۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۱۶۲۶۷۳

نیم نگاهی به مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با تشریح عملکردی از اقدامات مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برنامه‌های آینده مؤسسه را تبیین کرد.
حجت الاسلام رحيميان، رييس مؤسسه آموزش عالي حوزوي امام رضا
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)، حجت الاسلام حسین رحیمیان، رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با اشاره به تاریخچه‌ای از تأسیس و فعالیت مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) گفت: این مرکز علمی و فرهنگی درسال 1380 کار خود را با عنوان مرکز تخصصی تاریخ اسلام با مجوز شورای عالی حوزه فعالیت خودرا آغاز کرد و با گسترش رشته‌ها و دانش‌پژوهان از دو سال پیش مجوز این مرکز به مؤسسه آموزش عالی حوزوی ارتقاء یافت که در حقیقت مؤسسه در حکم دانشگاه جامع اسلامی است که می‌تواند رشته های مختلفی را ارائه کند.
وی با اشاره به اهداف راه اندازی مؤسسه ابرازداشت: برخی از نیازها و ضرورت‌ها در نظام اسلامی و حوزه وجود دارد که آموزش‌های عمومی حوزه متکفل آنها نیست، حوزه آموزش‌های عمومی و تخصصی خاصی را ارائه می‌کند و درصورتی که ممکن است در نظام نیازهایی وجود داشته باشد که این نیازها باید شناسایی و رشته تخصصی آن راه‌اندازی شود که این مهم یکی از اهداف این مؤسسه است.
حجت‌الاسلام رحیمیان افزود: افزایش توانمندی طلاب برای انجام دادن وظایف دینی، آمادگی برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، احیای سنت‌های اصیل و آزموده آموزشی، پژوهشی و تربیتی دیرین حوزه، با رویکرد تقویت آرمان تحول، ارتقا و توسعه تحصیلات عالی تخصصی حوزوی، با تأکید بر پژوهش‌محوری، تربیت محققان، مدرسان و متخصصان صالح، با توجه به نیازمندی‌های دستگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و دیگر مراکز حوزوی، دانشگاهی و طبقات اجتماعی مختلف کشور از جمله دیگر اهداف راه‌اندازی این مؤسسه است.
نگاهی گذرا به بخش آموزش و فعالیت‌های آن
وی در ادامه سخنان خود با توجه به فعالیت‌های آموزشی این مؤسسه تصریح کرد: تربیت عناصر علمی و توا‌نمند برای پاسخ‌گویی به نیازهای علمی جامعه اسلامی و ایجاد زمینه مناسب برای فعالیت‌های علمی و پژوهشی و تربیت پژوهنده در علوم حوزوی و برخی از گرایش‌های علوم انسانی از جمله رویکردهای این مؤسسه است.
رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) اظهار داشت: در همین زمینه و در راستای پرکردن خلأهای اساسی، هم اکنون رشته‌های تخصصی تاریخ اسلام، تاریخ تشیع، تاریخ اهل‌بیت(ع)، شیعه شناسی، حکمت و عرفان در دو سطح سه و چهار، فقه سیاسی، اندیشه معاصر مسلمین، فلسفه علوم اجتماعی و تبلیغ با گرایش حج در این موسسه دایر و به تربیت طلاب مشغول است.
وی اضافه کرد: انتخاب رشته‌های مذکور برمبنای نیاز، ضرورت و اولویتی بوده است که در نظام ، جامعه و حوزه وجود داشته و پاسخگوئی برای این خلأ نبوده است.
تعداد رشته‌ها و دانش پژوهان مؤسسه
حجت‌الاسلام رحیمیان گفت: از مجموع رشته‌های فوق پنج رشته، تاریخ اسلام سطح سه ، تاریخ تشیع سطح سه ، تاریخ اهل بیت سطح سه، شیعه شناسی سطح سه، تبلیغ(گرایش سطح3حج) با مجوز رسمی از حوزه و پنج رشته حکمت وعرفان اسلامی گرایش اجتماعی سطح سه، حکمت و عرفان اسلامی، گرایش عرفان و شریعت سطح چهار، فقه سیاسی سطح چهار، اندیشه معاصر مسلمین سطح چهار و فلسفه علوم اجتماعی سطح چهار تحت عنوان حمایت از رساله‌ها برگزار می‌شود که صرفا حمایت‌های درسی و غیره از آنها صورت می‌گیرد.
