۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۸
کد خبر: ۱۸۶۶۷۶
عقب نشینی آمریکا در مساله سوریه؛

آمریکا خواهان حضور ایران در نشست ژنو2

خبرگزاری رسا ـ پیشتر مقامات آمریکایی با اشاره به حمایت جمهوری اسلامی از دولت بشاراسد، بارها با درخواست حضور ایران در کنفرانس صلح برای سوریه مخالفت کرده بودند.
سوريه و روسيه با آمريکا

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، دویچه وله آلمان در خبری گفت: آمریکا برای نخستین بار اعلام کرده است که ایران با پذیرش رسمی «بیانیه ژنو» که درخواست تشکیل "دولت انتقالی در سوریه" در آن مطرح شده، می‌تواند در مذاکرات صلح برای سوریه شرکت کند.
ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که از حضور و مشارکت ایران در کنفرانس صلح برای سوریه که قرار است اواسط نوامبر در ژنو برگزار شود استقبال خواهد کرد. تنها شرط آمریکا برای ایران این است که پیش از شرکت در این مذاکرات از «بیانیه ژنو» که در سال 2012 در حمایت از تشکیل «دولت گذار» در سوریه صادر شده بود، رسما حمایت کند.
قابل ذکر است پیشتر مقامات آمریکایی با اشاره به حمایت جمهوری اسلامی از دولت بشار اسد، بارها با درخواست حضور ایران در کنفرانس صلح برای سوریه مخالفت کرده بودند.
به گزارش این خبرگزاری؛ بیانیه ای که آمریکا پذیرش آن را شرط حضور ایران در مذاکرات ژنو 2 اعلام کرده اواخر ژوئن 2012 و با هدف تعیین یک مسیر مشخص جهت یافتن راه حلی دیپلماتیک برای بحران سوریه تدوین شد و به تایید قدرت‌های غربی، روسیه، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و همسایگان سوریه از جمله عراق و ترکیه رسید.
گفتنی است در این بیانیه، در قبال اینکه برای تحقق دولت انتقالی سوریه، بشار اسد باید در قدرت بماند یا مسند قدرت را ترک کند، موضع مشخصی گرفته نشده است. همچنین «دولت انتقالی» سوریه باید با رضایت متقابل دولت سوریه و مخالفانش تشکیل شود./1421/1409/ح

ارسال نظرات