۲۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۱۷۶۶۲۸
آیت‌الله استادی:

افراد در قضاوت نسبت به دیگران انصاف را رعایت کنند

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله استادی با اشاره به این‌که افراد باید نسبت به یک‌دیگر انصاف را رعایت کرده و یک‌دیگر را فریب ندهند، گفت: در امور دنیوی و مادی است که میزان مقید بودن فرد مشخص می‌شود.
سخنراني آيت الله استادي در مسجد اعظم قم سخنراني آيت الله استادي در مسجد اعظم قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله رضا استادی، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، در هفتمین روز ماه مبارک رمضان در جمع زائران و مجاوران کریمه اهل‌بیت(ع) در مسجد اعظم با تأکید بر این‌که افراد باید نسبت به یکدیگر انصاف را رعایت کنند، گفت: امام صادق(ع) در روایتی به ابوعبیده می‌فرمایند «رعایت انصاف از سخت‌ترین کارهایی است که خداوند متعال بر بندگان خود واجب کرده است».

وی ادامه داد: انصاف به این معنا است که انسان هر آن‌چه برای خود می‌پسندد برای دیگران بپسندد و آن‌چه برای خود نمی‌پسندد، برای دیگران نیز نپسندد، عمل به انصاف بسیار کار مشکلی است و معمولا بیشتر افراد دچار بی‌انصاف نسبت به یک‌دیگر هستند، در امور مادی و دنیوی است که میزان مقید بودن فرد مشخص می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که متأسفانه منطق برخی از افراد به این است که کار بد، برای دیگران بد است ولی برای من به سبب جایگاهی که دارم اشکال ندارد، خاطرنشان کرد: همان‌گونه که ما راضی نمی‌شویم افراد ما را فریب بدهند، ما نیز نباید راضی باشیم که دیگران را گول بزنیم.

وی افزود: انسان باید همواره تلاش کند که نسبت به دیگران انصاف را رعایت کند، برخی از افراد وقتی دخترشان به عنوان عروس به خانه دیگری می‌رود، راضی نیستند او اذیت شود، ولی وقتی دختر دیگری به عنوان عروس به منزل این‌ها می‌آید به او ظلم می‌کنند، همان‌گونه فرد راضی نمی‌شود به دختر او ظلم شود، نباید راضی باشد که به دختر دیگری نیز ظلم کند.

آیت‌الله استادی با اشاره به این‌که امام صادق(ع) در روایت می‌فرمایند «مسلمان باید برادر مسلمان خود را در مال برخود مقدم کند و فراوان به یاد و ذکر خدا باشد»، خاطرنشان کرد: امام ششم(ع) در ادامه روایت می‌فرمایند «منظور از ذکر گفتن تنها تسبیح گفتن خدا نیست، هر چند این کار هم خوب است، بلکه ذکر خدا به معنای انجام کارهای واجب و ترک محرمات است».

وی تصریح کرد: همان‌گونه که معصوم(ع) می‌فرمایند انسان باید در مال خود برادر مسلمان را مقدم برخود بردارد، یعنی اگر انسان ثروتی دارد که دیگر نیز به آن احتیاج دارد، به او باید کمک کند، تا این‌که بخواهد تنها برای امور دنیوی خود استفاده کند، در حالی که متأسفانه بیشتر مردم حتی حاضر نیستند از حق جزئی خود بگذرند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در ادامه به بیان احکام فقهی عمل به وصیت پرداخت و گفت: اگر فردی وصیت کرده باشد که مالی به فردی مشخصی برسد، در این صورت مال برای فردی است که به او وصیت شده است، البته در صورتی که فرد ارث برنده این مال را قبول نکند و یا فرد وصیت کننده قبل از فوت وصیت خود را تغییر دهد، وصیت به هم می‌خورد.

وی تأکید کرد: اگر مورث(وصیت کننده)، مالی را برای یک نفر وصیت کرده باشد، ولی فرد ارث برنده پیش از فرد ارث کننده فوت کند، در این صورت اگر وصیت کننده و ارث برنده آن را قبول کرده باشند، وصیت باطل نیست و مال به فرزندان ارث برنده می‌رسد، البته برخی از فقها گفتند در صورتی که خود ارث برنده قبول نکرده باشد، فرزندان قبول کنند، کافی است.

آیت‌الله استادی خاطرنشان کرد: در برخی موارد پدر به سبب ناراحتی از فرزندان، مال خود را به دیگری ارث می‌دهد، اگر این وصیت در زمان حیات باشد اشکال ندارد، چرا که مالک مال خود است، ولی اگر به سبب مرضی که منجر به مرگ او شده وصیت کرده باشد، در این مسأله دو نظر است، نظر برخی از فقها این است که این وصیت نیز اشکال ندارد ولی برخی از فقها می‌گویند فرد باید به اندازه ثلث مال خود را برای دیگری وصیت کند و بقیه به ورثه می‌رسد./993/پ201/ج

 

ارسال نظرات