۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۹
کد خبر: ۱۹۹۶۷۲
آیت الله بهشتی:

درمان مشکلات فرهنگی نیازمند عزم ملی است/ مسؤولیت ارشاد از همه سنگین تر است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که رفع مشکلات فرهنگی نیازمند همت همگانی است، گفت: در این بین بسیاری از مسؤولیت های فرهنگی به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد است.
حجت الاسلام و المسلمين احمد بهشتي

 آیت الله احمد بهشتی، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ابراز نگرانی رهبر معظم انقلاب درباره مسائل فرهنگی کشور، اظهار داشت: جامعه ما در دو حوزه مهم اعتقادات و فرهنگ تهدید می شود؛ همه باید دست به دست هم دهند تا نگذارند جامعه در این زمینه ها آسیب بپذیرد.

 

وزارت ارشاد فعالیت های قرآنی را جدی تر بگیرد

وی افزود: بسیاری از مسؤولیت های فرهنگی به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و بوجه زیادی برای کار در این زمینه تخصیص داده اند؛ از جمله کارهای مهمی که این وزارت خانه باید انجام دهد فعالیت های قرآنی در سطح گسترده است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پرداختن به مقوله هنر را یکی از مسؤولیت های بسیار مهم این وزارت خانه برشمرد و گفت: ما از ناحیه هنر آسیب پذیر هستیم؛ هنر اگر متعهد باشد بسیار کارآمد است در غیر این صورت همان اندازه که هنر متعهد به جامعه خدمت می کند، هنر غیر متعهد ضربه می زند.

 

آیت الله بهشتی با تأکید بر این که برطرف کردن دغدغه های فرهنگی و حراست از جامعه در این زمینه کار یک فرد یا نهاد مشخص نیست، گفت: این مسأله کوشش جدّی بزرگترها، ریش سفیدها، علما، مراجع و دولتمردان را می طلبد به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که اخیرا خودشان بیانیه جالبی در این زمینه منتشر کردند.

 

وی درباره مسؤولیت و نقش علما و حوزه های علمیه در عرصه های فرهنگی ابراز داشت: حوزه با آن همه توانایی که دارد باید وارد میدان شود و با کمک دیگران این کار را انجام دهد.

 

تبعات ناگوار آزمون و خطا کردن در عرصه فرهنگی

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در تشریح تبعات آزمون و خطا و مسامحه مسؤولان در عرصه فرهنگ، گفت: اگر یک بیمار به موقع درمان نشود جان خود را از دست می دهد و یا هیچ وقت بهبودی حاصل نمی شود و مدتی نیمه جان باقی خواهد ماند؛ مسلما بیماری فرهنگی در جامعه وجود دارد که باید هرچه زودتر به فکر درمان آن باشیم.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تبیین وظایف مسؤولان فرهنگی در این خصوص، تصریح کرد: پیشگیری در درجه اول اهمیت قرار دارد یعنی ابتدا باید کاری کنیم که مشکلات فرهنگی به وجود نیاید؛ برای پیشگیری باید تلاش کنیم و مصر باشیم اما آنجایی که کار از پیشگیری گذشته و بیماری ظاهر شده باید با جدیت به فکر درمان بود.

 

فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر باید در جامعه ترویج شود

آیت الله بهشتی تقویت فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را بسیار مؤثر دانست و گفت: امر به معروف و نهی از منکر هم عامل پیشگیری است و هم موجب درمان می شود؛ باید عقیده جوانان را تقویت کرده و افراد حزب الهی را تشویق کنیم.

 

وقتی مقدسات مورد هجمه قرار گرفت فرهنگ نیز آسیب می بیند

وی در توضیح این که نگرانی در امور فرهنگی مشمول امور اعتقادی و اخلاقی نیز می شود، خاطرنشان کرد: اساس فرهنگ یک جامعه اعتقادات آن است، وقتی اعتقادات مورد هجمه و حمله قرار بگیرد طبیعتا فرهنگ جامعه نیز آسیب می بیند حتی کار به جایی می رسد برخی روزنامه ها و افراد سخنرانی می کنند و صریحا به مقدسات توهین می کنند.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری فعالیت های فرقه های ضاله مانند بهائیت، صوفیه، وهابیت و برخی گروه های مسیحی و عرفان های کاذب را برای فرهنگ کشور آسیب زا دانست و گفت: اینها به عقاید مردم لطمه می زنند و آنها را نسبت به تشیع و اسلام اصیل منحرف می کنند و به سمت آرمان های غلط خودشان سوق می دهند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به برخی از معضلات اخلاقی که فرهنگ جامعه را به مخاطره می اندازد، اشاره کرد و بیان داشت: مسأله بدحجابی، روابط میان نامحرمان، رشد سریع آمار طلاق، کاهش آمار ازدواج، ازدواج دیرهنگام جوانان، ازدواج های ناموفق که منجر به جدایی می شوند از جمله دغدغه های موجود در این عرصه است.

 

آیت الله بهشتی افزود: بر اساس آمارها، متاسفانه آمار طلاق در کشور رو به افزایش است، وقتی مسائل اخلاقی جامعه رو به ضعف و سستی رود، فرهنگ نیز متأثر از آن می شود./928/ت301/ج

ارسال نظرات