۰۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۶
کد خبر: ۱۶۸۶۰۱
حسن رحیم‌پور ازغدی؛

ابعاد معنوی و اخلاقی ولایت

خبرگزاری رسا ـ کارشناس و نظریه پردازی فرهنگی گفت: پشتوانه بعد سیاسی حکومتی ولایت، ابعاد معنوی، اخلاقی و تربیتی ولایت است.
رحيم پور ازغدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسن رحیم پور ازغدی، کارشناس و نظریه پرداز فرهنگی، در برنامه برای بیداری که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث ولایت پرداخت و گفت: زمانی که بحث ولایت به میان می‌آید، ممکن است برداشت‌های نادرستی از بحث ولایت در ذهن‌ها تداعی کند، یک بخش آن، ناشی از قشری بودن سطح معرفت دینی ما است و بخش دیگر آن تبلیغات نادرستی که علیه این مفهوم می‌شود.

وی ادامه داد: ولایت یک معنای عام دارد، یعنی یک بعد سیاسی حکومتی دارد، اما منحصر در این دو نیست، در باب ولایت از دو طرف افراط شده است، در بعضی افراد رایج است که از یک طرف ولایت را محدود می‌کنند، بحث محبت، معنویت و امور معنوی و... ارتباطش را با مسأله حاکمیت، سیاست، عدالت و عقلانیت برقرار نمی‌کنند، از آن طرف گروهی تا صحبت از ولایت می‌شود، صرفاً بعد سیاسی حکومتی به ذهنشان می‌آید.

این کارشناس فرهنگی ابراز داشت: پشتوانه بعد سیاسی حکومتی ولایت، آن ابعاد معنوی، اخلاقی و تربیتی ولایت است، بنابراین غدیر هم یک حقانیت چند بعدی است، یک بعد آن به مسأله مشروعیت سیاسی و حکومتی مربوط می‌شود، با هدف عدالت اجتماعی و بعد دیگر آن به مسائل معنوی تربیتی مربوط است، ولایت محبت است، اما این محبت منحصر به ولایت نمی‌شود، محبت یک لوازم عملی دارد.

دکتر رحیم پور ازغدی ابراز داشت: در بعد سیاسی حکومتی دو سؤال مطرح است، چه کسی حکومت کند و چگونه حکومت کند؟ در پاسخ به این سؤال‌ها در تفکر سنتی، به اصطلاح سنت فلسفه دینی اخلاقی، بیشتر افراد روی شخص حاکم حساس بودند، ولی در دوران مدرن و جدید مهم نیست چه کسی بر ما حکومت می‌کند، مهم روش حکومت است.

این نظریه پرداز فرهنگی اظهار داشت: ما باید ببینیم که پاسخ غدیر این پرسش‌ها چیست، این سؤال‌ها قابل تفکیک از هم نیستند، غدیر می‌گوید این مهم است که چه کسی حکومت می‌کند، اما باید دید شخص حاکم هدف است یا وسیله، از نظر ما حاکم وسیله است، برای مثال ما معتقد به ولایت علی ابن ابیطالب (ع) هستیم، برای ما مهم بوده که علاوه بر این که به او عشق می‌ورزیم، حکومت هم در اختیارش باشد.

وی ادامه داد: روش حکومت حضرت علی (ع) از بقیه درست‌تر است، برای این‌که پیامبر (ص) استدلال کردند که بعد از من چه کسی حکومت کند و چرا، پیامبر فرمودند، علی اعلم شما است، عالم‌ترین و آگاه‌ترین شما است، یعنی حکومت علم است و علی اعدل شما است، عادل‌ترین و ملتزم‌ترین شما به حقوق مردم است، علی خوددارترین شما است، با تقواترین شما است، یعنی حکومت تقوا می‌خواهد.

دکتر رحیم پور ازغدی در پایان خاطر نشان کرد: اگر ما روی حکومت شخص، یعنی علی (ع) حساس هستیم، به دلیل این است که حساسیت به روش حکومت داریم، چون«چگونه باید حکومت کرد» برای ما مهم است، حساسیم که چه کسی باید حکومت کند، ما معتقدیم ارزش حکومت به عدل، علم و تقوا است، و انگشت اشاره به سمت کسی می‌رود که از مصداق برجسته این ارزش‌ها است. /9194/پ202/ن

 

ارسال نظرات