وی در ادامه ابراز داشت: اگر چه امروز فقه و اصول درس اصلی در حوزه بوده و تقریبا در این بخش تلاش‌های قابل تقدیری صورت می‌گیرد، اما حتی فقه در مسائل خاص مورد نیاز که ما از آن به فقه مضاف تعبیر می‌کنیم، خلأش کاملا محسوس است از آنجا که شیعه و فقهای بزرگوار گذشته با حکومت فاصله داشتند، مباحث فقهی عمدتا جنبه خصوصی و غیر حکومتی داشته و خلأ مباحث اجتماعی و حکومتی در فقه مشهود است و این نیاز امروزه باید مطرح و پاسخ داده شود، از این رو گروهی از فضلا در این مؤسسه به این مهم مشغول‌اند.
رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) گفت: حکمت وعرفان از رشته‌های فاخر علوم اسلامی است که از حساسیت بالایی برخوردار است که همه افراد در این زمینه آمادگی لازم را ندارند و ممکن است زمینه لغزش برای خود و دیگران را فراهم کنند.
وی تاکید کرد: طرح گسترده عرفان‌های کاذب در میان نسل جوان، ما را ناچار می‌کند هم به دلیل حفظ این تراث ارزشمند و نیز پاسخگویی به مسائل شبه عرفانی با دقت و وسواس افراد خاصی را در این رشته تربیت کنیم که مؤسسه امروز در دو سطح سه و چهار با استفاده از اساتید مبرز به این کار اقدام کرده است.
این استاد حوزه افزود: آسیب‌هایی که از ناحیه علوم انسانی غربی متوجه جامعه شده بر کسی پوشیده نیست، علی‌رغم تلاش‌هایی که از ابتدای انقلاب از سوی معدودی از بزرگان در این زمینه شده است، امروز وضع ما در دانشگاه‌ها مناسب نیست، متأسفانه فرزندان و جوانان ما که در این رشته‌ها تحصیل می‌کنند به مجرد ورود به دانشگاه از طریق این مباحث، آسیب‌های فکری و عقیدتی زیادی می‌بینند و هنوز در، بر همان پاشنه می‌چرخد و متأسفانه هیچ کار درخوری صورت نگرفته است.
رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) در ادامه سخنان خود تعداد دانش‌پژوهان این مؤسسه را مدنظر قرار داد و تصریح کرد: مجموع طلابی که در این رشته‌ها تحصیل می‌کنند بالغ بر 402 نفر است که از شورای عالی معرفی و پس از گذراندن فرآیند آزمون، مصاحبه اختصاصی و گزینش ویژه وارد این مؤسسه شده‌اند.
وی درباره دانش‌پژوهان جدید الورود این مؤسسه خاطرنشان ساخت: در طی سال جاری نیز 130 دانش‌پژوه جدید در این مؤسسه پذیرش شده‌اند که با 272 نفری که در دوره‌های قبل پذیرفته شده بودند در مجموع 402 نفر در حال تحصیل هستند.
 حجت‌الاسلام رحیمیان درباره رشته‌های جدید  مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) اظهار داشت: اندیشه معاصر مسلمین، فلسفه علوم اجتماعی و تبلیغ با گرایش حج از جمله رشته‌های جدیدی است که در مراحل نهایی راه اندازی است.
رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: رشته‌های این مؤسسه هم‌راستا با نیازهای جامعه بوده و با شناسایی خلأ های موجود راه‌اندازی می‌شوند که در همین راستا رشته‌هایی همچون مشاوره اسلامی نیز با توجه به نیاز شدید جامعه و از طرفی نبود مشاوران توانمند اسلامی در دست راه‌اندازی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ضرورت حفظ بافت سنتی حوزه ابراز داشت: این مؤسسه در گزینش طلاب مؤسسه به مباحث حوزوی از جمله فقه، اصول و ادبیات توجه ویژه دارد تا پذیرفته شوندگانی که دارای توانمندی علمی بالا هستند، بتوانند به نظام اسلامی خدمت کرده و آموزه‌های اهل‌بیت(ع) را گسترش دهند.
