همایش بین المللی ادیان توحیدی در اصفهان آغاز به کار کرد
به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری، رییس حوزه های علمیه اصفهان در پیامی به پنجمین همایش ادیان توحیدی، برگزاری این همایش را در اصفهان شهر همزیستی و تقریب ادیان آسمانی، مایۀ خوشوقتی دانست و گفت: اهتمام دبیرخانۀ ادیان توحیدی و مسؤولان محترم آن برای استمرار این نشست سالیانه در دهۀ فرخندۀ فجر انقلاب اسلامی، ستودنی و شایستۀ تقدیر است.
وی در این پیام آورده است: پیامبران الهی که والاترین راهنمایان راستین بشریّت به صلاح و سداد بودهاند، با دعوت به نقاط مشترک آیینهای توحیدی، همۀ مؤمنان به ادیان خداوندی را به سوی وحدت کلمه و اتّحاد و انسجام فراخواندهاند و در واقع بر این نکتۀ با اهمیّت، انگشت تأکید نهادهاند که متدینان و خداباوران باید در اهداف مشترکِ خود، متّحد گردند و آن را پایهای برای پیشبرد سایر آرمانهای همگانی انسانی و اجتماعی قرار دهند.
حضرت آیت الله مظاهری تأکید کرد: بیشک این جهتگیریِ مقدّس و همراه با تأکیدِ انبیاء الهی، وقتی تحقّق خواهد یافت که فضای دینی و رویکرد مؤمنان بر پایۀ «اعتدال» استوار گردد، چرا که بزرگترین آسیب وحدت و مؤثرترین مانع انسجام، افراطگرایی و روحیّۀ تعصّب خشک دینی است.
در این پیام آمده است: اعتدال که موضوع نشست حاضر است، اصلِ محیط بر تمام تعالیم الهی است و از این جهت یک اصلِ مشترک بینالادیانی به شمار میرود و پشتوانۀ این اصل اساسی، هم دین و تعلیمات رهبران دینی یعنی پیامبران عظیمالقدر است و هم عقل که پیامبر درونیِ یکایک انسانهاست، بر این اصل با اهمیّت دلالت مینماید.
رییس حوزه های علمیه استان اصفهان در این پیام متذکر شد: امام علیبنابیطالب(ع) که بیان بلند و سخن پرآوازۀ او برای همۀ دینباوران، شنیدنی و آموزنده است تصریح میفرماید که: اعتدال و راه میانه، مسیر مستقیمی است که کتاب مقدّس خداوند و آثار نبوّت بر این راه بیانحراف، پرتوافکن شده است و افراط و تفریط، عینِ گمراهی و ضلالت است: «اَلْیَمِینُ وَ الشِّمَالُ مَضَلَّةٌ وَ الطَّرِیقُ الْوُسْطَى هِیَ الْجَادَّةُ عَلَیْهَا بَاقِی الْکِتَابِ وَ آثَارُ النُّبُوَّةِ». چنانکه خود آن بزرگوار، در کلام بلند دیگری به پشتوانۀ عقلیِ اعتدال نیز تصریح کرده و چنین میفرماید: «لَا تَرَى الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً» این سخن والا نشان میدهد که ریشۀ اعتدال در عقل و عقلانیّت است و افراطگرایی و تفریطگرایی، از نقطۀ مقابل آن یعنی جهل و جهالت، نشأت گرفته و نشانۀ بارز سفاهت و بیخردی است.
وی یاد آور شد: اکنون مهم آن است که بدانیم برای رسیدن به اعتدال چه باید کرد و راه دستیابی به این فضیلت مهم که کانون توجّه مشترک همۀ پیامآوران الهی و نقطۀ التقاء ادیان توحیدی است، چیست؟ بیشک برای نهادینه شدنِ واقعی این فضیلت انسانساز و جامعهساز، باید آن را در سه ساحت با اهمیّت، تثبیت نماییم.
حضرت آیت الله مظاهری در ادامه آورده اند: ساحت نخست، فکر و اندیشه است، که باید پیش از هر چیز، اعتدال را از حیث نظری بپذیریم و نظراً بدان معتقد باشیم چرا که بسیاری از معضلاتِ کنونیِ متدیّنان در مقام عمل، خصوصاً مشکلات و آسیبهای اجتماعی و ملّی، ریشه در اشکالات نظری و فکری ما دارد و تا این جهت، اصلاح نشود امید اصلاح در مقام عمل بیهوده است.
در ادامه این پیام می خوانیم: ما باید اولاً و به طور حقیقی از منظر فکری و عقیدتی، به اعتدال معتقد باشیم تا سپس بتوانیم عملکرد خود را براساس این رویکرد، تنظیم نماییم.
وی در پیام خود به ساحت دوم جهت نهادینه شدن اعتدال اشاره کرده و آورده است: ساحت دوم، احساسات و عواطف و خصوصاً عواطف و هیجانات دینی و مذهبی است که باید فضیلت اعتدال بر آن، محیط و حاکم شود. امروز برخی از تعصّبات بیجا و سفیهانه که به نام ادیان و مذاهب، توجیه و تحکیم میشود، بلای جان انسانهای بیپناه شده است. نمونۀ آن رفتارهای نفرتانگیز تکفیریها و همچنین خشونتهای تمام نشدنی صهیونیستهاست که دل هر انسان آزادهای را به درد میآورد. عرصۀ عواطف و احساسات، خصوصاً هیجانات سیاسی باید به وسیلۀ فضیلت اعتدال تنظیم شود تا از مسیر صحیح، به راه گمراهی منحرف نگردد.
رییس حوزه های علمیه استان اصفهان در ادامه اظهار داشته است: بالأخره سومین ساحت، ساحت عمل و رفتار ماست که باید به زیور فضیلت اعتدال، مزیّن گردد تا بشریّت را به سوی خود جذب نماید.
بیشک، نقش رهبران و عالمان ادیان برای تثبیت این فضیلت حیاتبخش در همۀ این ساحتهای سهگانه، نقشی کاملاً مؤثّر و حتّی بیبدیل است. باید همّت و اهتمام امروز پیشروان ادیان، مصروفِ تحکیم نظری و عملی اعتدال و اعتدالگرایی شود تا بشریّت، طعم شیرین زندگیِ همراه با مسالمت و امنیّت و امید و آزادی و صلح را بچشد و در سایهسار ادیان توحیدی به سر منزل سعادت نایل گردد. به امید آن روز.
توفیقات شما عزیزان را خواستارم و از تلاشهای شما برای تقریب ادیان توحیدی سپاسگزاری میکنم./939/پ203/ب