۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۱۶۳۴۹۳

طرح شاه اردن برای حل بحران سوریه در واشنگتن

خبرگزاری رسا ـ شاه اردن امروز با رییس‌جمهور آمریکا دیدار می‌کند و طرحی را برای حل بحران سوریه ارائه خواهد داد که تا حد زیادی موضع واشنگتن در مورد بحران سوریه را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
عبدالله دوم پادشاه اردن و باراک اوباما رييس جمهور آمريکا

 

به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالله دوم، شاه اردن بعد از دیدار با تعدادی از مقامات عالی رتبه آمریکایی امروز با باراک اوباما رییس جمهور آمریکا دیدار و طرحی را برای حل بحران سوریه به وی ارائه می کند.

 

کارشناسان معتقدند که دیدار عبدالله دوم و اوباما که دومین دیدار در کمتر از 2 ماه است می‌تواند گام‌های بعدی واشنگتن در مورد بحران سوریه را آشکار کند.

 

سه پرونده اصلی محور گفت‌وگوهای شاه اردن و رییس جمهور آمریکا را تشکیل خواهد داد از جمله اوضاع داخلی اردن، مسأله صلح میان اسرائیل و فلسطین و مهم تر از همه بحران سوریه که با توجه به ادعاهای جدید در مورد امکان استفاده از سلاح شیمایی در سوریه از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

یک منبع آگاه تأکید کرد که شاه اردن در این دیدار طرحی را به اوباما ارائه خواهد کرد که بر اساس آن خواستار تشکیل محوری بین المللی و منطقه‌ای خواهد شد تا از بشار اسد بخواهند با انتقال مسالمت آمیز قدرت در سوریه موافقت کند.

 

این منبع افزود: در صورتی که رییس جمهور سوریه با این طرح مخالفت کند اردن موضع خود را در قبال بحران سوریه تغییر خواهد داد و از معارضان حمایت خواهد کرد که به این ترتیب با اجرای حالت پرواز ممنوع و تسلیح معارضان موافقت خواهد کرد.

 

روزنامه «الغد» اردن نیز گزارش داد که در صورت مخالفت اسد با انتقال قدرت امان در صورت نیاز اجازه خواهد داد که نیروهای معارضان در خاک کشورش آموزش ببیند تا بتوانند توان نظامی خود را در برابر حکومت بالا ببرند.

 

این در حالی است که عدنان العطیات، عضو شورای ملی معارضان اردنی تأکید کرد که هر گونه دخالت نظامی در سوریه منطقه را به باتلاق خشونت خواهد کشاند.

 

وی افزود: سوریه جزئی از منطقه است که از کل منطقه جدا نشده و در اردن حامیان و مخالفان بشار اسد بر مخالفت با دخالت نظامی در سوریه اتفاق نظر دارند.

 

از سوی دیگر کارشناسان سیاسی معتقدند که آمریکا از جنگ‌های پی در پی خسته شده و درگیر مشکلات داخلی خود شده و تا پیش از حل همه بحران‌های داخلی خود به دنبال باز کردن پرونده بحران تاز‌ه‌ای نیست./980/ب101/د

ارسال نظرات