حجت الاسلام رحیمیان گفت: در همین راستا در تلاش هستیم تا دروس حوزوی خارج فقه را نیز با حضور اساتید مبرز در این مؤسسه راه‌اندازی کنیم.
جایگاه پژوهش در مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر جایگاه و نقش مهم پژوهش در حوزه در مورد فعالیت‌های مؤسسه در این عرصه اظهارداشت: این مؤسسه بر خود فرض می‌داند تا از انگیزه‌های الهی و توانمندی و استعدادهای خدادادی دانش‌پژوهان خود نهایت بهره‌برداری را کرده و با مشارکت و هم‌فکری با سیاست‌گزاران، اساتید، مدیران گروه‌ها و البته دانش‌پژوهان اندیشمند، طرح و برنامه‌های ارتقایی خود را در حوزه‌های پژوهشی اعم از تحول در قالب‌ها و محتوا مطابق با نیازها به کار بسته و به تقویت روحیه کنجکاوی، پرسش‌گری و حقیقت‌طلبی همت نشان دهد تا زمینه پاسخ‌گویی به نیازهای روزآمد جامعه دینی و انسانی را فراهم آورد.
پرورش عالمانه نیروی انسانی با بهره‌مندی از قدرت اجتهاد
وی کاربردی‌سازی بنیادهای فکری و دانشی، پرورش عالمانه نیروی انسانی با بهره‌مندی از قدرت اجتهاد و توان فهم علوم انسانی، نزدیک‌سازی پژوهش به محصول و تأکید بر نوآوری، نظریه‌پردازی و تولید علم را از رویکردهای از پیش‌تعیین شده پژوهشی مؤسسه برشمرد.
حجت‌الاسلام رحیمیان با تأکید بر اهتمام طلاب و دانش پژوهان به امر پژوهش از ابتدای دوران تحصیل خاطرنشان ساخت: طلاب باید از همان ابتدای ورود به امر تحصیل در کنار امر آموزش به پژوهش نگاه ویژه داشته و از این امر غافل نشوند چرا که آنچه آنها را در آینده تبدیل به افرادی توانمند می‌کند انجام تحقیقات و پژوهش‌های متفاوت است.
وی تصریح کرد: حضور به هنگام پژوهش در کنار آموزش و دغدغه شدن این مبحث برای دانش‌پژوهان، می‌تواند حس جستجوگری را در طلاب نهادینه کرده و نهایتا شاهد به ثمر نشستن شکوفه‌های تولید علم باشیم در صورتی‌که متأسفانه امروز این روحیه کمتر در طلاب دیده می‌شود و آثار آن نیز در مرحله نگارش پایان نامه‌ها و تهیه مقالات علمی فاخر به وضوح مشاهده می‌شود.
این استاد حوزه با اشاره به این‌که مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) نهادی برخاسته از متن حوزه است، به اقدامات معاونت پژوهش برای توانمند کردن طلاب در عرصه های تحقیقی و پژوهشی اشاره کرد و گفت: این معاونت در راستای تقویت انگیزه پژوهشی طلاب و زمینه‌سازی برای انجام پژوهش به عنوان یکی از رسالت‌های این مرکز، با فعال کردن پژوهش در فرآیند تحصیلی طلاب با بهره‌گیری از چهره‌های برجسته این عرصه ، اقدام به برنامه‌ریزی در عرصه‌های مختلف پژوهشی کرده که راه‌اندازی تشکل‌هایی در قالب هسته‌های پژوهشی، راه‌اندازی فصلنامه دانش پژوهشی، برگزاری نشست‌های علمی و کرسی‌های آزاداندیشی و برگزاری کارگاه‌های تحقیق و مهارت افزایی از جمله دستاوردهای آن است.
