۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۳
کد خبر: ۱۶۴۲۶۳
به مناسبت سالروز تولد امام خمینی؛

ویژه نامه اینترنتی «ذخیرةالله» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی «ذخیرةالله» به مناسبت سالروز تولد امام خمینی در پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون منتشر شد.
ويژه‌نامه ذخيرةالله
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی «ذخیرةالله» شامل بانک احادیث، بانک پیامک، پرسش و پاسخ، گالری تصاویر، بانک صوت و فیلم و سایر مقالات در پایگاه اینترنتی راسخون منتشر شد.
از جمله مقالات این ویژه‌نامه می‌توان به حقیقت همیشه زنده تاریخ، اسوه شایسته، شکوه ماندگار، امام راحل از زبان شهید محلاتی، امام خمینی(ره) و ویژگی‌های ایشان، ابعاد شخصیت حضرت امام خمینی، امام این‌گونه بود، ناگفته های خورشید، پرتویی از جمال روح‌الله، امام خمینی تجلی‌گاه نور ایمان، یک عاشقانه آرام، سبک زندگی آقا روح‌الله و ناگفته‌هایی از زندگی خصوصی حضرت اشاره کرد.
تاریخچه زندگی امام
امام خمینی در تاریخ بیستم جمادی الثانی 1320 هجری قمری مصادف با سال روز میلاد مسعود بانوی بزرگ اسلام، حضرت فاطمه(س) در شهرستان«خمین» چشم به جهان گشود.
پدر ایشان آیت الله شهید، مرحوم سید مصطفی موسوی - فرزند برومند علامه ی جلیل‌القدر مرحوم سید احمد موسوی است که بنا به گفته ی بعضی از خاندان جلیل صاحب «عبقات الانوار» است.
اسوه شایسته
 در این مقاله از ویژه‌نامه ذخیرةالله می‌خوانیم: امام خمینی(قدس سره) سلاله پاک رسول اکرم(ص) و خلف شایسته ائمه هدی است که عمر با برکت خویش را در راه عزت و اقتدار مسلمانان، احیای مجد و عظمت اسلام بکار ببرد.
وجود مبارکی که با رهبری قاطع فریاد فراخوانی توحید را به گوش جهانیان رسانید و خروش پرصلابتش استکبار جهانی را در موجی از هراس فرو برد، او با استراتژی ویژه‌ای که در توکل ایمان، تقوا، زهد و بصیرت معنوی داشت تمام نقشه‌ها و حیله های دشمنان را برهم ریخت و آنان را حیرت زده و مشوش ساخت.
او با فرزانگی و فروزندگی، شهامت و تدبیر موفق شد در عرصه‌های جهانی گوهرهای گرانبهایی از اقیانوس ناب محمدی، مکتب علوی و حماسه حسینی را به گونه‌ای شایسته عرضه کند که آثارش به صورت بیداری اسلامی و یک نوع رستاخیز معنوی، جهان را دچار تحولی اساسی ساخت.
ایمان، اخلاص، فداکاری و وارستگی این رادمرد آن‌چنان منحصر به فرد و کم نظیر است که به ندرت می توان پس از معصومین کسی را با وی مقایسه کرد آن چنان جامعیتی در افکار، ابعاد علمی، اخلاقی و عرفانی او مشاهده می‌شود که می‌توان آن روح قدسی را مصداق بارزی از انسان کامل نامید، همان خورشید درخشانی که با حرکتی سترگ به همگان ثابت کرد گام نهادن در مسیر فضل و فضیلت، فتح قله معنویت و مشاهدات ملکوتی تا حوالی مرزهای عصمت امکان پذیر است.
امام خمینی و تقوا
تقوا اهرمی قوی برای علوم انسان وزمینه ساز ایجاد ارزشهای انسانی، اسلامی در فرد و جامعه است. به جرأت می‌توان گفت که سراپای وجود شریف حضرت امام خمینی با تقوای اخلاقی و عملی عجین گشته، گوی سبقت را از دیگران ربوده و در همه مراحل زندگی یک مجاهد واقعی بوده که پرهیزگاری در سرلوحة زندگی او قرار داشت.
