۱۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۱۷۹۰۵۸
استاد حوزه و دانشگاه:

حقیقت دین تسلیم محض شدن در برابر خدا است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه حقیقت دین و آیین را تسلیم محض شدن در برابر خدا خواند و گفت: رسیدن به دوستی خدا با سربلند بیرون آمدن از امتحان‌ها امکان پذیر است، بزرگترین امتحان الهی برای حضرت ابراهیم(ع) ذبح فرزند خود بود.
حجت الاسلام حيدري کاشاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد باقر حیدری کاشانی، استاد حوزه و دانشگاه پیش از ظهر بیست و سومین روز ماه مبارک رمضان در جمع زائران بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) به بررسی داستان‌های قرآن پرداخت و گفت: خداوند متعال در قرآن کریم بیش از هر چیزی بر انسان سازی تأکید می‌کند.

وی ادامه داد: خدا برای این‌که قابلیت‌های انسانی هر فردی را به منصه ظهور برساند زندگی پیامبران را به صورت داستان در کتاب الهی خود بیان می‌کند، اخلاق پیامبران در قرآن بسیار مورد توجه قرار گرفته و خداوند زندگی علمی، عملی، اخلاقی و سیره بیست و پنج نفر از پیامبرانش را بیان می‌کند.

خطیب توانای کشور با بیان این‌که حضرت ابراهیم(ع) از پیامبر اولوالعزم خداوند متعال بودند، اظهار داشت: این پیامبر الهی به پدر ادیان معروف هستند، یعنی تمام ادیان توحیدی و ملت‌ها به گونه‌ای نسبت به حضرت ابراهیم(ع) احترام گذاشته و به وعده قرآن کریم تا قیامت نام ایشان میان قوم‌ها باقی می‌ماند.

وی افزود: مهم‌ترین مدال افتخار حضرت ابراهیم(ع) خلیل الرحمان بودن ایشان است، خداوند در قرآن می‌فرماید «خدا ابراهیم را به عنوان دوست برگزیده خود انتخاب کرد»، البته هر فردی در حد توان خود می‌تواند به مقام دوستی خدا برسد.

حجت‌الاسلام حیدری کاشانی دوستی خالصانه را معنی خلیل بودن دانست و خاطرنشان کرد: نهایت درجه محبت و دوستی میان خدا و حضرت ابراهیم(ع) وجود داشت و این صفت حضرت ابراهیم(ع) الگو بسیار مناسبی برای رسیدن ما به دوستی ویژه خداوند متعال است.

وی تصریح کرد: در روایت آمده «تسلیم محض بودن در برابر خدا، تقاضا و تمنا نداشتن از غیر خدا، خدمت خالصانه به بندگان، مهمان‌نوازی و سجده‌های طولانی از عوامل رسیدن حضرت ابراهیم(ع) به خلیل رحمان خدا بوده است».

استاد حوزه و دانشگاه حقیقت دین و آیین را تسلیم محض شدن در برابر خدا خواند و گفت: رسیدن به دوستی خدا با سربلند بیرون آمدن از امتحان‌ها امکان پذیر است، بزرگترین امتحان الهی برای حضرت ابراهیم(ع) ذبح فرزند خود بود، ایشان تمام دلبستگی خود را در برابر خدا ذبح کردند.

وی ادامه داد: کمک نخواستن از غیر خدا از دیگر صفات برگزیده حضرت ابراهیم(ع) بود، ایشان حتی زمانی که در آتش نمرود بودند کمک حضرت جبرائیل(ع) را نپذیرفتند، در روایت آمده «به گونه‌ای تبلیغات علیه حضرت ابراهیم(ع) بود که برخی از افراد وصیت می‌کردند مقداری از مالشان در راه تهیه هیزم برای سوزاندن حضرت ابراهیم(ع) مصرف شود».

استاد اخلاق حوزه علمیه قم حضرت ابراهیم(ع) را طلاییه‌دار توکل به خدا خواند و تأکید کرد: حضرت ابراهیم(ع) با عشق و علاقه وصف نشدنی در راه خدمت به بندگان خدا قدم برمی‌داشته و از مهمان پذیرایی می‌کردند، حتی نقل شده ایشان یک مسافرخانه‌ برای پذیرایی از ایتام و بینوایان بنا کرده بودند.

وی گفت: در روایت آمده «وقتی مهمان وارد خانه می‌شود رزق و روزی را برای اهل خانه آورده و در هنگام خروج از خانه درد، بلا و گرفتاری‌ها را با خود می‌برد».

حجت‌الاسلام حیدری کاشانی در پایان نگرش توحیدی حضرت ابراهیم(ع) و مبارزه بی‌امان ایشان با دشمنان را بهتر‌ین الگو برای رسیدن افراد به بندگی دانست و اظهار داشت: حضرت ابراهیم(ع) لحظه‌ای دست از مبارزه با نمرود برنداشتند./993/پ202/ن

ارسال نظرات