۰۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۸
کد خبر: ۱۷۸۳۸۵
آیت‌الله کریمی جهرمی:

تجمل‌گرایی با سیره امام علی همخوانی ندارد

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله کریمی جهرمی با بیان این‌که امام علی(ع) از زندگی بسیار ساده‌ای برخوردار بودند،‌ گفت: امروز تجملات و تشریفاتی که برخی از افراد به سبب چشم و هم چشمی و تقلید از یک‌دیگر گرفتار آن شده اند با برنامه امیرمؤمنان(ع) منافات دارد.
آيت الله کريمي جهرمي آيت الله کريمي جهرمي در مراسم احياي شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در حرم حضرت فاطمه معصومه(س)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله کریمی جهرمی از اساتید برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در نخستین شب قدر در بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) با تسلیت شهادت امیرمؤمنان(ع)، گفت: خداوند متعال درباره حضرت یحیی(ع) می‌فرماید «سلام بر یحیی آن روزی که پا به دایره وجود گذاشت، سلام به او زمانی که از این عالم به سرای دیگر رهسپار شد، سلام به او آن روزی که زنده شده و برای جزا سر از خاک بر می‌آورد».

وی افزود: خداوند متعال در روز ولادت، وفات و زنده شدن در قیامت برای حساب و کتاب به حضرت یحیی(ع) سلام می‌رساند، چرا که هر یک از دوران‌ها منشأ هستی و حیات هستند، روز ولادت منشأ این عالم بوده و فرد به سبب ولادت پا به این عالم گذاشته و ممکن است به صورت کوتاه یا طولانی در این دنیا زندگی کند.

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: مرگ نیز منشأ و سرآغاز حیات زندگی در عالم برزخ است، سر از خاک برداشتن و آماده شدن برای حساب و کتاب در روز قیامت نیز منشأ و سرآغاز حیات ابدی برای انسان‌ها است.

آیت‌الله کریمی جهرمی با تأکید بر این‌که امیرمؤمنان(ع) نمونه اتم و کامل مخاطب سلام خداوند متعال در هر سه دوران از زندگی پربرکت خویش هستند، اظهار داشت: ولادت امام علی(ع) همراه با سلام و درود خدا بود، چرا که سابقه ندارد تولد فردی در حریم امن الهی باشد.

قرائت سوره مؤمنون از سوی امیرمؤمنان قبل از نزول وحی

وی ادامه داد: کعبه معظم مکانی است که در آن احدی متولد نشده است، ولی فاطمه بنت اسد مادر امیرمؤمنان(ع) در هنگام تولد امام علی(ع) سه روز در این مکان مقدس برای ضیافت الهی دعوت شدند، در طول این سه روز نیز مورد عنایت خاص حق تعالی در این مکان مقدس بودند، پس از سه روز که می‌خواستند از کعبه خارج شوند ندا آمد که نام این کودک را علی بگذار، چرا که خدا علی اعلی و این کودک علی است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم بیان داشت: پس از بیرون آمدن فاطمه بنت اسد از خانه کعبه امیرمؤمنان(ع) که نوزاد بودند شروع به تلاوت سوره مؤمنون کردند در حالی که هنوز بعثت صورت نگرفته، سوره‌ای بر رسول‌الله(ص) نازل نشده بود و تمام این‌ها از مظاهر الهی درباره امیرمؤمنان(ع) است.

آیت‌الله کریمی جهرمی شهادت را دومین مرحله زندگی  امام علی(ع) دانست و خاطرنشان کرد: دومین مرحله حیات امیرمؤمنان(ع) در ماه مبارک رمضان رقم خورد، ایشان در آخر ماه رمضان پیوسته به یاد جهان دیگر بودند.

تجمل‌گرایی و تقلید از دیگران در تشریفات با سیره امام علی منافات دارد

وی گفت: در تاریخ نقل شده روزی امام علی(ع) روی منبر بودند که از امام حسن(ع) پرسیدند «حسن جان چند روز از ماه رمضان گذشته است؟» امام مجتبی(ع) جواب دادند سیزده روز گذشته پدر جان، رو به امام حسین(ع) کردند و پرسیدند «حسین جان چند روز از ماه رمضان مانده است؟»، سیدالشهدا(ع) جواب دادند هفده روز باقی مانده پدر جان؟ در این زمان امیرمؤمنان(ع) دست به محاسن خود که مقداری سفید شده بود کشیدند و گفتند «نزدیک است که این محاسن به دست بدبخت ترین افراد با خون سر من خضاب شوند».

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که امام علی(ع) با غذای ساده‌ای افطار می‌کردند، تأکید کرد: شب آخر که امیرم‍ؤمنان(ع)‌ در خانه دخترشان افطار بودند، وقتی به ایشان افطاری را که در آن نان، شیر و مقداری نمک بود آوردند،‌ دستور داد که غذاها را کم کنند، این حرکت امام(ع) به ما می‌خواهد درس بدهد اسیر تجملات نشویم وگرنه ما که نمی‌توانیم همانند امام علی(ع) عمل کنیم.

وی تصریح کرد: امروز تجملات و تشریفاتی که برخی از افراد به سبب چشم و هم چشمی و تقلید از یک‌دیگر گرفتار آن شده اند با برنامه امام علی(ع) منافات دارد.

آیت‌الله کریمی جهرمی با اشاره به این‌که دوستداران امیرمؤمنان(ع) در روز قیامت وارد بهشت می‌شوند، خاطرنشان کرد: در روایت آمده روز قیامت ندا داده می‌شود، کجاست خلیفه خدا بر روی زمین؟ وقتی این ندا دو مرتبه بیان می‌شود، امام علی(ع) در جلوی صفوف ملائکه حاضر می‌شوند و منادی ندا می‌کند علی بن ابی‌طالب خلیفه و حجت خدا بر روزی زمین است. سپس ندا می‌آید «هر کس راه علی را پیش گرفته به دنبال ایشان به راه افتاده و به بهشت جاودان وارد شود و پیروان این امام همام(ع) با ایشان داخل بهشت می‌شوند».

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه با بیان این‌که در قرآن و روایات نسبت به دعا تأکید فراوانی شده است، گفت: خداوند متعال در قرآن کریم مردم را به دعا کردن دعوت کرده و وعده اجابت آن را نیز داده است.

وی ادامه داد: دعا عبادت است و کسانی که تکبر و غرور ورزیده و دعا نمی‌کنند داخل در دوزخ می‌شوند؛ ماه رمضان ماه دعا است در این ماه باید با دعا کردن از خدا متعال طلب رحمت و مغفرت داشته باشیم.

آیت‌الله کریمی جهرمی در پایان گفت: از شب‌های قدر و مجالسی که در ماه‌ رمضان به ویژه شب‌های قدر برگزار می‌شود باید برای تقویت ایمان،‌ اعتقادات و پاک شدن از هر گناهی بهره برد./993/پ202/ج

 

ارسال نظرات