او به راستی نه تنها خود پرهیزگار بود که رهبر امتی متقی و خداجوی نیز بود. به گواهی همه کسانی که با امام مأنوس بودند، دامانش نه تنها از آلوده شدن به گناهان ریز و درشت منزه بود، بلکه گرد مکروهات نیز نمی‌گشت و باید گفت در حقیقت پیروزیهای امام در صحنه‌های مختلف معلول تقوا و خصلت‌های برجستة ایشان بود، زیرا روان روشن و عمل آگاهانة او از تقوایش نشأت می‌گرفت مبارزات طولانی او در ترک گناه و در راه حق، هدایت و کمکهای الهی را به دنبال داشت.
امام خمینی نخست بر کشور جان خویش مسلط گشت و زمام نفس را به دست گرفت سپس رهبر جهان اسلام کوبنده خود جهان را تکان می‌داد، ابرقدرتها را به خاک مذلت می‌نشانید و هیچگاه حاضر نبود لحظه‌ای از خدا غافل بماند.
حضرت امام در میدان پیشگیری از گناه، پیشگام بود و هیچگاه اجازه نمی‌داد محیط زندگی او آلوده به گناه گردد. امام هنگامی که در مجلس عمومی بود کسی جرأت غیبت کردن یا حرف ناروا نسبت به کسی دادن را نداشت و همچنین در مجالس خصوصی نیز کسی جرأت نمی‌کرد سخن از دیگری بزند.
امام خمینی(ره) و ویژگی‌هایشان
در مقاله دیگری از این ویژه‌نامه آمده است: بارها امام می‌فرمودند که من راضی نیستم در بیرونی منزل من کسی غیبت کند و با تمام نیرو از غیبت کردن افراد جلوگیری می‌کردند.
یکی از شاگردان امام می‌گوید: روزی امام به سر درس تشریف آورد و به قدری ناراحت بود که نفس ایشان به شماره افتاده بود، به جای درس نصیحت تندی کرد و رفت و سه روز نیامد، چرا، چون شنیده بود که یکی از شاگردان ایشان درباره یکی از مراجع، غیبتی کرده بود.
حضرت امام (ره) شخصی بود که از نظر اعتقاد و توجه به خداوند تبارک و تعالی و به ائمه معصومین و پیامبر بزرگوار اسلام(ص) در حد مطلوبی بود، حضرت امام واقعا اعتقاد داشت که همه چیز در ید قدرت خداوند تبارک و تعالی است و همه عالم وابسته به اوست، هرچه در عالم تحقق پیدا می‌کند به مشیت او است، ایشان در مورد توحید می‌فرمودند: همین عرفان شایسته نسبت به خداوند تبارک و تعالی بود که سبب شد ائمه معصومین (ع) به حد عصمت برسند و در حد عصمت باشند.
او به راستی نه تنها خود پرهیزگار بود که رهبر امتی متقی و خداجوی نیز بود، به گواهی همه کسانی که با امام مأنوس بودند، دامانش نه تنها از آلوده شدن به گناهان ریز و درشت منزه بود، بلکه گرد مکروهات نیز نمی‌گشت.
 امام خمینی می فرمودند: وقتی انسان نسبت به خدا عالم و عارف باشد و همان طور که هست، واقعا او را در همه جا حاضر ببیند و از این حضور خدا غفلت نداشته باشد، باتوجه به این که انجام دادن گناهان، در واقع مخالفت کردن با فرمان خدا است اگر کسی خدا را باور دارد و حضور او را احساس می کند و می‌بیند که خدایی وجود دارد و به آن کمالات عالیه‌ای که خداوند تعالی دارای آن کمالات است، توجه داشته باشد، دیگر گناهی مرتکب نمی‌شود، ائمه معصومین و پیامبر بزرگوار در حد عالی از عرفان بودند و خدا را حاضر می‌دانستند و به دلیل همین حضور همیشگی خدا در نزد آن‌ها و غفلت نداشتن از این معنا، نمی‌توانستند مرتکب گناه شوند، اگر توجه کرده باشیم یکی از جملاتی که به عنوان کلمات قصار از ایشان نقل شده، همین عبارتی است که بسیاری از جاها نوشته شده: «عالم محضر خداست، در محضر خدا معصیت نکنید».
