تاکید آیت الله شاهرودی بر مهندسی دوباره فقه با توجه به اقتضائات و نیازهای روز
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم صبح امروز در آغاز نخستین جلسه درس خارج فقه خود در سال جدید که در مسجد محمدیه حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد، ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را تسلیت گفت.
آیت الله هاشمی شاهرودی همچنین سال جدید را تبریک به ملت بزرگ ایران تبریک گفت و افزود: امیدوارم امسال سال پرخیر و برکتی برای امت اسلام، کشور ایران و مردم عزیز ما باشد.
این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود با بیان این که باید در فقه مهندسی دوباره با توجه به نیاز روز شکل گیرد، بیان داشت: در هر علمی قبل از ورود در آن باید از مدخل و مقدمه ای بحث شود؛ به عنوان مثال در علم اصول ابتدا از موضوع علم اصول، ضابطه مساله اصولی و غرض از علم اصول بحث شده و مثل این بحث در فقه لازم است یا اینکه علم فقه اشرف از اصول است و شاید اشرف العلوم است.
آیت الله هاشمی شاهرودی با بیان این که شش عنوان فقه شناسی، موضوع فقه، تقسیم مسائل فقهی، روش استدلال و استنباط فقهی، ادوار و مراحل تکامل فقه و اجتهاد در فقه لازم است تا در مقدمه علم فقه بررسی، تنقیح و تحقیق شود، یادآورشد: تقسیماتی که الان در فقه وجود دارد مربوط به حدود هزار سال پیش است که طبق تقسیم آن زمان این تقسیم، تقسیم فنی و درستی است و بهترین تقسیم بوده ولی آیا الان هم بهترین تقسیم است یا نه؟
آیت الله هاشمی شاهرودی در تبیین اشرف بودن علم فقه خاطرنشان کرد: اشرف بودن این علم به دلیل وجود دستورات لازم دینی در این علم است و من المهد الی اللحد به آن نیاز داریم و این علم مساوی با علم دین است.
استاد برجسته حوزه علمیه قم تاکید کرد: روایات امر به تفقه در دین کرده اند و کاری که ائمه صورت دادند اهتمام به احکام دین است. هر چه فقه ارتباط نزدیکتری با صاحب این فقه که خداوند متعال است، داشته باشد آن مذهب فقهی معتبرتر است که مذهب ما این امتیاز را دارد و مستقیم با سنت رسول الله ارتباط گسترده دارد، در حالی که دیگر مذاهب این امتیاز را ندارند و روایت از خود پیامبر بسیار کم دارند.
وی بیان داشت: در روایات ما استناد به آیات قرآن زیاد است و هم نقل از خود پیامبر توسط اهل بیت زیاد است.
آیت الله هاشمی شاهرودی افزود: یکی از امتیازات مذهب ما این است شیوه استنباط در روایات بیان شده و اینها همه به خاطر اعتقاد به اصل اصیل امامت در مذهب شیعه است.
بر اساس گزارش رسا نایب رییس مجلس خبرگان رهبری افزود: با توجه به این که حدود دویست سال بعد از پیامبر دومین منبع فقه یعنی سنت ممنوع بود مذاهب دیگر این امتیاز را ندارند، اما با همین وجود نقش حضرت امیر المؤمنین علیه السلام در فقه اهل سنت نباید فراموش شود. با اینکه خلیفه وقت نقل حدیث را ممنوع کرده بودند حضرت امیر، ابن مسعودها و دیگران را تربیت کردندکه الان از ارکان فقه اهل سنت هستند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: در برخی از ادوار به قدری استنباطات قیاسی و استحسانی پیش آمده بود که حکام مجبور شدند سد باب اجتهاد کنند و از همین جا باب اجتهاد بسته شد و فقه را حصر کردند در چهار مذهب تا این در هم ریختگی و تناقضات به اسم یک دین واحد از بین برود. بر خلاف اجتهاد در دین ما که هنوز هم بابش باز است اما بهم ریختگی در آن نیست و هیچوقت نخواهد بود چراکه اجتهاد نزد ما با اجتهاد در نزد اهل سنت فرق دارد؛ اجتهاد نزد ما به معنای فهم سنت است نه استحسانات و قیاسات. /910/پ202/ج