تشکیل هسته‌های پژوهشی
وی در بخش دیگری از سخنان خود از تشکیل هسته‌های پژوهشی در مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) خبرداد و افزود: به منظور حمایت از دانش‌پژوهان مستعد و فراهم آوردن زمینه‌ای مناسب برای فعالیت‌های علمی و ترویج فرهنگ پژوهشی و همکاری‌های علمی در قالب گروه، هسته‌های پژوهشی در دوره‌ها و گرایش‌های مختلف علمی به تازگی در این مؤسسه آغاز به کار کرده است.
حجت‌الاسلام رحیمیان تدوین طرح نیازسنجی موضوعی پایان‌نامه‌ها، حمایت از پایان نامه‌های پژوهشی، ایجاد بستری برای مطالعات دانش‌پژوهان و راه‌اندازی و افزایش کتب کتابخانه مرجع این مؤسسه را از دیگر اقدامات معاونت پژوهش جهت تقویت بعد پژوهشی طلاب عنوان کرد.
وی ابراز داشت: اهتمام به پژوهش از سوی مسؤولان این مؤسسه دستاوردهای بزرگی چون درخشش طلاب و دانش‌پژوهان آن در کارهای پژوهشی را به دنبال داشت که برگزیده شدن آثاری از طلاب این مؤسسه درجشنواره‌های مختلف از جمله کتاب فصل گواه این ادعا است.
تربیت طلاب توانمند برای دفاع از کیان اسلامی
این استاد حوزه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دسیسه‌های دشمنان علیه اسلام بر تحکیم وحدت بین امت اسلامی تأکید کرد و یادآورشد: امروز حوزه و شیعه باید در دوجبهه مبارزه با کفر و دشمنان و رفع چهره مظلومیت تشیع پاسخگو باشد، از طرفی برخی از دول اسلامی که به اصطلاح حامی اسلام هستند با هزینه‌های گزاف در اختیار استکبار جهانی بوده و به جای گسترش آموزه‌های دین مبین اسلام درصدد ایجاد شبهه به شیعه هستند از این رو شرایط امروز بسیار حساس است.
وی با تأکید براین‌که پاسخ شبهات و حملات به تشیع باید اقدامی عالمانه باشد، گفت: در همین راستا طلاب توانمند آشنا به آموزه‌های اسلامی در این مرکز تربیت می‌شوند تا با اقدامات اساسی و کارشناسی شده در جهت رفع این شبهات گام بردارند، امیدورایم بتوانیم با اجرای برنامه‌های این مؤسسه گامی در تربیت طلاب و رفع مهجوریت اسلام برداریم که البته برای نیل به این هدف در تلاشیم تا شعبه‌های دیگر این مؤسسه را در برخی از شهرهای کشور راه اندازی کنیم.
پذیرش 180 دانش پژوه در مؤسسه حوزوی امام رضا(ع) در سال92
رییس مؤسسه آموزش عالی امام رضا(ع) در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به پذیرش سال تحصیلی جدید این مؤسسه در دو سطح تحصیلی تصریح کرد: مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) امسال در دو رشته علوم اسلامی با گرایش تاریخ اسلام و گرایش تبلیغ در سطح دو تعداد 80 دانش پژوه را جذب خواهد کرد.
وی ادامه داد: این مؤسسه در سطح سه نیز در پنج رشته تبلیغ، تاریخ تشیع، تاریخ اهل‌بیت، شیعه‌شناسی و تبلیغ گرایش حج اقدام به پذیرش صد دانش پژوه کرده است که پذیرش در رشته تبلیغ برای اولین بار از سوی این مؤسسه انجام می‌شود.
حجت‌الاسلام رحیمیان ابرازداشت: در مرحله اول و آزمون کتبی بیش از سه برابر ظرفیت به مؤسسه معرفی می‌شوند که بعد از انجام مصاحبه کسانی که حد نصاب نمره لازم را کسب کنند به عنوان دانش پژوه در این مؤسسه مشغول به تحصیل خواهند شد.
وی یادآورشد: با توجه به توانمندی‌ها و موفقیت‌های آموزشی مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) و درخواست‌های مکرر حوزویان و دانش‌پژوهان این مؤسسه در پی افزایش رشته‌های خود در زمینه علوم اسلامی و موردنیاز جامعه و اخذ مجوزهای لازم است./907/د101/پ
ارسال نظرات