهم کرد، در این راستا بخش اقتصادی به شدت مورد توجه قرار گرفته و با بهترین متخصصان و کارشناسان و فعالان اقتصادی کشور ملاقات‌هایی داشته‌ام و از نظرات آنها هم استفاده شده است.
رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به این‌که برای بازگرداندن اخلاق به کشور وارد صحنه شده ام و در این راستا از هزینه هایی که باید بپردازم هراسی ندارم، گفت: مشکلات اقتصادی کشور روشن بوده و فرمول حل آنها هم آشکار است./907/پ201/ع
ارسال نظرات