امام خمینی و دوری از تجملات
برخی از انسان‌ها خوشبختی و سعادت را در تجملات و زرق و برق فراوان می‌بینند، اینان در واقع اسیر اداره این‌گونه زندگی‌های سنگین می‌شوند، به جای آن که زندگی وسیله سعادت و گذران چند روز عمرشان باشد، خود در دشواری و پیچیدگی آن گرفتارند.
امام خمینی انسان متکاملی بودند که روح الهی خویش را به حقیقت وارستگی آراسته بودند، با آن که از بهترین استعداد و زمینه مناسب امکانات برای رسیدن به انواع مظاهر دنیا برخورد بودند، ولی هیچگاه به دنبال دنیا نرفته، بلکه از آن گریزان و روی گردان بودند.
درست به همین دلیل و به مشیت خداوند دنیا در تمام مظاهر گوناگونش به ایشان روی آورد، و به اوج محبوبیت، شهرت، قدرت و امکانات دنیا دست یافتند و در این مرحله نیز امتحانی نیکو دادند.
بنابراین امام همواره از تجملات پرهیز می‌کرد و آن چنان خود را تربیت کرده بود، که تجملات بر روی او تأثیر نداشت، او زیبایی را دوست می‌داشت که نشانگر زیبایی حق باشد و تجمل و پرستش ظواهر مادی که سبب غفلت از خدا باشد، نزد او منفور بود.
یکی از مسؤولان دفتر امام می‌گوید: از کمیته استقبال امام خمینی زنگ زدند که برای ورود امام برنامه‌هایی تنظیم شده، برای اینکه امام در جریان باشند، به عرض‌شان برسانید، فرودگاه را فرش می‌کنیم، چراغانی می‌کنیم، امام با قاطعیت فرمودند: «برو به آقایان بگو مگر می‌خواهید کوروش را وارد ایران کنید، ابدا این کارها لازم نیست یک طلبه از ایران خارج شده و همان طلبه به ایران باز می‌گردد».
امام این‌گونه بود
در این مقاله مطالبی پیرامون شناخت شخصیت امام خمینی از دید رهبر فرزانه انقلاب پرداخته شده است که به این شرح است: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند «خصوصیات امام، استثنایى و ممتاز و بى‏نظیر است و هرچه در ابعاد شخصیت ایشان تأمل کنیم، این استثنا و امتیاز را بهتر و بیشتر مى‏یابیم، حال که این داغ بزرگ، دل‌هاى ما را گداخته است و غم سنگینى قلبهاى ما را مى‏فشارد، خلأ وجود او را بیشتر احساس مى‏کنیم.
شخصیت امام تا حد بسیار زیادى به اهمیت و عظمت آرمان‌هاى او مربوط مى‏شد،  او با همت بلندى که داشت، هدف‌هاى بسیار عظیمى را انتخاب مى‏کرد، تصور این هدف‌ها، براى آدم‌هاى معمولى دشوار بود و مى‏پنداشتند آن هدف‌هاى والا، دست‏نیافتنى هستند، لیکن همت بلند و ایمان و توکل و خستگى‏ناپذیرى و استعدادهاى فراوان و توانایی‌هاى اعجاب‏انگیزى که در وجود این مرد بزرگ نهفته بود، به کار مى‏افتاد و در سمت هدف‌هاى مورد نظرش پیش مى‏رفت و ناگهان همه مى‏دیدند که آن هدفها محقق شده‏اند.
نقطه‏ اساسى کار او، این بود که در اراده‏ الهى و تکلیف شرعى محو مى‏شد، هیچ چیز برایش غیر از انجام تکلیف، مطرح نبود، واقعا او مصداق ایمان و عمل صالح بود، ایمانش به استحکام کوه‌ها مى‏ماند و عمل صالحش با خستگى‏ناپذیرىِ باورنکردنى توأم بود، آن‏چنان در تداوم عمل صبور و کوشا بود که انسان را دچار حیرت مى‏کرد، به همین خاطر، هدف‌هاى بزرگ قابل وصول شد و دست یافتن به قله‏ها امکان‌پذیر شد.
ویژه نامه اینترنتی «ذخیرةالله» به مناسبت سالروز امام خمینی در پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون منتشر شده است و علاقه‌مندان به مشاهده و استفاده از این ویژه‌نامه می‌توانند به نشانی اینترنتی www.rasekhoon.net مراجعه کنند./907/ت302/ی
ارسال نظرات