مدیر حوزه علمیه خواهران شهرکرد:
حضرت زهرا الگوی عملی تحولآفرینی در زندگی زنان است
خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه خواهران شهرکرد با بیان این که حضرت فاطمه(س) در عفت و حیا الگوی عملی بودند، گفت: حیا، نیرویی است که انسان را از انجام کارهای بد و نامطلوب بازمیدارد که زهرای اطهر(س) در اوج حیا قرار داشتند، بهگونهای که با ترک گناه و طی مسیر معنوی به مرحله عصمت رسیده بودند.
سعیده تارنگ، مدیر حوزه علمیه فاطمیه(س) شهرکرد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد و در حاشیه مراسم ایام فاطمیه که به میزبانی دفتر امام جمعه شهرکرد در حال برگزاری است، با تأکید بر ضرورت بهرهگیری از الگوهای تربیتی سیره حضرت فاطمه(س) گفت: سخن گفتن درباره الگوهای تربیتی مستلزم آن است که در ابتدا تربیت را معنا کنیم؛ تربیت یعنی هنر ساختن و پروردن انسان که در تربیت سه عامل مهم و مؤثر وجود دارد و آن شامل وراثت، مربی و محیط است.
وی ادامه داد: ژنها همچنان که انتقالدهنده صفات ظاهری هستند، انتقالدهنده صفات روحی و اخلاقی هم هستند و صفات خوب پدر و مادر، زمینه فضایل اخلاقی را در وجود فرزند فراهم میکنند، چنان که صفات بد نیز زمینه رذائل اخلاقی را فراهم میسازند؛ از این رو، در اسلام سفارش و تأکید بسیاری بر انتخاب همسر شایسته و دارای صفات برجسته اخلاقی مانند ایمان، وفاداری و شجاعت شده است.
مدرس حوزه و دانشگاه اضافه کرد: حضرت زهرا(س) در این زمینه، بهترین گزینه را در امر ازدواج انتخاب کردند، کسی که نخستین ایمان آورنده به پیامبر(ص) بود و از نظر تقوی، معصوم و از نظر شجاعت بینظیر بود؛ بنابراین نخستین عامل تربیت در خانواده حضرت زهرا(س) فراهم است.
تارنگ خاطرنشان کرد: دومین عامل مهم، مربی است؛ مربی میتواند نقش مهمی را در تربیت افراد داشته باشد و این در صورتی است که خود بهترین الگوی عملی در خانواده و جامعه باشد و گفتار و رفتار او با یکدیگر هماهنگ باشد.
این مدرس حوزه علمیه با بیان این که بهترین روش تربیتی، شیوه عملی است، عنوان کرد: حضرت زهرا(س) با شیوه عملی، به فرزندان خود و جامعه در ابعاد مختلف آموزش میدادند؛ فرزندان حضرت، راز و نیاز شبانه مادر خود را عملاً مشاهده میکردند و این امر تأثیر فراوانی بر آنها داشت، بهگونهای که فرزندان ایشان، در عبادت و تقوی به حد اعلا رسیدند.
وی با اشاره به روایتی در خصوص ترغیب فرزندان خود برای حضور در فضاهای معنوی، عنوان کرد: عملکرد حضرت زهرا(س) هنگامی که به امام حسن(ع) که هفت ساله بودند، میفرماید: به مسجد برو و آن چه از پیامبر(ص) شنیدی فراگیر و برای من بازگو کن و این بهترین شیوه عملی تربیت است؛ چراکه از ابتدای کودکی فرزند را با محیط دینی و عبادی آشنا و علاقهمند میسازد و به یقین فردی که با محیطهای دینی سر و کار داشته باشد، کمتر در معرض انحراف قرار میگیرد.
مدیر مدرسه علمیه خواهران شهرکرد ادامه داد: دوم آن که سخن حضرت که امام حسن(ع) را به فراگیری سخنان پیامبر(ص) ترغیب میکند، موجب میشود کودک تمام تلاش خود را به کار گیرد تا مطالب را به درستی بیاموزد و آنها را بازگو کند و به وسیله بازگو کردن مطالب برای مادر، قدرت بیان او تقویت شده و به او شهامت بیان مطالب و دفاع از حق را میدهد و این خود تمرین عملی سخنرانی است.
این مقام مسؤول در ادامه با بیان این که حضرت فاطمه(س) در عفت و حیا هم الگوی عملی بودند، گفت: حیا، نیرویی است که انسان را از انجام کارهای بد و نامطلوب بازمیدارد که زهرای اطهر(س) در اوج حیا قرار داشتند، بهگونهای که با ترک گناه و طی مسیر معنوی به مرحله عصمت رسیده بودند.
وی با بیان این که حضرت زهرا(س) نمونه عالی عمل به فریضه الهی حجاب هستند و وقتی آیه معروف حجاب نازل شد، در عمل به این فریضه پیشتاز بودند و به الگوی ربانی برای جامعه مبدل شدند، تصریح کرد: ایشان نشان دادند زن باحجاب میتواند با حفظ سرمایه خود در جامعه تأثیرگذار و حتی تحولآفرین باشد؛ ایشان به زنان نشان دادند باید دغدغه حفظ حریم حجاب را داشته باشند، چراکه برخورداری از جامعه سالم مستلزم حفظ حریمها است.
این مدرس حوزه علمیه به سیره حضرت زهرا(س) در خانواده اشاره کرد و گفت: حضرت زهرا(س) در عمل نشان دادند، نقش همسری و مادری از زیباترین نقشهای عالم هستی است به طوری که حضرت علی(ع) درباره همسرشان میفرمایند: سوگند به خدا من هرگز زهرا(س) را به خشم نیاوردم و او را به کاری مجبور نساختم و متقابلاً او نیز مرا خشمگین نساخت و هرگاه من با او دیدار میکردم غمهایم برطرف میشد که این بیانات نشان میدهد کانون خانواده باید سرشار از مهر و محبت و عاطفه به یکدیگر باشد به طوری که هر یک از زن و مرد کنار یکدیگر آرامش داشته باشند و از هم کمال رضایت را داشته باشند.
تارنگ با اشاره به این که حضرت در عرصه سیاست نیز الگوی عملی تمام عیاری برای فرزندان خود و جامعه بودند، ابراز داشت: ایشان در دفاع از ولایت و مبارزه با ظلم و ستم جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند و پس از وفات پیامبر(ص) و غصب خلافت، دختر پیامبر(ص) با تمام توان وارد میدان شدند و از ولایت دفاع کردند که این سیره عملی حضرت در فرزندان ایشان تأثیر بسیاری داشت بهگونهای که تمام فرزندان ایشان در مسیر دفاع از حق و مبارزه با ظلم و ستم جان خود را فدا کردند و از هیچ تلاشی دریغ نکردند./9457/ت302/س
ارسال نظرات